Închide meniul

Potențiale modificări ale mașinilor F1 pentru Spania! Analiza lui Cătălin Cedric Ghigea

Catalin Ghigea Publicat: 27 mai 2025, 21:33

Potențiale modificări ale mașinilor F1 pentru Spania! Analiza lui Cătălin Cedric Ghigea

Startul Marelui Premiu al Spaniei din 2024 / Profimedia

Marele Premiu al Spaniei 2025 marchează un moment crucial în sezonul de Formula 1, fiind etapa în care aproape toate echipele aduc un val important de upgrade-uri aerodinamice și mecanice. Aceste modificări sunt motivate atât de specificul circuitului de la Barcelona, care oferă un test complet pentru performanța mașinii, cât și de implementarea noii directive tehnice privind aripile flexibile, cunoscută sub numele de „flexi-wing”. Această directivă impune restricții semnificative asupra designului aripilor față și spate, ceea ce poate influența serios echilibrul de putere între echipe.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Noua directivă „flexi-wing” limitează flexibilitatea aripilor cu o treime, iar echipele care au beneficiat până acum de aripi foarte flexibile, precum McLaren, vor trebui să adopte specificații mai rigide. Această schimbare tehnică ar putea reduce performanța lor în comparație cu rivalii care aveau deja aripi mai rigide, cum este cazul Red Bull. Astfel, ordinea pe grilă și lupta pentru victorie se pot modifica substanțial.

Ferrari vine după un weekend promițător la Monaco, unde a înregistrat cel mai bun rezultat al sezonului, cu Charles Leclerc pe podium și Lewis Hamilton revenind pe locul cinci. Modificările aduse la suspensia față au permis încălzirea rapidă a pneurilor, ceea ce s-a reflectat într-o calificare mai bună. Totuși, cursa de la Monaco aa scos la iveală două puncte slabe importante: lipsa aderenței mecanice în zonele de tracțiune, care l-a împiedicat pe Leclerc să urmărească eficient adversarii în virajele lente, și sensibilitatea la înălțimea de rulare, o problemă care, deși nu a fost majoră la Monaco din cauza denivelărilor ce au impus o înălțime mai mare, rămâne o preocupare pentru echipă. Pentru Marele Premiu al Spaniei, Ferrari pare că pregătește o nouă specificație a aripii față conform noii directive flexi-wing, modificări minore la frâne pentru o răcire mai bună, precum și o podea nouă și o suspensie spate revizuită, menite să îmbunătățească stabilitatea mecanică și aderența, permițând mașinii să ruleze mai aproape de sol fără a uza excesiv podeaua. Echipa italiană se așteaptă să revină cu pachetul de downforce ridicat și să fie din nou un competitor serios pentru podium.

McLaren a avut un weekend excelent la Monaco, cu victoria lui Lando Norris și locul trei al lui Oscar Piastri, susținut de upgrade-uri majore dedicate circuitului, inclusiv o aripă spate cu downforce ridicat și modificări la suspensia față. În prezent, mașina McLaren este considerată cea mai puternică de pe grilă. Totuși, noile reguli privind flexibilitatea aripilor vor afecta echipa, deoarece aripile lor sunt printre cele mai flexibile, iar întărirea acestora conform directivei va reduce probabil avantajul aerodinamic. Pentru Spania, McLaren pregătește o aripă față nouă, mai rigidă, și o aripă spate întărită, similară cu soluția adoptată de Mercedes. Aceste schimbări ar putea duce la o ușoară scădere a poziției în clasament pe circuitul de la Barcelona.

Mercedes a avut un weekend dificil la Monaco, cu o sesiune de calificări slabă și o cursă care a servit mai mult ca o sesiune de teste lente. De la Marele Premiu al Arabiei Saudite, echipa a introdus o serie constantă de upgrade-uri, inclusiv la punctele de prindere ale suspensiei, o aripă față nouă și schimbări structurale la aripa spate. Rezultatele acestor modificări au fost mixte, deoarece aripile mai rigide au redus performanța flexibilă de care beneficiau anterior, iar noua suspensie spate a creat instabilitate. Pentru Marele Premiu al Spaniei, Mercedes va readuce suspensia spate revizuită, o nouă aripă față și o podea modificată, cu revizuiri ale marginilor podelei și tunelurilor Venturi pentru a optimiza fluxul aerodinamic. Pe un circuit cu viraje rapide și medii, Mercedes speră să revină în lupta pentru podium dacă va reuși să elimine problemele de stabilitate ale spatelui monopostului W16.

