Pentru unele mașini anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance) sunt imperios necesare, pentru altele poate nu, dar ar putea să conducă la efecte contrarii celor așteptate. Prin urmare: ce cauciucuri să iau?
Pentru a înțelege mai bine de ce se întâmplă asta, ar trebui întâi să înțelegeți ce sunt anvelopele de înaltă performanță. Acestea sunt de obicei oferite standard sau opțional pe mașini de peste 400 CP care sunt destinate utilizării frecvente pe circuite. Anvelopele de acest gen au proprietăți remarcabile la capitolul aderență, atât pe accelerare cât și pe frânare sau pe viraje. Uneori mai sunt denumite și semi-slick pentru că profilul acestora este făcut să aibă o pată de contact cât mai mare și au foarte puține șanțuri de scurgere a apei. Prin urmare, la prima ploaie ar fi recomandabil chiar să trageți pe dreapta deoarece fenomenul de acvaplanare va apărea imediat.
O altă caracteristică esențială a anvelopelor de înaltă performanță este aceea că devin cu adevărat aderente numai după ce s-au încălzit suficient de mult. În timpul rulării, orice anvelopă se încălzește. Cele destinate utilizării normale au un ecart de temperaturi mai scăzut și de aceea sunt eficiente chiar de la plecarea de pe loc. La drumuri lungi se vor încălzi suficient, dar nu excesiv de mult astfel încât să ducă la deteriorarea lor.
Ce sunt anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance)
Pe de altă parte, anvelopele de înaltă peformanță nu oferă suficientă aderență atunci când sunt reci. La temperaturi ambientale de 20 de grade, spre exemplu, se comportă asemănător unora de vară pe asfalt aproape de temperatura de îngheț a apei. Pe măsură ce se încălzesc însă, pneurile UHP devin mult mai aderente și suportă temperaturi mult mai ridicate decât anvelopele normale. În consecință, vor putea asigura o aderență bună chiar și la eforturi laterale consistente. De aceea este recomandată utilizarea acestora pe circuite sau la curse.
Prin urmare, dacă le veți cumpăra pentru a le monta pe o mașină familială obișnuită, cu un motor care abia reușește să producă 120 CP, și pe care o veți folosi 90% din timp în oraș și niciodată pe circuit, trebuie să căutati un alt timp de anvelopă.
Dar dacă aveți o mașină cu care vă place să mergeți mai sportiv, eventual pe un circuit, atunci anvelopele de înaltă performanță sunt chiar recomandate. Ca o recomandare însă, ar fi de preferat să aveți două seturi: unul de stradă și cel de circuit. Indicat ar fi ca toate tipodimensiunle roților să fie identice. Astfel, nu veți fi nevoit să ajustați unghiurile. Mai mult, veți ajunge într-un final și la o economie financiară întrucât anvelopele de stradă utilizate pe circuit se vor uza excesiv. Există chiar probabilitatea ca să nu reziste nici măcar o singură zi.
O altă caracteristică ce diferențiază anvelopele performante de stradă de cele de înaltă performanță este felul în care pierd aderența. Astfel, cele dedicate utilizării cotidiene au un comportament progresiv. Mașina „anunță” persoana aflată la volan că a început să piardă aderența. Pneurile de înaltă performanță, la fel ca și cele destinate exclusiv utilizării pe circuit, rareori mai dau astfel de avertismente. Practic, reușesc să mențină aderența până la valori ridicate, dar când au rupt-o deja sunt slabe speranțe ca cel aflat la volan să mai poată reacționa. Desigur, excepțiile sunt date de piloții care anticipează derapajul, nu li se întâmplă pur și simplu.
- Pentru unele mașini anvelopele de înaltă performanță (UHP – ultra high performance) sunt imperios necesare
- WTT Finals Fukuoka e live în AntenaPLAY, în perioada 20-24 noiembrie
- Cele mai tari meciuri din NBA şi NHL sunt live exclusiv în AntenaPLAY