Închide meniul

La ce echipă va merge Adrian Newey?

Adrian Georgescu Publicat: 17 iunie 2024, 13:22

Reclamă
La ce echipă va merge Adrian Newey?

La ce echipă va merge Adrian Newey?

Adrian Newey, în timpul unui Grand Prix - Profimedia Images

În ultimele trei decenii, dacă a existat în Formula 1 cineva cu “atingerea lui Midas”, adică un om care poate transforma în aur tot ce atinge, el a fost.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Este Adrian Newey, actualul director tehnic al echipei Red Bull, care, pe 1 mai 2024, și-a anunțat, la 65 de ani (dintre care 19 petrecuți la respectiva formație), plecarea de la team-ul din Milton Keynes.

Monoposturile la construirea cărora și-a adus aportul au adus, până acum, 12 titluri la constructori: Williams (1992-94 și 1996-97), McLaren (1998), Red Bull (2010-13 și 2022-23) și 13 la piloți: Nigel Mansell (1992), Alain Prost (1993), Damon Hill (1996), Jacques Villeneuve (1997), Mika Hakkinen (1998-99), Sebastian Vettel (2010-13) și Max Verstappen (2021-23).

Ce îl face atât de dorit pe Newey?

Dacă ne-am lua doar după matematica seacă, Newey nici măcar n-ar fi recordmanul de titluri din branșa sa. Monoposturile la care a lucrat Aldo Costa au adus 14 titluri la constructori și 12 la piloți, pentru Ferrari și Mercedes, dar, cel puțin în cazul Mercedes, motorul era marele atu al mașinii, nu aerodinamica.

În toamna anului trecut, Newey era întrebat dacă este adevărat ce se spune despre el, anume că poate vedea curgerea aerului în jurul unui monopost aflat în mișcare. Omul a râs și a negat, dar a adăugat: “Mi-l pot însă imagina, iar acesta ar putea fi unul dintre punctele mele tari: de a-l putea vizualiza cu ochii minții.”

Reclamă
Reclamă 4

Nu e singurul lui atu, căci Newey e mai mult decât un foarte bun aerodinamician. Este un agregator de meserii: competența lui este multidisciplinară. Iată doar un exemplu. Monopostul RB18, cu care Verstappen și Perez au cucerit împreună 759 de puncte în 2022 și ambele titluri, nu a avut doar o configurație a podelei care asigura o apăsare sol foarte bună. În general, la suspensii, echipele folosesc suspensii cu tijă culisantă de împingere (“push rod”) pe puntea din față și de tragere (“pull rod”) pe cea din spate. Pentru monopostul Red Bull din 2022, pentru a asigura o integrare aerodinamică a suspensiei, odată cu modificarea regulilor, Newey nu a ezitat să schimbe această formulă. Și a avut, ca mai întotdeauna în cariera sa, succes.

Omul care livrează rapid rezultate

Rapiditatea obținerii rezultatelor, ținând cont de cât de mult durează în Formula 1 mutarea unui proiect de pe planșă pe pistă, este uluitoare. Un exemplu: Newey a plecat de la March în vara lui 1990, în 1991 a ajuns la Williams. Nu a luat titlul cu Williams în acel sezon (Mansell a pierdut în fața lui Senna, aflat la McLaren), dar în 1992 a “rupt”. De fapt, monopostul FW14B cu care Nigel Mansell a câștigat titlul în 1992 pentru Williams, el însuși o dezvoltare a mașinii din 1991, era atât de bun, încât succesorul lui, FW15, care trebuia introdus la mijlocul sezonului, nici n-a mai fost folosit. (O contribuție importantă la acea victorie zdrobitoare a avut-o și suspensia activă, e adevărat.)

Dar va mai continua Newey, – care încă folosește creionul și foi de hârtie pentru desenarea proiectelor sale -, în Formula 1? Chiar și la Red Bull, în ultimul timp, se spune că implicarea lui era cam la jumătate față de cea din tinerețe, iar el a dat de înțeles că și acest procent se va diminua în viitor. Newey are, vă reamintesc, 65 de ani.

Reclamă

Încotro?

Dacă da, unde va merge el? Cel puțin șase echipe au început discuții cu Adrian Newey în ultimul timp. La Ferrari? Ultimul zvon acolo îl dă. Potrivit publicației BusinessF1, managerul lui Newey (nimeni altul decât Eddie Jordan, fostul patron al echipei cu același nume) a negociat, înaintea MP de la Miami un contract cu 50% mai mare decât cel cu Red Bull: 105 milioane de dolari americani pentru trei sezoane, din 2025 până în 2027.

Deși Newey a fost mereu marele adversar al scuderiei „din teren”, el a declarat că a lucra pentru Ferrari a fost unul dintre cele două mari visuri ale sale (al doilea, ce interesant!, ar fi să colaboreze cu Lewis Hamilton). Englezul a povestit cum a fost de două ori, în cariera sa, foarte aproape de a sări în șaua „căluțului cabrat”, în anii ’90. Fred Vasseur, directorul echipei italiene, a lăsat să se înțeleagă că mutarea nu se va petrece, precizând că stabilitatea echipei este, pentru el, lucrul cel mai important. La Monaco, Newey însă a semnat pe un steag Ferrari, iar când un fan i-a strigat: „Go to Ferrari!”, englezul a zâmbit larg și i-a trimis fanului un „thumbs up”.

Dacă nu Ferrari, atunci cine?