Reclamă
Reclamă

Williams a avut un weekend modest la Monaco, terminând pe locurile 9 și 10, fiind afectată de strategia obligatorie cu două opriri. Echipa are așteptări optimiste pentru Spania, unde mașina din 2025 arată mai competitivă și se preconizează că va reveni în fruntea plutonului mijlociu. Upgrade-urile pregătite pentru Barcelona includ modificări minore, probabil la aripa față și la extractor, menite să îmbunătățească generarea de downforce și stabilitatea frontală.

Haas a avut un weekend bun la Monaco, cu Nico Hulkenberg terminând pe locul 7, însă ritmul general a fost sub cel al Williams. Pentru Spania, echipa pregătește o suspensie față nouă și modificări aerodinamice care vor reorienta fluxul de aer către tunelurile podelei. Aceste schimbări ar putea aduce un salt important în stabilitate și generarea de downforce, deși Barcelona poate rămâne un circuit dificil pentru Haas, având în vedere problemele monopostului VF25 în virajele rapide.

Sauber este așteptată să aducă upgrade-uri pentru prima dată în sezonul european, continuând progresul pe care îl înregistrează de la începutul anului. De asemenea, Alpine pregătește un upgrade important la podea, pereților verticali ai podelei, tunelurilor și extractorului, iar acest pachet ar putea aduce un salt semnificativ de performanță pe circuitul spaniol.

Reclamă

Red Bull a anunțat oficial că nu va introduce piese noi la Marele Premiu al Spaniei, deoarece aripile lor sunt deja rigide și nu vor fi afectate major de noile reguli. Echipa speră să profite de eventualele dificultăți ale rivalilor, în special McLaren, cauzate de directiva flexi-wing, pentru a-și consolida poziția în lupta pentru victorii. Totuși, există speculații neconfirmate că Red Bull ar putea aduce o nouă specificație a aripii față pentru a îmbunătăți stabilitatea frontală a monopostului.

Astfel, Marele Premiu al Spaniei 2025 se anunță a fi o etapă decisivă, cu un val de upgrade-uri ce pot schimba ierarhia pe grilă. Noua directivă „flexi-wing” va testa capacitatea echipelor de adaptare, iar circuitul de la Barcelona va scoate în evidență punctele forte și slabe ale noilor configurații tehnice. Ferrari și Mercedes încearcă să

construiască pe progresul recent și să elimine problemele tehnice, în timp ce McLaren se confruntă cu provocări legate de noile reguli, care pot tempera dominația lor. Mijlocul plutonului devine tot mai competitiv, cu Williams, Haas, Sauber și Alpine pregătite să profite de upgrade-uri, iar Red Bull rămâne un actor important, așteptând să fructifice eventualele slăbiciuni ale rivalilor. Rezultatele din Spania vor oferi indicii clare despre cine va domina restul sezonului.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va lua Xabi Alonso titlul în La Liga, în primul său sezon ca antrenor al lui Real Madrid?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
18:36

LIVE SCOREGabriela Ruse – Paula Badosa se joacă ACUM, în turul 2 de la Roland Garros. Românca a câştigat primul set

18:26

Ce au decis oficialii de la Parma, după şedinţa cu Cristi Chivu. Anunţul făcut de italieni

18:24

Condiţia pusă de Denis Alibec pentru a semna cu FCSB! Ce i-a cerut lui Gigi Becali

18:10

Jannik Sinner s-a calificat în turul trei la Roland Garros. Richard Gasquet, la ultimul meci din carieră

18:01

Ana Bărbosu, bronz la individual compus la Campionatele Europene. Performanţă remarcabilă a româncei

17:59

Jose Mourinho, reacţie savuroasă înainte de PSG – Inter, finala Champions League: „Voi fi foarte răutăcios”

1 Verdict dur despre parcursul lui Lewis Hamilton la Ferrari: „E adevărul pe care unii nu vor să îl audă” 2 EXCLUSIVGigi Becali, negocieri intense pentru transferul de marcă anunţat: „Încă puţin” 3 Câţi bani şi câte puncte WTA a primit Jaqueline Cristian după calificarea în turul 3 la Roland Garros 4 Procesul dintre FCSB şi Al-Gharafa pentru Florinel Coman s-a judecat la TAS! Gigi Becali: „Trebuie să dea banii” 5 Jaqueline Cristian s-a calificat în turul 3 de la Roland Garros! Urmează un meci de gală cu Iga Swiatek 6 FotoOFICIAL | Luca Bărbulescu a semnat cu Dinamo! Un nou atacant pentru echipa antrenată de Zeljko Kopic
Citește și