Închide meniul

Mercedes pe montagne-russe. Concluzia lui Adrian Georgescu după sezonul complicat al echipei lui Toto Wolff

Adrian Georgescu Publicat: 11 decembrie 2024, 8:15 / Actualizat: 12 decembrie 2024, 12:25

Reclamă
Mercedes pe montagne-russe. Concluzia lui Adrian Georgescu după sezonul complicat al echipei lui Toto Wolff

Lewis Hamilton şi George Russell, în Mexic / Profimedia

Mercedes pe montagne-russe. Dacă a existat o echipă devastată de reintroducerea permisiunii de a fi folosit efectul de sol în Formula 1, aceasta e cu siguranță Mercedes.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Echipa a câștigat, între 2014 și 2021, opt titluri mondiale consecutive la constructori și șapte la piloți. Doar titlul individual din 2021 le-a lipsit din panoplie, câștigat in extremis de Verstappen, în ultima cursă, cea de la Abu Dhabi.

O greșeală de proiectare

După această glorioasă perioadă, monoposturile lor au fost proiectate greșit. Cei de la Mercedes au încercat o soluție ingenioasă, dar care, până la urmă a creat mai multe probleme decât rezolva. Au îngustat foarte mult tunelurile laterale de răcire, în așa-numitul concept “zero-pod”. Acest sistem oferea, e drept, viteze însemnate, mai ales pe secțiunile lungi și drepte, dar a introdus vibrații în plan vertical, așa-numitul “porpoising”. Acesta e un fenomen greu de ocolit la mașinile cu garda joasă la sol, care folosesc efectul Venturi.

Totuși, la capătul lui 2023, Mercedes a cucerit poziția a doua în clasamentul constructorilor, depășind Ferrari cu doar 3 puncte. Era o premisă bună pentru atacarea măcar a unui titlu în 2024. Exista, în plus, atuul unui tandem bun de piloți, în care experiența lui Hamilton se îmbina cu avântul lui Russell. Chiar dacă Lewis a anunțat, înaintea începerii sezonului, că va trece la Ferrari începând din 2025.

Instabilitate pe circuite

Monopostul W15, lansat la începutul acestui sezon, a fost primul care nu pornea de la acel concept “zero-pod”, abandonat în timpul sezonului 2023. W15 trebuia să corecteze o altă mare problemă a lui W14: apăsarea la sol scăzută a aripii din spate în zonele de viteză. Au reușit să corecteze acest neajuns, în parte, prin designul aripii anterioare, care trimitea un flux de aer, pe sub mașină, spre puntea din spate. Acest flux contribuia astfel la generarea unei apăsări pe puntea din spate. În al doilea rând, prin retragerea poziției pilotului în cadrul cockpit-ului, răspunzând unei cerințe mai vechi a lui Lewis Hamilton.

Reclamă
Reclamă

Dar aripa din față a început să genereze prea multă apăsare la viteze mari în raport cu cea din spate. Mașina subvira în curbele de viteză mică, dar supravira în cele de viteză mare. Astfel, cu cât un circuit avea o gamă mai variată de viraje, cu atât mașinile Mercedes aveau mai mult de suferit. Mai ales pe liniile drepte lungi erau instabile.

Vara a adus victoriile

La cursa din Miami, de la începutul lui mai, încercând să rezolve subvirarea, Mercedes a introdus o nouă podea. Comportamentul mașinii s-a îmbunătățit, dar nu prea mult Russell și Hamilton au terminat pe pozițiile 6, respectiv 8. De-abia în etapa a opta, la Montreal, a venit primul podium. Russell a luat pole-ul și a terminat pe locul al treilea, Hamilton pe cel de-al patrulea. Un Mare Premiu mai târziu, în Barcelona, cei doi au făcut rocada: Hamilton a terminat pe 3, Russell pe 4.

Introducerea unei aripi frontale, care se deforma la viteze mari, a reprezentat un mare pas înainte. În vară, cei de la Mercedes au triumfat în trei curse din patru.

Reclamă

Uzură prea mare a pneurilor la temperaturi înalte

A fost însă mai degrabă ceva conjuctural. În Austria, Russell a profitat de lupta dintre Norris și Verstappen, iar la Silverstone și la Spa au fost ajutați de temperatura coborâtă. Mașinilor W15 le “plac” temperaturile scăzute. “Pe pistele unde se înregistrează temperaturi ridicate și cu componentele mai moi, supraîncălzim pneurile. Acolo nu suntem la fel de competitivi ca adversarii noștri”, a declarat Allison.

