Când a ajuns în portul Ondarroa, Josu Zaldunbide, patronul navei de pescuit ”Hermanos Busto”, s-a dat jos pentru a evalua stricăciunile. Omul era bucuros, după o captură frumușică de merluciu, dar ”ceva” îl lovise. ”Ceva” pentru că nava vrăjmașă nu se oprise, din contră, își continuase drumul. Omul apelase pe radio, dar fără succes, la 80 de mile de coasta franceză. ”N-am avut timp să reacționăm. Era opt și jumătate seara, luminile de veghe și cele de avertizare erau aprinse. A fost un abordaj”, spune pescarul de 55 de ani. ”Ne-a zdruncinat sănătos!”, adaugă.
După șoc, din cealaltă ambarcațiune a ieșit un bărbat. ”A aprins farurile, a aruncat cârligul prins de barca noastră, rupt, apoi s-a făcut nevăzut! A fost ceva incredibil!”, a mai spus Zaldunbide. ”Am rămas mască. Am sunat, imediat, armatorul. I-am explicat ce și cum. Ne-am gândit că e un contrabandist care nu dorea să ne apropiem. Am văzut că noi putem naviga în continuare, dar doream să știu dacă el nu are o gaură, ceva. L-am apelat pe canalul 16, cel de urgență, dar nu a răspuns. Armatorul a contactat oficialitățile din Madrid, iar acestea l-au lămurit. Avea loc o mare regată!”
Și chiar așa era!
Faimoasa ”Vendee Globe”, regata ce înconjoară lumea dintr-o bucată, cale de 44.000 de kilometri, se afla în plină desfășurare. Cei care participau la ea, se îndreptau către portul ”Les Sabbles d'Olone”, în Franța. Barca ”Seaexplorer”, condusă de germanul Boris Herrmann, lupta pentru primul loc, după 80 de zile și 20 de ore de navigație. Se găsea pe poziția a treia, dar avea o bonificație de șase ore, pentru că se abătuse de la ruta ”normală”, spre a ajuta un alt concurent, Kevin Escoffier, cu o gaură în ambarcațiune. Da, pare greu de crezut, dar, după trei luni pe mări și oceane, cursa urma să se decidă la… minute.
- Toate cele nouă ediții de până acum au fost câștigate numai de francezi
Pentru că avea reale șanse de câștig, Herrmann nu s-a gândit nici să oprească, nici să evalueze pagubele. A redus viteza la șapte norduri, a tras cât de tare a putut, dar a terminat pe locul al cincilea, o cursă câștigată de francezul Yannick Bestaven. A afirmat că băieții cu merluciul aveau stins sistemul de navigație. ”E absurd. Normal că era deschis!”, spun pescarii, care vin cu propria versiune. ”El era pe pilot automat, un algoritm ce detectează prezența bărcilor în zonă. Dar oare era funcțional? Pentru că nouă nu ne apărea pe ecran!”, spune Zaldunbide. ”Dormeam și m-am trezit brusc. Lovisem o barcă de pescuit”, a recunoscut gremanul faptul că ațipise. Finalmente, s-a lăsat cu scuze, problema a fost soluționată. ”L-am invitat pe la noi, pe la Ondarroa”, au mai spus perscarii, în timp ce presa internațională a titrat că cea mai tare regată din lume a fost stopată de un banc de merluciu…