Traseul de la Spielberg este un fel de Spa în miniatură. Marele Premiu al Austriei se desfășoară tot într-un decor montan, unde se ating viteze mari și există diferențe însemnate de nivel. Turul de circuit are o lungime de 4.318 metri și doar 10 viraje. Dar ce viraje!
Există curbe celebre în Formula 1, unde s-au dat, de-a lungul vremii, bătălii epocale: Eau Rouge de la Spa, Acque Minerale la Imola, S-ul Senna de la Interlagos, 130R de la Suzuka și alte câteva.
Adrian Georgescu, despre circuitul unde are loc Marele Premiu al Austriei
Printre acestea eu aș pune și cel de-al treilea viraj de la Spielberg, Remus Kurve. E o poezie. Se află la capătul celei de-a doua zone DRS, pe o urcare fantastică, și cere o frânare puternică. De la peste 300 de kilometri pe oră mașinile frânează violent la mai puțin de 70, în circa 5 secunde, pe o distanță de aproximativ 250 de metri. Apoi urmează o schimbare de direcție la cam 55 de grade spre dreapta. De altfel, tracțiunea la ieșirea din viraje, stabilitatea în timpul frânărilor și evitarea supraîncălzirii pneurilor sunt câteva dintre cheile acestui circuit.
De pe linia de start/sosire, unde e nivelul cel mai scăzut, până la punctul de elevație maximă – care se atinge nu departe după curba Remus – piloții urcă 63,5 metri. Doar Eau Rouge (care începe însă cu o coborâre) și primul viraj de la Austin mai oferă astfel de diferențe de nivel.
Aici, în 2003, a reușit în calificări Michael Schumacher o redresare a mașinii care i-a făcut și pe mecanicii de la McLaren, adversarii lui, să sară de pe scaune, germanul obținând apoi pole-ul.
Și primul viraj al cursei, redenumit „Lauda” în 2019, după decesul marelui pilot austriac, este un prilej bun pentru depășire, venind după un pasaj DRS. Alte două viraje, „Schlossgold” – unde se încheie cea de-a treia zonă DRS – și „Rindt” – una dintre favoritele piloților – desăvârșesc acest traseu unde se aleargă mult timp cu pedala la podea.
Este circuitul „de casă” al celor de la Red Bull și unul dintre cele mai bune trasee redesenate de către Hermann Tilke. La un tur relativ scurt are trei linii drepte și trei zone DRS: este un circuit făcut pentru viteze mari. Anul trecut au fost aici 105 depășiri.
Anul trecut, au fost peste 1.200 de depășiri ale traseului dedicat (în medie, 17 pe turul de circuit). Mulți piloți au trecut cu toate cele patru roți peste linia albă care delimitează pista, iar pentru asta opt dintre ei au fost ulterior penalizați. Depășirile s-au întâmplat cel mai frecvent în virajele 9 și 10, unde era turnată o bandă de asfalt aderent în exteriorul vibratoarelor, care nu ducea la diminuarea vitezelor.
Pentru a se evita această sitație, anul acesta s-a pus o bandă de pietriș lată de 2,5 metri, la exterior, la ieșirea din virajele 9 și 10. În virajul al patrulea, linia albă de delimitare a fost mutată.
Pirelli va trimite în Austria pneurile cele mai moi componente: C3 (Hard), C4 (Medium) și C5 (Soft). Asfaltul e vechi și destul de abraziv, dar forțele laterale exercitate asupra tălpii pneurilor fiind relativ reduse, uzura e limitată.
Rafalele de ploaie nu lipsesc dintr-o zonă în care vremea se poate schimba rapid. Deși vineri și sâmbătă vremea e anunțată ca fiind caldă, duminică cerul se va înnora și sunt anunțate 70% șanse de ploaie.
- Ferrari, gata iar de victorie la anul. Adrian Georgescu a tras concluziile după ce Scuderia a terminat pe locul 2 în clasamentul constructorilor
- Eddie Jordan, anunţ tulburător la 76 de ani despre diagnosticul cumplit pe care l-a primit: „Nu irosiţi şi nu amânaţi. Mergeţi şi testaţi-vă!”
- Pariul pus de Max Verstappen cu scop umanitar. Formula E donează 250.000 de dolari după ce olandezul a câştigat titlul mondial în 2024