Închide meniul

Mercedes revine în joc

Adrian Georgescu Publicat: 16 iunie 2025, 9:47 / Actualizat: 16 iunie 2025, 11:03

Mercedes revine în joc

George Russell, în Marele Premiu al Canadei/ Profimedia

Mercedes revine în joc. O întrebare importantă la startul Marelui Premiu al Canadei era: cât de mult vor reuși piloții Mercedes să amâne supraîncălzirea pneurilor. Încă de anul trecut s-a văzut că, pentru team-ul german, călcâiul lui Ahile este acesta. Mașinile fac față foarte bine în curse disputate la temperaturi mai scăzute, dar pe căldură au probleme.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Miza pe pneurile medii

Încă din antrenamentele de vineri a fost clar că Russell se împacă foarte bine cu anvelopa medie (C5) de la Pirelli. Cel mai bun timp al zilei, realizat de englez, a fost făcut cu aceste gume. De aceea, Russell a mers pe varianta gumelor medii și în cel mai important tur al sesiunii, cel decisiv din Q3. La fel și Verstappen. În același timp, piloții McLaren au folosit în toate cele trei sesiuni de calificări numai gumele soft (C6). Și cei de la Ferrari au preferat gumele soft, pe care uneori nu au reușit să le aducă la timp în temperatura optimă, făcând și greșeli în unele viraje.

Se prefigura atunci o strategie cu două opriri, după formulele medium/hard/hard sau medium/hard/medium. Unii puteau să încerce și o singură oprire, dar această variantă venea la pachet cu o rulare lină. Cei de la McLaren au vrut să păstreze o plajă de opțiuni mai largă pentru cursă, cu un pneu medium în plus la dispoziție. Poate ar fi putut totuși să încerce și folosirea cauciucurilor medii în calificări.

Diferențe mici între medii și soft

Simone Berra, F1 Chief Engineer la Pirelli, a explicat diferențele mici dintre cele două specificații. „C6 are o aderență ușor mai bună, dar oferă mai puțină siguranță în ceea ce privește susținerea și rularea pe vibratoare. Așadar, sunt destul de apropiate. Cu toate acestea, dacă te pregătești corespunzător, C6 îți oferă un timp pe tur cu o zecime mai rapid în comparație cu C5. Nu este foarte mult, dar având în vedere că grila este destul de strânsă, o zecime poate face diferența.”

Gestionarea temperaturilor, peste așteptări

Un rol important l-a jucat temperatura. În timpul sesiunii de calificări, aceasta a scăzut destul de mult, până la 20 de grade Celsius, ceea ce a ajutat team-ul german. „În acest moment, anvelopele nu se supraîncălzesc”, spunea Russell sâmbătă, după ce obținuse pole-ul. ”Dar acest lucru s-ar putea schimba odată cu temperaturile mai ridicate, motiv pentru care nu ne facem iluzii că ne așteaptă o bătălie grea”, a subliniat Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director la Mercedes F1.

Reclamă
Reclamă

La fel, cei de la Red Bull erau destul de liniștiți că Max avea timp să treacă de Russell, „Suntem mulțumiți cu locul al doilea pe grilă, mai ales dacă analizăm comportamentul pe durata unei curse”, a declarat după calificări Helmut Marko. „Mercedes a arătat mult mai slab în ceea ce privește uzura pneurilor, iar anul trecut am câștigat plecând tot din poziția secundă.”

N-a fost așa. În timpul cursei, temperatura a crescut față de ziua anterioară. Au fost cam 24 de grade – iar la suprafața pistei, de aproape 50 de grade. Totuși, ambii piloți Mercedes au făcut curse bune, iar gestionarea încălzirii gumelor a fost peste așteptări. Verstappen nu a reușit să-l  depășească pe Russell prin nicio metodă. Ba chiar, spre sfârșitul cursei, Antonelli se apropiase destul de mult de el, de pe poziția a treia. Italianul a fost însă și el nevoit să se pună în gardă în fața tandemului McLaren, care se apropia.

Un circuit bun pentru Mercedes

Cei de la Mercedes au făcut ambele curse cu două opriri. În funcție de deciziile celor de la Red Bull, se puteau însă adapta și la una singură. Când Verstappen a fost chemat la boxe, în turul 13, s-au decis să meargă pe două, pentru a contracara undercut-ul.

