Închide meniul

Cât de departe e McLaren? Analiza lui Adrian Georgescu înaintea Marelui Premiu al Chinei

Adrian Georgescu Publicat: 20 martie 2025, 8:28 / Actualizat: 20 martie 2025, 15:20

Comentarii
Cât de departe e McLaren? Analiza lui Adrian Georgescu înaintea Marelui Premiu al Chinei

Cele două monoposturi McLaren, în Marele Premiu al Australiei / Profimedia

Cât de departe e McLaren în fața celorlalte echipe? Dacă ne uităm în clasamentul constructorilor, după o cursă, echipa din Woking e la egalitate cu Mercedes, cu 27 de puncte. Dar e ceva conjunctural. Dacă nu ar fi plouat în timpul cursei din Melbourne, McLaren ar fi obținut aproape sigur o ”dublă” confortabilă.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Încă din testele din presezon mașinile papaya s-au dovedit rapide, dar diferența nu părea atât de mare. Până și șeful echipei, Andrea Stella, s-a arătat uimit de cât de bine s-au comportat propriile monoposturi pe pista australiană.

Unde se face diferența?

Ce spun rivalii? Ei arată către același capitol unde monoposturile MCL39 ar face diferența: gestionarea superioară a degradării pneurilor.

”Față de testele din Bahrain, am redus diferența față de ei de la jumătate de secundă pe tur la două sau trei zecimi. Nu ne putem însă ține aproape de ei pentru 7 sau 8 tururi, căci anvelopele noastre încep să se uzeze mai rapid”, a spus Helmut Marko, consilier al Red Bull Racing.

”Au un management al pneurilor diferit”

”McLaren a avut cu siguranță o mașină echilibrată, mai ales în cel de-al treilea sector. Au un management al pneurilor diferit de cel al celorlalți. E foarte ciudat cum se descurcă să ducă anvelopele în temperatura optimă uzându-le atât de puțin. De obicei, unul dintre aceste două fenomene se petrece în detrimentul celuilalt. La acest capitol exercită cea mai mare superioritate. După părerea noastră, explicația constă într-un mix de factori aerodinamici și mecanici”, a declarat Christian Horner, directorul Red Bull Racing.

Reclamă
Reclamă

Max Verstappen observa că, în primul stint, pe intermediare, în timp ce pista se usca, nu a avut nicio șansă de a se menține în apropierea mașinilor papaya. ”Pneurile mele s-au supraîncălzit repede, iar piloții din spate au avut aceeași problemă. Cei de la McLaren au gestionat mult mai bine acest aspect”. Toto Wolff, CEO la Mercedes F1, a spus și el cam același lucru.

De unde vine această diferență?

Ecartul poate fi obținut din mai multe zone. Să amintim doar câteva, căci este un subiect despre care vom mai vorbi.

Unul este așa-numitul ”MiniDRS”. Materialul compozit din care sunt construite aripile din spate se deformează la viteze mari. Asta duce la o înclinare mai mică a extremităților aripii. Micșorând apăsarea la sol pe liniile drepte, acest ”MiniDRS” contribuie la îmbunătățirea balansului la frânare, la mărirea vitezei pe respectivele zone și la reducerea uzurii anvelopelor.

Reclamă

Patru echipe ar folosi sistemul

În timpul testelor din Bahrain, cei de la Red Bull au sesizat FIA cu privire la faptul că patru echipe – McLaren, Ferrari, Alpine și Haas – ar folosi, sub o formă sau alta, acest gen de dispozitiv.
FIA a introdus obligativitatea unor camere video prin care să se monitorizeze deformarea elementelor aripilor. Au fost luate apoi măsuri suplimentare. În China, deformarea maximă permisă, în cadrul testelor statice, va fi de 0,75 milimetri. Începând cu Marele Premiu al Japoniei, din 6 aprilie, aceasta va scădea la 0,5 milimetri. De asemenea, deformările maxime ale aripilor anterioare vor fi, începând cu Marele Premiu al Spaniei, din 1 iunie, supuse unor teste mai atent întocmite.

