După Marele Premiu al Spaniei, trei piloți au spus, în diferite forme, că McLaren are acum cea mai rapidă mașină: Max Verstappen, Lando Norris și Carlos Sainz. Îl putem adăuga ici și pe Ralf Schumacher, în prezent analist al Formulei 1.
Dar oare așa e? Să fi recuperat britanicii în mai puțin de jumătate de sezon distanța mare care îi separa, în martie 2024, de Red Bull? Să-i fi depășit? La multe capitole, da. Dar nu la toate. Să luăm mai în detaliu declarația lui Carlos Sainz, pilot Ferrari, care laudă adaptabilitatea mașinilor McLaren.
Are acum McLaren cel mai rapid monopost? Analiza lui Adrian Georgescu
El spune că Red Bull au probleme pe unele circuite, Ferrari la fel. Cei de la McLaren sunt însă rapizi peste tot, și în virajele lente, și în cele rapide. Mark Hughes, un specialist reputat în F1, scrie așa: „Monopostul Red Bull generează încă mai multă apăsare la sol, dar monopostul McLaren este cel puțin la fel de bun”. Red Bull RB20, de-a lungul unui singur tur, cu pneuri netocite, ar putea fi un pic mai rapid decât McLaren MCL38, dar aceasta e o mașină mai flexibilă și mai adaptabilă mai multor tipuri de piste.
După cum scriam în cronica Marelui Premiu al Spaniei și după cum afirmă cei de la racefans.net, decizia celor de la Red Bull de a începe cursa cu pneuri soft uzate, păstrând un set de gume soft noi pentru mai târziu, a fost crucială. Asta i-a permis lui Max să zboare pe lângă Russell în turul al treilea și să construiască un avans considerabil, pe care Norris nu l-a putut recupera ulterior, deși a fost mai rapid.
Cei de la formel1.de au studiat datele tehnice de-a lungul sezonului. Printre concluziile lor: 1. Mașinile Ferrari uzează cel mai puțin cauciucurile, 2. Red Bull sunt, în medie, cei mai rapizi la calificări (cei de la McLaren sunt mai lenți, în medie, cu 0,25 secunde) și în curse (McLaren vin pe locul al doilea, cu 0,14 secunde deficit), 3. McLaren au acum cea mai rapidă mașină, iar cei de la Mercedes vin și ei tare din urmă, 4. Red Bull se „mișcă” cel mai bine la boxe, 5.
Cele mai multe upgrade-uri au fost făcute mașinilor de Aston Martin (29), apoi de Red Bull (24), iar McLaren au introdus doar (17), 6. Cel mai rapid monopost pe liniile drepte – cifrele sunt luate din calificări – este însă cel folosit de Haas, urmat de mașinile Red Bull și de Williams. McLaren a fost până acum, în 2024, la acest capitol pe ultimul loc, cu o mare rezistență la înaintare („drag force”), dar, după cursa din Miami, au făcut progrese însemnate.
Faptul că multe upgrade-uri aerodinamice încercate de Red Bull în Spania nu au adus progresele așteptate l-a recunoscut și consultantul austriac al team-ului respectiv, Helmut Marko.
Ceea ce ne duce la o concluzie importantă: dispariția din joc a lui Adrian Newey, directorul tehnic Red Bull, a creat un gol de performanță pentru respectiva formație, pe care pilotul Max Verstappen și echipa de la boxe încă reușesc să-l umple. Pe viitor va fi însă din ce în ce mai greu.
- Ferrari, furnizor pentru Cadillac în 2026! De ce se vor ocupa italienii
- Ce studii are Kelly Piquet, iubita lui Max Verstappen. Influenceriţa este cu 9 ani mai mare decât cvadruplul campion mondial
- Carlos Sainz, cel mai rapid în testele pentru Williams. Fostul pilot Ferrari l-a întrecut pe Charles Leclerc în sesiunea de la Abu Dhabi