După calificări, Max Verstappen ofta: „Gata, avansul nostru în fața celorlalte echipe s-a dus. Mașina McLaren e mai rapidă”. Așa e, diferența de performanțe între monopostul Red Bull și mașinile concurente s-a diminuat serios. Poate ierarhia celor mai rapide mașini chiar s-a inversat, cine știe? Numai că, voit sau nu, Max uita de un factor decisiv: el însuși. În primul rând el a făcut diferența în Marele Premiu al Spaniei.
În prima cursă a sezonului, vă reamintesc, Max i-a bătut pe rivali, după cum spun piloții, “cu ceasul de la gară”. A terminat cu 24 de secunde în fața următorului pilot (evident, altul decât coechipierul Perez). Acum, a fost nevoie de mult mai mult efort pentru a se impune.
Unde a pierdut Lando? În primul rând la start, după cum chiar el recunoaște. Nu numai pentru că a luat un start slab. Paradoxal, dacă s-ar fi preocupat mai puțin să-l blocheze pe Max și ar fi încercat mai degrabă să se mențină aproape de el, probabil ar fi câștigat această cursă. Căci apariția surprinzătoare a lui Russell în față l-a încetinit mult pe Lando.
Asta e diferența între un multiplu campion mondial și un pilot foarte bun. Max s-a folosit de tot ce s-a putut, a făcut diferența când a trebuit, apoi pur și simplu nu a mai făcut greșeli. A controlat cursa tot timpul, exact cum a făcut-o și în Canada. Imediat ce l-a depășit pe George Russell în turul al treilea, în numai două treimi de tur, Max ieșise deja din intervalul de o secundă necesar folosirii DRS-ului. Pur și simplu zbura. După cum spuneau comentatorii Sky, pilotul Red Bull a plecat în cursă cu un tren de pneuri deja puțin uzate, deci acestea au intrat și mult mai repede în temperatură.
Prin contrast, Lando Norris s-a chinuit să treacă de George Russell. Comunicarea radio dintre boxele McLaren și Lando e sugestivă. “E posibil să-l prindem pe Russell în turul acesta” i-au zis la un moment dat cei de la boxe. „Eu cred că trebuie să-l prindem pe Max“ a replicat Lando.
Dar pe cine să prinzi? Max era deja departe. Pentru a recupera, cei de la McLaren au încercat să stea mai mult pe circuit până să schimbe întâia oară pneurile soft cu cele medii. Numai că această strategie, bună dacă lucrurile ar fi decurs conform planului inițial, a făcut ca Lando Norris să fie nevoit să depășească mulți piloți. Iar asta înseamnă timp pierdut.
Până în turul al 35-lea, când Lando a reușit să treacă de Russell, după o luptă superbă, s-a scurs mai bine de jumătate de cursă. În tot acest răstimp, Norris a tot pierdut mici crâmpeie de secundă.
Mecanicii de la boxe au făcut și ei diferența. Verstappen a pierdut la schimbarea pneurilor 1,9 + 2,8 = 4,7 secunde. Lando Norris a pierdut 2,4 + 3,6 = 6 secunde. Iată încă aproape o secundă și jumătate pusă ca “buffer zone” de Verstappen între el și urmăritor.
În turul al 45-lea, Verstappen a intrat la boxe și atunci boxele i-au transmis lui Lando: “Acum e șansa noastră”. Dar șansa zburase demult. Când a intrat el însuși la boxe pentru al doilea schimb, Lando reușise să pună doar 17 secunde între el și Verstappen. Insuficient. Avea nevoie de cam 25.
Când a ieșit din nou pe traseu, era cu 6,8 secunde în urma lui Verstappen. Faptul că s-a apropiat de olandez în ultimele zece tururi nu a însemnat mare lucru. Verstappen nu a fost niciodată în pericol și și-a permis să nu forțeze.
Cât de bun e Max? Uitați-vă la ce face, aproximativ cu același monopost, Sergio Perez. E adevărat, Max beneficiază, la unele curse, de unele upgrade-uri pe care colegul nu le are, dar diferența între performanțe e enormă. Perez se bate pentru puncte cu mașinile Alpine, în timp ce Max câștigă curse. Este ca în jocul “vulpea și câinii”, care se poartă pe tabla de șah. Vulpea e singură și trebuie să-i deruteze pe cei patru câini care încearcă să o încolțească. Câinii au o strategie câștigătoare, trebuie doar să aibă răbdare și să nu greșească.
Numai că, în Formula 1, “vulpea” are o inteligență aparte și nu greșește. Cursa din Barcelona, cu toată gama de viraje, de la lente la rapide, cu asfaltul ei care uzează rapid cauciucurile, a fost doar un preview despre cât de spectaculoasă urmează să fie partea a doua a sezonului.
- Toto Wolff, despre plecarea lui Lewis Hamilton la Ferrari: „Evităm să îi spunem că vrem să ne oprim!”
- Când mult devine “prea mult”! Analiza lui Adrian Georgescu, despre numărul de curse dintr-un sezon de Formula 1
- Programul complet al Marelui Premiu din Las Vegas! Cursa e duminică, de la 08:00, LIVE VIDEO pe Antena 1 şi în AntenaPLAY