De ce a dominat Mercedes în Canada? Evoluția din Canada a celor de la Mercedes a fost o surpriză. Și nu a fost doar o întâmplare. În afara faptului că Russell a obținut victoria, Antonelli a luat locul al treilea. Italianul l-a pus în pericol și pe Verstappen, care a obținut locul secund,
După nouă curse în care, deși au avut clasări pe podium, piloții Mercedes nu au triumfat, acum ei au dominat Marele Premiu al Canadei.
Prima întrebare este ”de ce?”. Cea de-a doua: ”va conta de-acum înainte Mercedes în lupta pentru titluri?”
Rapizi în tot weekend-ul
În sesiunile de vineri, Russell a obținut cel mai bun timp. Apoi, în Q3, a realizat un timp remarcabil, cu care a obținut pole-ul. (Este de văzut acest video, în care se observă că Max fusese mai rapid pe primul sector, unde sunt mai mult viraje unde se generează eforturi laterale în gume, până ce Russell l-a ”depășit” într-o șicană.) Acest fapt nu a ridicat multe sprâncene, fiind știute două chestiuni.
Prima: de multe ori piloții Mercedes nu reușesc să transforme timpii buni obținuți de vineri și sâmbătă în timpi constant buni pe parcursul unei curse.
Cea de-a doua: temperaturile din timpul cursei urmau să fie cu vreo 5 grade Celsius mai mari decât cele de vineri, când au fost cam 20 de grade Celsius în aer. Temperatura la nivelul pistei de duminică era anunțată chiar la 50 de grade Celsius. Problema principală a echipei Mercedes este că nu a reușit, cel puțin în acest sezon, să controleze degradarea pneurilor din spate cauzată de supraîncălzire.
Primul motiv: un circuit convenabil
În primul rând, este un traseu care se potrivește caracteristicilor mașinilor Mercedes. În 2024, Russell a obținut tot pole, apoi locul al treilea. În 2023 și 2022, Lewis a luat aici tot locul al treilea.
În Canada, asfaltul nu e abraziv. Degradarea a fost, așadar, mai ușor de controlat. De asemenea, nivelul de energie al pistei de la Montreal nu este unul solicitant. Este nevoie de multă aderență longitudinală și mai puțin de aderență laterală. În Formula 1, aderența longitudinală se referă în primul rând la capacitatea anvelopei de a genera aderență și de a transmite forța în direcția de deplasare. Este un factor critic în performanța unei mașini, în special în accelerarea și decelerarea în linie dreaptă. Aceasta este puternic influențată de suprafața de contact a anvelopei cu suprafața pistei și de frecarea dintre ele.

Aderența laterală e importantă atunci când schimbările de direcție în regim de viteză sunt însemnate. E un capitol la care W16 suferă.
Virajele rapide, zonele în care monopostul W16 nu se ”simte” bine, căci apar eforturi laterale, nu sunt multe pe Circuitul Gilles Villeneuve. Este ceea ce se cheamă ”un circuit de tip stop and go”, cu frânări și accelerări puternice în linie dreaptă.
Al doilea motiv: suspensia spate
De ce a dominat Mercedes în Canada? O a doua explicație vine din faptul că Mercedes a folosit pe puntea din spate un sistem de suspensie pe care îl introdusese inițial la Imola. Pentru că rezultatele nu fuseseră atunci concludente, se renunțase la el în cursele din Monaco și Spania. Între timp, s-au strâns mai multe date despre acest sistem și a fost din nou montat. După cum spunea Toto Wolff, motivul schimbării suspensiei a fost cauzat exact de dorința de a rezolva problema numărul 1 a team-ului, supraîncălzirea anvelopelor din spate.
Noul sistem are un punct de prindere interior mai jos pentru brațul superior al suspensiei. Modificarea pare să fi coborât punctul de prindere cu aproximativ 25-30 milimetri.
Despre celelalte motive, alegerea foarte bună a cauciucului mediu pentru calificări și adaptarea rapidă la încercarea de undercut a lui Max Verstappen, am mai scris.
Este o evoluție de durată?
După cum spunea chiar Toto Wollf, „Austria va fi o cu totul altă poveste. Este un traseu diferit, sunt provocări diferite, așa că toate privirile și mințile noastre sunt concentrate acum asupra cursei de la Spielberg.”
Nu sunt multe trasee de tip ”stop and go” în calendar. Urmează însă curse unde temperatura poate fi mai scăzută, cum ar fi Austria și Marea Britanie, poate chiar și Belgia. În aceste Mari Premii, anul trecut, mașinile Mercedes s-au comportat foarte bine.
- Oscar Piastri, cel mai rapid în FP2 din Singapore. Cursa e duminică (14:45, Antena 1 şi AntenaPLAY)
- Christian Horner putea reveni în Formula 1. Ce echipă a fost abordată de fostul șef de la Red Bull
- McLaren, favorită la Singapore! Analiza lui Adrian Georgescu
- Mesajul lui Charles Leclerc către fanii lui Ferrari înainte de Marele Premiu din Singapore
- Grand Prix, ediția 28: Antal Putinică și Cătălin Ghigea au prefațat Marele Premiu de la Singapore