Social media
La acest capitol, saltul nu putea fi decât unul imens, de vreme ce fostul proprietar, Bernie Ecclestone, la peste 80 de ani, nu era interesat de latura aceasta. Imaginile filmate nu au început să fie partajate pe canalul oficial de YouTube al competiției decât în 2014, mult în urma altor discipline.
Într-un interviu, Greg Maffei, președintele Liberty Media, spune cum, pe lângă pașii țintiți pentru creșterea popularității acestei competiții, au avut și un pic de noroc, pentru că au început pe un teren virgin. Ecclestone nu făcuse nimic în respectiva direcție.
Noua țintă principală este publicul tânăr
Pentru a aduce publicul tânăr mai aproape, în afară de a publica mai mult conținut, Formula One Group a relaxat restricțiile de copyright pentru conținut, pentru a încuraja postarea și redistribuirea.
„Am trecut de la o lume unde erai îngrijorat de cât vor mai dori partenerii care redifuzează imaginile să te plătească daca dai lucruri pe gratis la una în care alte foruri își lăsau sportivii să facă asta, devenind mari poluri de interes în social media”, a spus Maffei.
Difuzarea pe Internet
Internetul a schimbat mult paradigma transmisiunilor sportive. La doar un an după preluare, Liberty Media a anunțat lansarea F1 TV. Pentru prima oară, fanii din multe țări puteau vedea în streaming live înregistrări din „Marele Circ”. F1 TV a crescut în ultimii ani ca număr de abonamente, în teritoriile unde există acces, balansând acest fapt cu drepturile de transmitere acordate televiziunilor clasice.
Drive to survive
După cum spuneam, nu sunt un fan al serialului Drive to Survive, difuzat pe Netflix, dar el a funcționat ca un magnet pentru generațiile mai tinere. Le-a înlesnit accesul la un sport care, anterior, nu prezenta interes. În 2023, aproape 6,8 milioane de useri au urmărit această producție. A fost o experiență care a permis publicului în general intrarea, fie și virtuală, în zone mai intime ale Formulei 1. Cunoscând mai bine piloții, bucuriile și frământările lor, noii fani s-au apropiat mai ușor de competiție.
Comunicări radio live
Din același motiv, pentru a mări senzația de participare a publicului, comunicările live dintre piloți și boxe au fost făcute publice. E drept, după câteva secunde de momentul în care se petrec, pentru a trece totuși printr-un filtru. Aceste înregistrări au devenit deja o parte importantă din drama și spectacolul multimedia al F1. Ultimul exemplu, dialogul dintre Lando Norris și inginerul lui de curse din timpul Marelui Premiu al Ungariei din 2024.
Mărirea numărului de curse și cursele de sprint
Aceasta e o altă măsură cu care nu sunt de acord, dar despre care recunosc că funcționează în termenii sporirii de popularitate. În 2015 erau 19 curse în calendar, acum sunt 24, la care se adaugă cele 6 de sprint. Acestea din urmă sunt ele însele o dinamizare de format și se discută acum chiar de curse de sprint rezervate doar piloților tineri. Din 2019, cel care realizează cel mai rapid tur în cursă primește un punct, dacă se clasează pe una dintre primele zece poziții.
Ultimul Mare Premiu se va desfășura în ziua în care ne vom căuta cadourile în ghetuțe, de Moș Nicolae. Deja mulți acuză oboseala unui sezon atât de lung și spun că această oboseală cronică poate duce la accidente.
Cucerirea Americii
Formula 1 nu a avut, până în 2017, un succes deosebit în State. Competițiile auto locale au fost întotdeauna mai populare pentru americane. Așa că „americanizarea” Formulei 1 a constat, în afara tehnicilor expuse mai sus, încurajarea prezenței mai multor piloți din State, găzduirea de curse de mai multe circuite clasice americane, intrarea unor echipe americane în „Marele Circ”.
Readucerea spectacolului
Să reconstruiești o competiție înseamnă însă, în primul rând, să creezi premisa spectacolului acolo unde el se desfășoară. Pe piste.
Țin minte cum, în 2004, se gândeau cum să-l încetinească pe Michael Schumacher, care domina autoritar competiția. S-au propus atunci multe măsuri, de la lest adăugat mașinilor în funcție de numărul de puncte până la retrogradarea pe grila de start. Mai aveau să-l pună să concureze în marșarier.
Cum s-a schimbat Formula 1 în ultimii ani, din punctul de vedere al spectaculozității? Din 2017 încoace au existat, evident, și multe sezoane în care o echipă a dominat categoric competiția. A existat, totuși și sezonul 2021, în care titlul la piloți s-a decis în ultimul tur al ultimei curse. Iar acum, actualul sezon este, de departe, cel mai disputat din istoria modernă a Formulei.
După 14 curse din 24, avem patru echipe în luptă reală pentru cele două titluri. Mai mult, fiecare dintre acele patru echipe diferite au cucerit „duble” în acest sezon. Așa ceva nu s-a mai întâmplat din 1960. De prin aprilie, fiecare cursă e un thriller.
Și cred că așa va fi și în continuare.