Și Mercedes a fost și încă este pe fir. E cea de-a doua mare echipă din F1 pentru care Adrian Newey încă nu a lucrat. Acolo, director tehnic este un alt reputat specialist, James Allison (56 de ani). Întrebat fiind dacă ar putea colabora cu Newey, acesta a răspuns: „E o întrebare ipotetică, dar nu văd de ce nu. Responsabilitățile fiecăruia ar trebui totuși clar delimitate”. Alte surse spun însă că Allison – monoposturile W13, W14 și W15 proiectate de el nu s-au adaptat atât de bine la schimbarea regulilor ce permit folosirea efectului de sol – presează cu demisia în cazul dacă Newey ar veni la Mercedes. Constructorul german a pierdut deja niște oameni importanți: Gioacchino Vino, Jerome d’Ambrosio și Loic Serra. Newey se pare însă că nu are o părere foarte bună despre Toto Wolff și, în plus, readucerea mașinilor Mercedes într-o poziție dominantă ar dura mai mult de doi ani.

Poate fi McLaren? Cei de la planetF1 au alcătuit o listă de motive pentru care nu pare o mutare fezabilă. Newey a mai fost acolo și e genul care nu se întoarce, căutând noi provocări. Deja McLaren are un departament tehnic stabil și valoros. Newey nu ar avea la McLaren libertatea de la Red Bull. Și, cel mai important, șeful echipei Zak Brown, a declarat: „Suntem fericiți cu ce avem în acest moment”.

La Williams? „Îi port un enorm respect. A făcut istorie la Williams. I-am spus lui Newey că acesta e locul lui. Am luat o pauză cu discuțiile, dar le vom relua” a declarat directorul echipei James Vowles. Dar Wiliams nu mai e de mult timp o echipă de top și, ca în cazul McLaren, pentru Newey e deja un steguleț înfipt în hartă.

La Alpine? Corriere della Sera scrie că CEO-ul Renault, Luca de Meo, negociază cu Flavio Briatore revenirea acestuia la cârma echipei, într-un rol de “consultant special”. Briatore – care a fost exclus de FIA din “Marele Circ, după scandalul aranjării accidentului lui Piquet jr. în MP al Singapore în 2008 – a lăsat să se înțeleagă că negociază cu Newey. Numai că relația dintre Newey și Renault nu e una formidabilă, mai ales după criticile aduse de el motoristului francez între 2015 și 2018 (însuși Newey a admis ulterior că tactica de a forța prin critici deschise Renault să se implice mai mult în livrarea unor propulsoare de top a fost greșită).

La Aston Martin? Se pare că a existat o ofertă consistentă de la această echipă, sumă furnizată în cea mai mare parte de sponsorul Aramco, pe care însă Newey a refuzat-o. Cum averea lui Adrian Newey este estimată la 50 milioane de dolari, unul în plus nu ar oferi o motivație nemaipomenită. Se pare că englezul nu-l prea agreează pe Lawrence Stroll, președintele executiv de la Aston Martin. A declarat, în schimb, că unul dintre regretele sale este că nu a lucrat niciodată cu Fernando Alonso, pilotul cvadrigenar al celor de la Aston Martin.

Toți așii pentru Ferrari?

Dacă ar fi să pariez, în acest moment, pe numele echipei care și-l va “adjudeca” pe Adrian Newey, aș merge pe Ferrari. Motivul? Newey chiar își dorește foarte mult să proiecteze un monopost roșu și ar sacrifica multe din cele ce par importante – timp, bani, poziție etc. – pentru acest deziderat.

Cât despre scuderie, dacă l-ar aduce pe Newey, ar avea absolut toți așii în mână. “Ar fi greu pentru orice echipă din Formula 1 să învingă combinația Vasseur – Newey – Leclerc – Hamilton” a spus Gerhard Berger.

Cine va câştiga Marele Premiu al Austriei?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Live Antena Sport
Citește și:
23:36 28 iun.

„S-au calificat cu stil!” UEFA a analizat „la sânge” naţionala lui Edi Iordănescu! Care a fost momentul „culminant” de la EURO

23:12 28 iun.

Adrian Mutu cere o schimbare majoră în echipa naţională, înaintea meciului cu Olanda: „Putem să facem asta!”

23:06 28 iun.

Cursa de sprint din Marele Premiu al Austriei va fi în direct pe Antena 3 CNN și LIVE STREAM în AntenaPLAY (sâmbătă, 13:00)

22:49 28 iun.

„Aproape îmi spune ‘tată'” Pepe, mesaj savuros despre un coleg de la naţională! Ce a spus despre Cristiano Ronaldo

22:34 28 iun.

Giovanni Becali a numit jucătorul care va fi titular de bază la echipa națională! Numele rostit de impresar

22:08 28 iun.

Neil Lennon, prima înfrângere pe banca Rapidului! Giuleștenii au pierdut amicalul cu Celje, campioana din Slovenia

1 Foto„Echipa din spatele echipei!” Iubitele și soțiile „tricolorilor”, fotografie de colecție de la EURO 2024 2 VIDEOLando Norris va pleca din pole position position în Marele Premiu de Formula 1 al Spaniei. Verstappen pe 2, Hamilton pe 3 3 FotoIvana Knoll a încins atmosfera la Croaţia – Italia! Apariţie „fierbinte”, cu care a atras toate privirile 4 Belgia – România 2-0. „Tricolorii” au rămas pe primul loc în „grupa morţii” de la EURO 2024. Tielemans şi De Bruyne au marcat 5 VIDEOMax Verstappen a câştigat Marele Premiu al Spaniei, în direct pe Antena 1 şi live stream în AntenaPLAY! Spectacol la Barcelona 6 Slovacia – România 1-1. FABULOS! Naţionala lui Edi Iordănescu a scris ISTORIE şi s-a calificat în optimi la EURO 2024
Citește și