Închide meniul

(P) Ce sunt anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance)?

Publicat: 18 octombrie 2023, 12:28 / Actualizat: 19 octombrie 2023, 17:27

Reclamă

Pentru unele mașini anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance) sunt imperios necesare, pentru altele poate nu, dar ar putea să conducă la efecte contrarii celor așteptate. Prin urmare: ce cauciucuri să iau?

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Pentru a înțelege mai bine de ce se întâmplă asta, ar trebui întâi să înțelegeți ce sunt anvelopele de înaltă performanță. Acestea sunt de obicei oferite standard sau opțional pe mașini de peste 400 CP care sunt destinate utilizării frecvente pe circuite. Anvelopele de acest gen au proprietăți remarcabile la capitolul aderență, atât pe accelerare cât și pe frânare sau pe viraje. Uneori mai sunt denumite și semi-slick pentru că profilul acestora este făcut să aibă o pată de contact cât mai mare și au foarte puține șanțuri de scurgere a apei. Prin urmare, la prima ploaie ar fi recomandabil chiar să trageți pe dreapta deoarece fenomenul de acvaplanare va apărea imediat.

O altă caracteristică esențială a anvelopelor de înaltă performanță este aceea că devin cu adevărat aderente numai după ce s-au încălzit suficient de mult. În timpul rulării, orice anvelopă se încălzește. Cele destinate utilizării normale au un ecart de temperaturi mai scăzut și de aceea sunt eficiente chiar de la plecarea de pe loc. La drumuri lungi se vor încălzi suficient, dar nu excesiv de mult astfel încât să ducă la deteriorarea lor.

Ce sunt anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance)

Pe de altă parte, anvelopele de înaltă peformanță nu oferă suficientă aderență atunci când sunt reci. La temperaturi ambientale de 20 de grade, spre exemplu, se comportă asemănător unora de vară pe asfalt aproape de temperatura de îngheț a apei. Pe măsură ce se încălzesc însă, pneurile UHP devin mult mai aderente și suportă temperaturi mult mai ridicate decât anvelopele normale. În consecință, vor putea asigura o aderență bună chiar și la eforturi laterale consistente. De aceea este recomandată utilizarea acestora pe circuite sau la curse.

Prin urmare, dacă le veți cumpăra pentru a le monta pe o mașină familială obișnuită, cu un motor care abia reușește să producă 120 CP, și pe care o veți folosi 90% din timp în oraș și niciodată pe circuit, trebuie să căutati un alt timp de anvelopă.

Reclamă
Reclamă

Dar dacă aveți o mașină cu care vă place să mergeți mai sportiv, eventual pe un circuit, atunci anvelopele de înaltă performanță sunt chiar recomandate. Ca o recomandare însă, ar fi de preferat să aveți două seturi: unul de stradă și cel de circuit. Indicat ar fi ca toate tipodimensiunle roților să fie identice. Astfel, nu veți fi nevoit să ajustați unghiurile. Mai mult, veți ajunge într-un final și la o economie financiară întrucât anvelopele de stradă utilizate pe circuit se vor uza excesiv. Există chiar probabilitatea ca să nu reziste nici măcar o singură zi.

O altă caracteristică ce diferențiază anvelopele performante de stradă de cele de înaltă performanță este felul în care pierd aderența. Astfel, cele dedicate utilizării cotidiene au un comportament progresiv. Mașina „anunță” persoana aflată la volan că a început să piardă aderența. Pneurile de înaltă performanță, la fel ca și cele destinate exclusiv utilizării pe circuit, rareori mai dau astfel de avertismente. Practic, reușesc să mențină aderența până la valori ridicate, dar când au rupt-o deja sunt slabe speranțe ca cel aflat la volan să mai poată reacționa. Desigur, excepțiile sunt date de piloții care anticipează derapajul, nu li se întâmplă pur și simplu.

Reclamă
Reclamă
Recomandări

Ce rezultat va fi la FCSB - Olympiacos?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
0:21

Cursa Marelui Premiu din Las Vegas LIVE VIDEO, de la 07:45, pe Antena 1 şi în AntenaPLAY. Max Verstappen poate cuceri al 4-lea titlu mondial

0:07

Dan Petrescu a făcut iureş după CFR Cluj – Rapid 1-1: „Sunt foarte supărat, nu ai voie să faci asta!” A plecat brusc după o întrebare din interviu

0:00

„Am fost inspirat!” Marius Şumudică, mesaj categoric după CFR Cluj – Rapid 1-1: „Meritam să câştigăm”

23:55 23 nov.

Manchester City – Tottenham 0-4! Cu Radu Drăguşin titular, Spurs a umilit campioana Angliei. Mihăilă, pasă de gol în Parma – Atalanta 1-3

23:47 23 nov.

Alin Fică şi Burmaz, primele reacţii după ce au marcat în CFR Cluj – Rapid 1-1: „Sunt supărat că nu am câştigat!” / „Cel mai bun rezultat pentru ambele echipe”

23:27 23 nov.

CFR Cluj – Rapid 1-1. Giuleştenii au obţinut remiza în minutul 90. Echipa lui Dan Petrescu a ratat ocazia de a egala liderul

1 VIDEOGeorge Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări 2 VIDEOBernadette Szocs a luptat incredibil, dar a ratat calificarea în finala WTT Finals Fukuoka. A revenit de la 0-3 cu Wang Manyu, dar a fost învinsă în decisiv 3 Alegeri prezidenţiale şi parlamentare 2024 în România. Rezultate, prezenţă la vot, exit-poll-uri. Cine sunt candidaţii din sport 4 Zeljko Kopic, verdict categoric înainte de Petrolul – Dinamo. Ce spune antrenorul „câinilor” despre evoluţia echipei: „Am luptat mult” 5 „Sunt consternat!” Reacţie tulburătoare după ce Gabriel Cotabiţă a murit la 69 de ani: „Am copilărit cu el” 6 „A fost o surpriză”. George Russell, primele declarații după ce a obținut pole-position în Marele Premiu din Las Vegas
Citește și