În afara team-ului care a cucerit titlul, plus locurile 1 și 3 la întrecerea piloților – McLaren -, a mai existat o formație care a făcut un important salt înainte. Este vorba de Williams, team-ul care a înlocuit Aston Martin în postura de ”best of the rest”, adică echipa de pe locul al cincilea. Este cea mai bună poziție din 2017 încoace. E, totodată, prima oară din 2016 când team-ul din Grove reușește un punctaj compus din trei cifre la capătul sezonului.
Care au fost atuurile
Atuurile principale ale Williams în 2025 au fost:
- un monopost, FW47, semnificativ îmbunătățit și competitiv în plutonul median;
- doi piloți experimentați, Albon și Sainz, capabili să fructifice potențialul mașinii;
- leadership-ul eficient al lui James Vowles;
- sponsorizare solidă și stabilitate financiară, mai ales datorită noului sponsor principal, Atlassian;
- motorul Mercedes.
Williams folosește motoare Mercedes și, de câțiva ani, și cutii de viteze produse de compania germană.
Williams a demonstrat că a făcut progrese încă din testele din iarnă din Bahrain, reducând cu 1,636 secunde cel mai bun timp pe tur realizat în 2024. Carlos Sainz a ocupat primul loc în clasamentul testelor hibernale din 2025.
În prima parte a sezonului, Alex Albon a fost forța motrice din cockpit. În prima cursă a sezonului, cea din Australia, una foarte dificilă, a obținut locul al șaselea pe grilă și poziția a cincea în cursă. A luat puncte în șapte dintre cele opt Grand Prix-uri de la începutul sezonului. A adăugat alte două locuri 5 la etapele de la Miami și Emilia-Romagna. Williams a mers atât de bine, încât, la sfârșitul lui acumulase 50 de puncte. Adică, acumulase cu doar șapte mai puțin decât Sauber, Alpine, Aston Martin, Racing Bulls și Haas la un loc. În unele curse, mașinile Williams le-au pus probleme serioase celor Mercedes și Ferrari.
Un tandem redutabil
Dacă după 16 din 24 curse din calendar, ”scorul” comparativ al celor doi piloți era Albon – Sainz : 70 – 16 puncte, către sfârșitul sezonului spaniolul s-a adaptat mai bine la monopost și a înregistrat performanța de top din 2025: cele două clasări pe podium. Acestea s-au produs la Baku și în Qatar. La capătul sezonului, ”scorul” se echilibrase: 73 – 64 pentru Albon.
Thailandezul a destăinuit cum venirea spaniolului de la Ferrari l-a impulsionat și l-a pus în postura de a învăța lucruri noi. „Când ai un coechipier care este cu un pas înainte, înveți mai multe în ceea ce privește stilul tău de pilotaj. Există unele viraje în care înainte erai rapid, iar acum ești la fel ca el. Și există unele viraje pe care trebuie să le înveți, să te adaptezi, să pilotezi diferit”, a eplicat Albon.
Punctele slabe
Echipa s-a mutat într-o clădire nouă și a extins tunelul, ceea ce-l face să emită un zgomot asemănător cu cel al unei tornade, după cum se plâng locuitorii din Grove. Tunelul aerodinamic este mai slab decât cele folosite de Aston Martin, Ferrari, McLaren sau Mercedes. „Mai bine folosim corect un tunel imperfect, decât prost unul perfect” e totuși de părere șeful echipei, James Vowles. Williams a investit în senzori mai buni, în echipamente de măsurare mai precise și într-o integrare mai strânsă cu CFD. Drept rezultat, datele sunt mai fiabile decât acum 5–7 ani, chiar dacă infrastructura de bază rămâne veche.
Concentrați spre 2026
La unele curse, Williams s-a confruntat cu probleme de răcire (overheating-ul motorului și al frânelor), ceea ce a dus la retragerea în cursă a ambilor piloți în unele runde. Au fost multe Mari Premii terminate cu zero puncte. Deși FW47 a început foarte puternic, performanța a scăzut semnificativ după anumite Grand Prix-uri, în special după directivele FIA privind aripile frontale, care au afectat aerodinamica mașinii.
Carențele tehnice nu au fost complet rezolvate pentru toate tipurile de viraje. De exemplu, FW47 a avut performanțe bune în viraje medii/rapide. A întâmpinat însă dificultăți în viraje lente și combinații complexe, ceea ce i-a limitat potențialul. Echipa și-a orientat destul de repede resursele spre sezonul 2026, în loc să investească puternic în actuala mașină FW47. Aceasta a redus ritmul de actualizări pentru 2025, cu prioritate spre viitoarea evoluție tehnică.
Acest fapt ar putea fi însă o veste bună pentru fanii formației, căci la anul se va pleca de la zero, din cauza modificărilor însemnate de regulament.
- Cât va conta efectul Newey la Aston?
- Max Verstappen a anunţat cu ce număr va pilota în Formula 1, după ce a pierdut titlul mondial: “Cred că e mai bine”
- Christian Horner vrea să revină în Formula 1! Negociază cu o echipă pentru a deveni acţionar
- Cum se face un upgrade în Formula 1? Analiza lui Adrian Georgescu
- Marele Premiu al Portugaliei revine în Formula 1. Lusitanii vor înlocui Zandvoort începând cu 2027






