O răcire a frânelor mai bună

O altă evoluție care ar putea contribui la progresul celor de la McLaren vine din zona frânelor.

Geometria suspensiilor anterioare a fost schimbată față de sezonul trecut, pentru a împiedica ”scufundarea” botului în timpul frânărilor violente. Mai mult, se pare că sistemul de frânare a fost regândit, pentru a permite o răcire mult mai eficientă a discurilor de frână. (În acest articol e explicat mai în detaliu procesul, dar e în limba italiană.)

Cum s-a apropiat Max de Lando

Dacă vă întrebați de ce Verstappen, spre sfârșitul Marelui Premiu al Australiei, a putut totuși să se apropie de Norris, încercând chiar și depășirea, iată trei posibile motive. În primul rând, probabil la trecerea peste vibratoare din turul 47, Lando și-a avariat podeaua. Acest lucru, susține Andrea Stella, a făcut ca performanțele aerodinamice ale mașinii lui Norris să scadă semnificativ. În al doilea rând, Max avea atunci gume medii, iar Lando pneuri hard. În al treilea rând, în testele de la Bahrain mașinile McLaren nu s-au arătat mult mai rapide față de celelalte atunci când rezervoarele sunt aproape de golire.

Ce va fi în China?

După părerea mea, McLaren este și în cursa din această duminică o certă favorită.

Anul trecut, Lando Norris a ocupat acolo locul secund în cursa clasică și a obținut pole-position în cea de sprint. Iar asta s-a întâmplat, atenție!, când McLaren încă nu introdusese pachetul formidabil de upgrade-uri care avea să schimbe total ierarhiile lui 2024.

Pe de altă parte, după cum afirma chiar Norris, mașinile MCL39 au probleme pe circuitele cu aderență scăzută, cum sunt, în general, cele stradale ori cele recent reasfaltate. Or, vă reamintesc că, înaintea cursei din 2024, chinezii au aplicat un strat de bitum pe suprafața asfaltică, despre care echipele au aflat destul de târziu. Mai mult, și anul acesta pista a fost reasfaltată în totalitate. Asta face ca mai ales cursa de sprint, prima din sezon, să fie un pariu cu pneurile. Va fi disponibilă o singură sesiune de antrenamente înaintea calificărilor pentru sprint.

Duminică ne așteaptă, așadar, o altă cursă cu un potențial ridicat de spectacol.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Se va impune Dennis Man la PSV Eindhoven?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
13:30
Zeljko Kopic nu se mulțumește cu cele trei puncte. Ce a spus înainte de duelul cu UTA: “E important să avem asta”
12:53
Lewis Hamilton OUT, Carlos Sainz IN. Un fost pilot din F1 propune revenirea ibericului la Ferrari
12:26
Ioan Varga are banii pregătiți dacă CFR o elimină pe Braga. Prima pusă la bătaie de patron
12:10
Momente grele pentru Mathys Tel, abuzat rasial după Supercupa Europei: “Suntem dezgustați”
11:31
8 români iau startul în Europe Smash – Sweden 2025 (14-24 august). Turneul se vede exclusiv în AntenaPLAY
10:52
Florin Tănase și Mihai Stoica, reclamați de CCA. Cei doi, chemați la Comisia de Disciplină
1 FotoGigi Becali s-a ţinut de cuvânt înainte de Drita – FCSB! Cine însoţeşte campioana României în Kosovo 2 Măsura luată de LPF, după scandalul verii în Liga 1! Cum arată noua procedură de lucru: “Transparenţă şi consultare” 3 Noul antrenor al lui Tottenham a anunţat ce se întâmplă cu Radu Drăguşin: “Atât” + decizia radicală luată de danez 4 Un jucător a plecat de la Farul și a semnat cu Real Betis! Gică Hagi, o nouă lovitură: “Mult succes!” 5 “Nu e în regulă!” Gigi Becali, reacţie surprinzătoare despre contractul de 400 de milioane de euro: “Nu sunt mulţi” 6 Antrenorul de la Drita, întrebat care e cel mai periculos jucător de la FCSB înainte de retur. Răspunsul dat
Citește și