Piastri urcă, Norris stă. Este deja clar că lupta pentru titlul din 2025 se va da între Oscar Piastri și Lando Norris. La Zandvoort, pe o pistă unde a fost mereu dominant, Max Verstappen nu s-a putut ține după mașinile McLaren, deși el avea gume soft, iar rivalii hard. Numai și acest fapt arată cu prisosință că mașinile McLaren sunt în altă ligă.
Distanța s-a mărit
Piastri a luat startul în Marele Premiu al Olandei având 9 puncte în fața colegului și rivalului său, Lando Norris. După încheierea cursei, avantajul crescuse la 34 de puncte. În condițiile în care mai sunt 9 Mari Premii – dintre care, trei au și curse de sprint -, înseamnă că Lando ar avea de recuperat în fiecare weekend de cursă o medie de aproape 4 puncte. Brusc, sarcina lui devine dificilă.
Ce-i îngreunează englezului și mai mult misiunea e chiar această probabilitate scăzută de abandon tehnic, a cărui victimă el însuși a fost la Zandvoort. De pildă, în cele 24 de Mari Premii ale sezonului trebuie folosite, de mașină, doar câte trei motoare, MGU-H, MGU-K, turbine și două baterii electrice. Din start, acestea sunt construite astfel încât ”să țină”. Creșterea fiabilității a fost una dintre metodele prin care s-a încercat coborârea costurilor în F1. Acum 20 de ani, de pildă, turațiile nu erau încă restricționate. Acum, propulsoarele nu mai pot depăși 15.000 rotații pe minut. În realitate, deoarece fluxul de combustibil e și el limitat, rareori turația trece de 12.000 rotații pe minut.
Abandonurile tehnice s-au rărit
La cum s-au desfășurat lucrurile, defecțiunea a semănat mult cu ce a pățit Hamilton în 2016, în Malaysia, tot cu motor Mercedes. McLaren nu a mai avut un abandon tehnic de la cursa din Bahrain, care a deschis sezonul 2023. Norris a avut atunci o problemă încă din primul viraj, când mașina sa a suferit o cădere de presiune la sistemul pneumatic al motorului. Piastri, care a debutat atunci la team-ul papaya, a abandonat și el, dar în urma unei probleme de natură electrică.
Celelalte echipe motorizate de Mercedes (Mercedes, Aston Martin și Williams) au avut câteva probleme în acest sezon cu propulsoarele M16E. De pildă, abandonurile lui Alonso la Monaco și al lui Antonelli în Spania au fost cauzate de motoare. Totuși, Andrea Stella, șeful echipei McLaren, a declarat după cursă că problema nu părea să fi fost cauzată de propulsor, ci, mai degrabă, de o problemă a șasiului.
Piastri domină psihologic
Un alt motiv pentru care șansele lui Lando la titlu scad este stăpânirea de sine a lui Piastri. Chiar dacă nu ar fi avut acea problemă tehnică, Norris pierduse deja cursa la start, când a fost depășit de Verstappen. A durat până ce Norris a revenit, iar toate acele eforturi și-au pus amprenta asupra materialului de concurs și asupra pilotului. În același timp, poate vi se va părea suprinzător, dar e doar prima cursă de Formula 1 în care Piastri conduce de la start la finiș. Ni se pare că e în fruntea grilei de ceva timp, dar nu uitați că în 2022 Piastri era încă pilot de teste la Alpine.
Să notăm că în acest sezon s-a descurcat de cele mai multe ori admirabil. În Olanda, au fost câteva scurte apariții ale ploii pe circuit. De asemenea, s-a rulat de trei ori în regim de Safety
Car. Oscar a avut de gestionat, așadar, patru starturi și niciodată nu a pierdut, nici măcar temporar, întâietatea.
