Închide meniul

Cătălin-Cedric Ghigea | Scandalul „Tiregate”: Investigația FIA asupra McLaren și viitorul corectitudinii tehnice în Formula 1

Catalin Ghigea Publicat: 11 iunie 2025, 22:14

Comentarii
Cătălin-Cedric Ghigea | Scandalul Tiregate”: Investigația FIA asupra McLaren și viitorul corectitudinii tehnice în Formula 1

Oscar Piastri, în timpul unei curse/ Profimedia

Sezonul 2025 al Formulei 1 este zguduit de un nou scandal major, supranumit deja „Tiregate”, care amenință să schimbe nu doar soarta McLaren, ci și regulile jocului pentru întreaga grilă. FIA a declanșat o investigație completă după Marele Premiu din Imola, confiscând componente critice din monoposturile McLaren, pe fondul suspiciunilor de manipulare ilegală a anvelopelor. Ceea ce inițial părea doar o dovadă de „inginerie ingenioasă” s-a transformat rapid într-o anchetă ce vizează un sistem ascuns, capabil să ofere performanțe la limită și o consistență „suspect de perfectă” a pneurilor.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Conform informațiilor din paddock și a datelor analizate de FIA, McLaren ar fi folosit un sistem bazat pe materiale cu schimbare de fază (PCM – phase change materials) sau Peltier, integrate în arhitectura frânelor. Aceste materiale ar fi permis controlul termic al anvelopelor, izolându-le de cele mai intense variații de temperatură produse de monopost, ceea ce le-ar fi oferit un avantaj uriaș: degradare minimă, performanță constantă și posibilitatea de a forța ritmul tur după tur, atât în calificări, cât și în cursă.

Rivalii au observat rapid că McLaren reușea să mențină un ritm de sprint pe parcursul întregului stint, fără să sacrifice strategia sau să modifice radical setările pentru a proteja anvelopele – lucru imposibil pentru restul plutonului. Sistemul ar fi fost ascuns adânc în structura frânelor, departe de ochii inspectorilor tehnici, și nu putea fi identificat nici cu camerele obișnuite, nici cu testele de standard de legalitate.

Problema centrală nu este neapărat folosirea materialelor de mai sus ci lipsa de transparență: McLaren este acuzată că nu a declarat aceste materiale, încălcând articolul 2.5 din regulamentul tehnic FIA, care obligă echipele să raporteze orice material sau tehnologie ce poate influența performanța. Dacă materialele au fost integrate în componente declarate ca fiind „standard de răcire”, dar au avut un rol activ în reglarea termică, atunci McLaren ar fi depășit limita legală dintre inovație și trișare.

FIA se confruntă acum cu o dilemă: aceste materiale sunt greu de detectat fără inspecții specifice, ceea ce explică de ce sistemul ar fi putut funcționa luni de zile fără să fie descoperit. Acuzațiile vizează exploatarea unei zone gri a regulamentului, iar rivalii au acuzat McLaren că a „păcălit” sistemul la limita eticii sportive.

Reclamă
Reclamă

Consecințele potențiale sunt dramatice. Dacă se dovedește că McLaren a încălcat regulamentul, echipa riscă descalificări retroactive, pierderea punctelor și, implicit, ieșirea din lupta pentru titlu. Mai mult, reputația McLaren, deja afectată de scandalul „Spygate” din 2007, ar suferi o nouă lovitură, iar orice directivă tehnică ulterioară ar putea compromite competitivitatea echipei pentru restul sezonului.

Rivalii fac presiuni pentru revizuirea rezultatelor anterioare și anularea punctelor obținute cu ajutorul sistemului suspect. Chiar dacă nu se ajunge la descalificări, o eventuală interdicție a sistemului ar putea scoate la iveală cât de mult s-a bazat McLaren pe această tehnologie pentru a-și construi avantajul.

Scandalul „Tiregate” ridică întrebări serioase despre transparența competiției și despre cât de multe alte echipe ar putea folosi metode similare, dar încă nedescoperite. Dacă FIA va fi indulgentă, riscă să deschidă cutia Pandorei: manipularea temperaturii anvelopelor cu materiale nedeclarate ar putea deveni „noua normalitate”, declanșând o adevărată cursă a înarmării și complicând dezvoltarea anvelopelor pentru Pirelli.

Reclamă

În contextul viitoarelor reglementări pentru 2026, acest scandal ar putea duce la impunerea unor declarații complete pentru toate materialele termice și chimice folosite în sistemele critice ale mașinii, pentru a elimina orice ambiguitate și a proteja corectitudinea sportivă.

Echipa nu mai poate rămâne tăcută. Va trebui să aleagă între o apărare agresivă și asumarea responsabilității, iar orice pas va trebui să fie legal și transparent. Indiferent de rezultat, McLaren va rămâne cu întrebarea: „Au fost mai deștepți decât Formula 1 sau pur și simplu au trișat?”

Investigația „Tiregate” este un test major pentru integritatea Formulei 1 și pentru echilibrul delicat dintre inovație și respectarea regulilor. Decizia FIA va influența nu doar sezonul actual, ci și viitorul reglementărilor tehnice și al competiției în cel mai spectaculos sport cu motor din lume.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Pe cine vrei selecţionerul României?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
19:50
Unde se va juca finala Champions League din 2027. UEFA a făcut anunțul
19:39
Benfica – Santa Clara LIVE VIDEO (vineri, 22:15). Programul etapei a 5-a din Liga Portugal
19:18
Veste excelentă pentru FCSB şi Universitatea Craiova, înaintea meciurile din cupele europene. Decizia luată de UEFA
19:11
Fotbalistul pe care Manchester United a plătit 60 de milioane de euro, transfer surprinzător în Mexic!
19:01
Cine este Islam Slimani, noul atacant de la CFR Cluj! Un club din Premier League plătea 31.000.000 pentru a-l transfera
18:48
Specialiștii au dat verdictul! Echipa favorită la câștigarea titlului în Liga 1
1 “Mereu e Mitriţă de vină” Fostul jucător al Universităţii Craiova a răbufnit după Cipru – România 2-2! 2 EXCLUSIV„Dă-mi 3.000 de euro și fac un penalty!” Patronul străin care dă cărțile pe față despre blaturile din România 3 “Ne-am înţeles” Marius Şumudică şi-a anunţat revenirea pe banca tehnică! Unde va antrena 4 EXCLUSIVJucătorii şi conducerea FRF şi-au ales favoritul, dacă Mircea Lucescu îşi va da demisia de la naţionala României 5 FRF avea 3 soluţii pentru înlocuirea lui Mircea Lucescu de la naţionala României! Care era varianta de urgenţă 6 Gigi Becali a anunţat care e antrenorul care ar trebui să preia România în locul lui Mircea Lucescu: “E cel mai bun”
Citește și