Pe trasee precum cele din Baku și Singapore, o problemă mai veche a mașinilor Mercedes și-a făcut iar simțită prezența. E vorba de uzarea excesivă a gumelor, mai ales a celor mai moi.

Mercedes pe montagne-russe

În ultimele curse, a fost evident că Mercedes nu reușește să țină pasul cu concurenții în privința îmbunătățirilor. În Brazilia, Mercedes a intrat în weekend fără îmbunătățiri, concentrându-se asupra mașinii de la anul. De asemenea, echipa a fost nevoită să ruleze cu gardă la sol mai mare din cauza denivelărilor (în special pe mașina lui Hamilton), ceea ce a sacrificat avantajul nou dobândit de viteză în linie dreaptă.

Cursa din Las Vegas a adus reconfirmarea faptului că temperaturile joase favorizează mașinile Mercedes. Russell și Hamilton au obținut o “dublă”, după ce septuplul campion mondial a făcut o cursă de recuperare fantastică. După această cursă formidabilă, un Mare Premiu mai târziu, în Qatar, Hamilton cerea prin radio să-i fie retrasă mașina. Apoi, în ultima cursă a sezonului, în Abu Dhabi, Hamilton a plecat de pe poziția a 16-a și a terminat pe cea de-a patra.

Cam așa a arătat sezonul 2024 pentru Mercedes, ca un montagne-russe: când sus, când jos. Însă nu au dat nici măcar randamentul de anul trecut: în ciuda celor patru victorii, Hamilton și Russell au obținut împreună doar cu 31 de puncte mai mult decât Verstappen.

Sezonul 2025 va fi unul de trecere spre mult mai importantul 2026, când schimbarea regulilor va fi fundamentală. Echipele vor căuta să-și perfecționeze mașina din 2024 mai degrabă decât să riște salturi mari în dezvoltare înaintea unui sezon crucial. De aceea, nu sunt multe motive de speranță pentru fanii “săgeților argintii”, mai ales că tunelul de vânt din Brackley este unul destul de depășit.

O podea prea netedă în tunelul aerodinamic?

Și acum ne întoarcem la ce scriam la începutul textului, la acea greșeală de proiectare. Aerodinamistul de F1 Willem Toet crede că a identificat problema care a afectat modelele W13 și W14. El crede că Mercedes a folosit o podea prea netedă în tunelul aerodinamic, care nu a imitat bine rugozitatea asfaltului.

Înapoi la Homepage
Reclamă

Va fi Juri Cisotti titular de bază la FCSB?

Loading ... Loading ...
Citește și:
17:11

Jucătorul lui Dan Şucu, autorul ratării sezonului în Serie A, la primul meci cu patronul român în tribune! Două bare în aceeaşi fază!

17:10

VIDEOImagini fabuloase cu Gary Neville şi Jamie Carragher. Au pus mâna pe lopată pentru a deszăpezi gazonul de pe Anfield

16:32

Nota primită de Ianis Hagi după ce a dat un assist şi a comis un penalty în Hibernian – Rangers 3-3!

16:26

Anunţul lui Marius Şumudică despre transferurile de la Rapid: „Antrenez ce am în autocar!” Ce a spus despre Borza

16:25

LIVE SCORELecce – Genoa se joacă ACUM, cu Dan Şucu în tribune. Hibernian – Rangers 3-3. Ianis Hagi a comis penalty şi a oferit o pasă de gol

15:45

Ianis Hagi a comis un penalty şi şi-a pus mâinile în cap! Fază controversată în Hibernian – Rangers

1 Radu Drăguşin, făcut praf de fanii lui Tottenham: „E cel mai prost fundaş din istorie. Mai slab şi decât Chiricheş” 2 VIDEOBenfica – Braga 1-2, în derby-ul etapei. Guimaraes – Sporting 4-4, după un meci „nebun”! Viktor Gyokeres a reuşit un hat-trick superb 3 Câte etape de suspendare va primi Vinicius Junior după eliminarea din Valencia – Real Madrid 1-2. Reacţia vehementă a „galacticilor” 4 Oţelul Galaţi a reacţionat după ce FCSB l-a prezentat oficial pe Juri Cisotti: „Unul dintre talismanele noastre” 5 A doua plecare de la Dinamo în această iarnă! Jucătorul nu a făcut deplasarea cu echipa în Antalya 6 Programul sezonului 2025 de Formula 1! Marele Premiu al Australiei va fi primul Grand Prix al anului
Citește și