Mutarea lui Lewis Hamilton la Ferrari e considerată cel mai spectaculos transfer din istoria Formulei 1, cel puțin de la venirea la Ferrari a celuilalt septuplu campion mondial, Michael Schumacher, în 1996.
Din punct de vedere financiar, e clar că mișcarea este una de mare succes. În ziua în care a fost anunțată mutarea, acțiunile Ferrari au crescut cu 10%, iar valoarea companiei a ajuns la 10 miliarde de dolari. Vânzarea de tricouri cu căluțul cabrat, mai ales în Marea Britanie, realmente a explodat.
Dar este o măsură bună pentru Ferrari din punct de vedere sportiv? Alain Prost, de pildă, și-a exprimat dubiile. Un alt fost campion mondial, Alan Jones, a spus că evoluția lui Hamilton din 2024 a lăsat de dorit și că el trebuie să crească nivelul performanțelor pentru a face față la Ferrari.
Hamilton: zero pole-uri în 2024
Russell are, până acum, în 2024, 10-2 în „meciul calificărilor” și două pole-positions, față de niciunul pentru Hamilton, dar în clasamentul individual cei doi sunt despărțiți de un singur punct. După ce ani de zile a fost pilotul principal, de la venirea lui Russell, care e cu 13 ani mai tânăr, deciziile din curse ale conducerii nu l-au mai avantajat pe Hamilton. De asemenea, monopostul W15 e primul, de mult timp, care nu a fost dezvoltat ținându-se cont în primul rând de părerile lui Lewis.
La începutul sezonului viitor, Lewis Hamilton va avea 40 de ani împliniți. Dacă îl compari cu Alonso, care va avea 44 și jumătate, este un „tinerel”. Sau cu Louis Chiron, care a participat la un Mare Premiu în 1958, când avea 58 de ani. Acești piloți sunt însă excepții. Comparația cea mai importantă se face cu colegul de echipă. Iar Charles Leclerc, viitorul coechipier, e tot cu 13 ani mai tânăr.
Ferrari a renunțat pentru Hamilton la Carlos Sainz jr. (29 de ani), care s-a aproape că s-a ridicat de pe patul de spital, la 16 zile după o operație de apendicită, pentru a câștiga Marele Premiu al Australiei. Sau a întârziat intrarea lui Oliver Bearman (19 ani), care a impresionat înlocuindu-l pe spaniol în Arabia Saudită.
Merită? Cifrele financiare strigă că da. Dar celelalte cifre? De pildă, vârsta.
Se mai poate face mare performanță la 40 de ani?
Hamilton a demonstrat că rămâne foarte rapid, în cursa trecută, câștigând la Silverstone. Până la victoria sa din Marele Premiu al Marii Britanii din 2024, trecuseră însă 945 de zile de la ultimul său triumf, răstimp în care actualul său coleg de echipă, George Russell, cu același monopost, câștigase de două ori.
Sunt studii științifice care arată că declinul în performanță la această vârstă e inevitabil pentru atleți, dar că este mai lent decât se credea anterior. Exemplele lui Roger Federer, Kazuyoshi Miura (la 57 de ani, cel mai vârstnic fotbalist profesionist în activitate), Ned Overend (ciclist american încă în activitate la 70 de ani, care a câștigat la 55 de ani cursa Iron Horse Classic) sunt grăitoare. Câștigătorul maratonului din Boston din 2012 la categoria 40-44 de ani a avut un timp cu doar 10 minute și 28 de secunde mai slab decât cel al învingătorului, care i-a adus locul 15 în clasamentul general.
Asta e despre partea fizică. Dar partea neurologică, legată de luarea deciziilor? Pentru că nu există studii științifice despre efectul vârstei asupra piloților de F1, am luat un studiu legat de piloții de avion, cu vârste mai mari de 41 de ani și de capacitatea lor de a lua decizii în condiții atipice. „Vârsta a fost asociată cu o acuratețe mai slabă în a determina dacă trebuie sau nu să aterizeze în condiții de vizibilitate redusă” a fost una dintre concluziile studiului.
Dar nu e numai chestiunea legată de capacitatea fizică, ci și cea legată de motivație. Va mai avea Lewis Hamilton, cu șapte titluri de Formula 1 la activ, ceva de demonstrat în 2025?
Poate că răspunsul e conținut în întrebare. După ce a pierdut „la mustață” în 2021 șansa de a deveni recordman absolut în Formula 1, cu opt titluri mondiale (acum e la egalitate cu Michael Schumacher), Lewis mai are doar această bornă de doborât. Deci ar avea suficientă motivație pentru a rupe norii la Ferrari.
Mai rămâne o singură întrebare.
Exact: aceea.
Cine va fi pilotul principal?
Leclerc (26 de ani), care e pilot al Academiei Ferrari, sau septuplul campion mondial Hamilton? E clar că Hamilton își dorește mult un titlu cu Ferrari și nu are timp de pierdut. „Anul 2025 va fi unul de «totul sau nimic» pentru Leclerc” a declarat Jacques Villeneuve.
Față de Sainz, Leclerc a fost mereu cumva văzut ca pilotul principal. Nu doar că este mai vechi la echipă, dar a și fost pilotul păstrat când scuderia a trebuit să se despartă de unul dintre ei. Întrebat dacă și-ar ajuta coechipierul în cursă, Sainz a răspuns: „Sigur că da. Întotdeauna am fost un om de echipă. Cu siguranță l-aș ajuta pe Charles dacă va lupta pentru titlu, așa cum aștept ca și el să o facă, dacă eu voi avea șanse la titlu”.
În contextul în care Ferrari nu se luptă pentru titlul individual, acest tip de răspuns e ușor de dat. Dar dacă Hamilton și Leclerc vor avea amândoi, la anul, șanse la titlu? Cine va ajuta pe cine? Dar echipa, echipa pe cine ar favoriza?
- Sergio Perez şi-a parcat monopostul în faţa unui hotel din Las Vegas. Reacţia fabuloasă a valetului când s-a trezit cu volanul în mână
- Formula 1 revine la Antena 1! Cursa din Las Vegas, difuzată duminică, de la 08.00, la Antena 1 poate stabili campionul mondial din 2024!
- „Nu eram pregătit să mă lupt cu Max Verstappen”. Lando Norris recunoaşte că nu se aştepta la duelul pentru titlul mondial