Reclamă

De ce au gestionat atât de bine supraîncălzirea pneurilor cei de la Mercedes deși a fost cald? Datorită pilotajului lin al lui Russell (și al lui Antonelli). Dar cea mai importantă explicație e dată de caracteristicile traseului. ”Suprafața netedă, virajele scurte și lente și liniile drepte dintre ele, care răcesc pneurile, fac ca acest aspect să nu fie o problemă. În schimb, provocarea pentru pneuri este granulația – atât a pneurilor din stânga, cât și, în principal, a celor din față”, scrie Mark Hughes.

Granulația este o formă de degradare a anvelopei. Se petrece când temperatura tălpii e mult mai mare decât temperatura stratului interior. Acest fapt provoacă fisurarea cauciucului și formarea de bucăți neregulate, asemănătoare unor bile, care reduc aderența și se depun pe circuit.

La McLaren, lupta s-a ascuțit

Numai că Norris și Piastri au preferat să se lupte între ei decât să joace în echipă și să treacă de Antonelli. A fost o decizie bună? Evident, nu. De altfel, s-a lăsat cu un acroșaj. Să nu uităm însă că Piastri și Norris ocupă primele două locuri la general. Ei au treabă unul cu celălalt, nu cu Antonelli.

Cei de la McLaren au adus la Montreal o nouă suspensie pentru puntea față. Până la urmă, doar Norris a ales să o folosească în cursă. Această decizie – ca piloții McLaren să direcții de dezvoltare diferite, în funcție de preferințe – s-ar putea generaliza pentru întreg sezonul. Nu e neapărat un lucru bun. S-a mai întâmplat, de pildă, în 2006, cu Montoya și Raikkonen, iar team-ul a obținut atunci doar locul al treilea, în timp ce piloții au terminat pe 5 (Raikkonen) și pe 8 (Montoya).

O greșeală neașteptată

Să fim sinceri. Toți știam că era o chestiune de timp până ce piloții McLaren aveau să se acroșeze. Știau și șefii echipei, care au spus că preferă ca acest episod să se întâmple cât mai repede. Nimeni nu se aștepta însă ca Lando să greșească atât de grav, după ce, un timp, lupta dintre ei a fost atât de bine gestionată. În turul 67 însă, Lando a încercat să se strecoare printr-un spațiu care pur și simplu nu exista. Englezul poate oferi momente extraordinare. Așa a fost turul din Q3 de la Monaco, care cu greu va putea fi bătut. Dar și momente greu de explicat, cum a fost acest acroșaj. Din fericire, nu l-a scos și pe Piastri din joc, altfel problemele la McLaren s-ar fi complicat și mai mult.

Este posibil ca acest Mare Premiu să fie un punct de inflexiune în relația de putere de la McLaren. Anul acesta, Piastri a triumfat în cinci curse, Norris doar în două. Piastri are douăzeci și două de puncte în fața lui Norris. Diferențe mari sau insurmontabile aici n-ar fi. Din punctul de vedere însă al modului în care gestionează psihologic situații grele, începe să se vadă o diferență.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Se va califica FCSB în grupa principală din Champions League?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
19:05

Un nou scandal uriaş la Rapid. Un jucător a fost interzis la antrenamente, după ce a refuzat să plece din Giuleşti

18:58

Daniel Pancu, mesaj clar pentru FRF, despre viitorul său: “Aşa au procedat cu toţi selecţionerii”

18:43

Daniel Pancu, replică fermă după atacul impresarului lui Cătălin Cîrjan: “Importantă e conştiinţa”

18:36

“Ţi-ar surâde ideea să calci pe urmele lui Ianis Hagi?” Dina Grameni, anunţ despre plecarea de la Rapid

17:54

Carlos Alcaraz, uimit de spaniola lui Trent: “E grozav să îl avem la Real Madrid”. Pariul campionului spaniol

17:48

Ovidiu Burcă a semnat cu Sepsi. Revenirea în Liga 1, principalul obiectiv al antrenorului

1 Ioan Andone ar putea reveni în Liga 1: “Actele au fost deja depuse” 2 Cele patru transferuri pe care Barcelona vrea să le facă pentru sezonul viitor. Jucătorii doriţi de Hansi Flick 3 “Eram suficient de bun pentru pole”. Charles Leclerc, reacţie fermă înaintea Marelui Premiu al Canadei 4 VideoMax Verstappen şi George Russell, o nouă controversă în Marele Premiu al Canadei! Ce riscă pilotul Red Bull 5 Oscar Piastri, avertisment pentru rivali! Ce le-a transmis după calificările din Canada: “O poziţie bună” 6 VIDEOOscar Piastri, reacţie imediată după ce a fost lovit de colegul său, Lando Norris, în timpul MP al Canadei
Citește și