Închide meniul

Cătălin-Cedric Ghigea | Scandalul „Tiregate”: Investigația FIA asupra McLaren și viitorul corectitudinii tehnice în Formula 1

Catalin Ghigea Publicat: 11 iunie 2025, 22:14

Cătălin-Cedric Ghigea | Scandalul Tiregate”: Investigația FIA asupra McLaren și viitorul corectitudinii tehnice în Formula 1

Oscar Piastri, în timpul unei curse/ Profimedia

Sezonul 2025 al Formulei 1 este zguduit de un nou scandal major, supranumit deja „Tiregate”, care amenință să schimbe nu doar soarta McLaren, ci și regulile jocului pentru întreaga grilă. FIA a declanșat o investigație completă după Marele Premiu din Imola, confiscând componente critice din monoposturile McLaren, pe fondul suspiciunilor de manipulare ilegală a anvelopelor. Ceea ce inițial părea doar o dovadă de „inginerie ingenioasă” s-a transformat rapid într-o anchetă ce vizează un sistem ascuns, capabil să ofere performanțe la limită și o consistență „suspect de perfectă” a pneurilor.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Conform informațiilor din paddock și a datelor analizate de FIA, McLaren ar fi folosit un sistem bazat pe materiale cu schimbare de fază (PCM – phase change materials) sau Peltier, integrate în arhitectura frânelor. Aceste materiale ar fi permis controlul termic al anvelopelor, izolându-le de cele mai intense variații de temperatură produse de monopost, ceea ce le-ar fi oferit un avantaj uriaș: degradare minimă, performanță constantă și posibilitatea de a forța ritmul tur după tur, atât în calificări, cât și în cursă.

Rivalii au observat rapid că McLaren reușea să mențină un ritm de sprint pe parcursul întregului stint, fără să sacrifice strategia sau să modifice radical setările pentru a proteja anvelopele – lucru imposibil pentru restul plutonului. Sistemul ar fi fost ascuns adânc în structura frânelor, departe de ochii inspectorilor tehnici, și nu putea fi identificat nici cu camerele obișnuite, nici cu testele de standard de legalitate.

Problema centrală nu este neapărat folosirea materialelor de mai sus ci lipsa de transparență: McLaren este acuzată că nu a declarat aceste materiale, încălcând articolul 2.5 din regulamentul tehnic FIA, care obligă echipele să raporteze orice material sau tehnologie ce poate influența performanța. Dacă materialele au fost integrate în componente declarate ca fiind „standard de răcire”, dar au avut un rol activ în reglarea termică, atunci McLaren ar fi depășit limita legală dintre inovație și trișare.

FIA se confruntă acum cu o dilemă: aceste materiale sunt greu de detectat fără inspecții specifice, ceea ce explică de ce sistemul ar fi putut funcționa luni de zile fără să fie descoperit. Acuzațiile vizează exploatarea unei zone gri a regulamentului, iar rivalii au acuzat McLaren că a „păcălit” sistemul la limita eticii sportive.

Reclamă
Reclamă

Consecințele potențiale sunt dramatice. Dacă se dovedește că McLaren a încălcat regulamentul, echipa riscă descalificări retroactive, pierderea punctelor și, implicit, ieșirea din lupta pentru titlu. Mai mult, reputația McLaren, deja afectată de scandalul „Spygate” din 2007, ar suferi o nouă lovitură, iar orice directivă tehnică ulterioară ar putea compromite competitivitatea echipei pentru restul sezonului.

Rivalii fac presiuni pentru revizuirea rezultatelor anterioare și anularea punctelor obținute cu ajutorul sistemului suspect. Chiar dacă nu se ajunge la descalificări, o eventuală interdicție a sistemului ar putea scoate la iveală cât de mult s-a bazat McLaren pe această tehnologie pentru a-și construi avantajul.

Scandalul „Tiregate” ridică întrebări serioase despre transparența competiției și despre cât de multe alte echipe ar putea folosi metode similare, dar încă nedescoperite. Dacă FIA va fi indulgentă, riscă să deschidă cutia Pandorei: manipularea temperaturii anvelopelor cu materiale nedeclarate ar putea deveni „noua normalitate”, declanșând o adevărată cursă a înarmării și complicând dezvoltarea anvelopelor pentru Pirelli.

Reclamă

În contextul viitoarelor reglementări pentru 2026, acest scandal ar putea duce la impunerea unor declarații complete pentru toate materialele termice și chimice folosite în sistemele critice ale mașinii, pentru a elimina orice ambiguitate și a proteja corectitudinea sportivă.

Echipa nu mai poate rămâne tăcută. Va trebui să aleagă între o apărare agresivă și asumarea responsabilității, iar orice pas va trebui să fie legal și transparent. Indiferent de rezultat, McLaren va rămâne cu întrebarea: „Au fost mai deștepți decât Formula 1 sau pur și simplu au trișat?”

Investigația „Tiregate” este un test major pentru integritatea Formulei 1 și pentru echilibrul delicat dintre inovație și respectarea regulilor. Decizia FIA va influența nu doar sezonul actual, ci și viitorul reglementărilor tehnice și al competiției în cel mai spectaculos sport cu motor din lume.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Se va califica Interul lui Cristi Chivu în fazele eliminatorii la Mondialul Cluburilor?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
18:58

Ce discurs a avut Mircea Lucescu în vestiarul naţionalei U19, după calificarea în semifinalele EURO 2025

18:19

Ce transfer le-a cerut Cristi Chivu oficialilor lui Inter. Duel cu rivala AC Milan pentru semnătura jucătorului

18:14

Kevin Durant a devenit acționar minoritar la PSG! “Regina Europei” a făcut anunțul

17:56

Italienii, anunţ despre viitorul lui Olimpiu Moruţan. Ce se va întâmpla cu “tricolorul” în sezonul viitor

17:41

Motivul pentru care Gigi Becali nu poate folosi marca “FCSB – Steaua”. Decizia primită de campioană

17:30

VideoAntenaSport Update. Cele mai tari ştiri ale zilei de 20 iunie

1 “Şi-a bătut joc”. Sorin Cârţu, mesaj dur după ce Andrei Ivan a revenit la Universitatea Craiova 2 VIDEO & FOTOFCSB a plecat în cantonament în Olanda! Elias Charalambous, marele absent 3 Vlad Chiricheş îşi prelungeşte contractul cu FCSB. La ce bonus a renunţat: “Nu vrea banii” 4 Florin Niţă o lasă pe “hold” pe Dinamo. Planul portarului dorit de “câinii roşii” 5 Gigi Becali schimbă numele FCSB-ului: “În septembrie vine hotărârea”. Cum se va numi campioana 6 “Puţină ruşine să avem!” Gigi Becali, reacţie dură după ce Florin Talpan a cerut retrogradarea FCSB-ului
Citește și