Formula 1 se află la o răscruce istorică, iar dezbaterile din jurul noilor reglementări pentru motoare, programate să intre în vigoare în 2026, au ajuns la un nivel de intensitate rar întâlnit. Dacă, la anunțarea lor în 2022, aceste reguli păreau să deschidă o nouă eră a electrificării și sustenabilității, realitatea dezvoltării tehnologice și a simulărilor din fabrici a scos la iveală numeroase probleme, punând sub semnul întrebării chiar viitorul conceptului turbo-hibrid.
Noile reguli au fost gândite pentru a atrage noi producători și pentru a păstra interesul celor existenți, într-un context în care industria auto globală se reorientează. Eliminarea MGU-H (considerată prea scumpă și irelevantă pentru piața auto de serie) și trecerea la un raport de putere 50/50 între motorul termic și cel electric (ICE/MGU-K) au fost elemente cheie pentru a convinge Audi să intre în F1, pentru a determina Honda să revină și pentru a asigura implicarea Cadillac.
Regulile impun ca, din 2026, monoposturile să folosească combustibili 100% sustenabili, iar puterea electrică să crească de la 120 kW la 350 kW, aproape triplând aportul actual al sistemului hibrid. Acest salt tehnologic a fost prezentat ca o garanție pentru performanță, relevanță tehnologică și reducerea amprentei de carbon.
Dar simulările au tras un semnal de alarmă: pe circuite rapide precum Monza, piloții riscă să rămână fără energie electrică pe liniile drepte, fiind nevoiți să schimbe vitezele în jos înainte de frânare, din cauza epuizării rapide a bateriei. Fără MGU-H, capacitatea de recuperare a energiei este mult redusă, iar cererea uriașă de putere electrică nu poate fi susținută pe întreaga lungime a turului. Astfel, monoposturile riscă să devină „mașini de economie”, cu piloți forțați să gestioneze energia în loc să atace la maximum.
Pentru a compensa deficitul de energie, regulamentul 2026 prevede:
– Aerodinamică activă: aripi față și spate cu drag redus, pentru a diminua consumul de energie la viteze mari.
– Limitarea progresivă a puterii electrice: pe măsură ce viteza crește peste 300 km/h, aportul bateriei scade treptat, ajungând la zero la peste 345 km/h.
– Ramp rate: o regulă ce împiedică utilizarea instantanee a întregii energii, prevenind tranzițiile bruște de la putere maximă la zero.
