Închide meniul

Au devenit depășirile tipizate?

Adrian Georgescu Publicat: 10 mai 2025, 12:51 / Actualizat: 10 mai 2025, 14:04

Au devenit depășirile tipizate?

Lando Norris, depăşindu-l pe Max Verstappen într-un Mare Premiu / Profimedia Images

Au devenit depășirile tipizate? Depășirea este motivul principal pentru care ne uităm la Formula 1. Pentru mine, reprezintă cam 90% din puterea de seducție a acestui sport. Ne plac mașinile, zgomotul propulsoarelor, tot ce ține de magia unei competiții cu motor, dar momentul în care o mașină se avântă în depășirea alteia reprezintă climaxul de emoție. Depășirea este precum golul în fotbal: măsura tuturor lucrurilor, semnul suprem și clar că o un om (sau o echipă) s-a dovedit, într-un interval de câteva secunde, mai bun decât celălalt.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Cum se câștigă 4 metri

Pentru ca un pilot să treacă de un altul, trebuie să câștige cam 4 metri în dauna celuilalt. În condițiile în care mașinile și piloții au posibilități asemănătoare, e greu ca acest lucru să se întâmple. Acum 30 de ani era mai ușor. Nu insist asupra motivelor pentru care depășirea a devenit, în timp, mai greu de făcut.

Ideea este că, în zilele noastre, pentru a depăși, pilotul din spate trebuie ajutat prin regulament. Așa a apărut DRS-ul, un dispozitiv menit să-i asigure pilotului din spate respectivul surplus de viteză.

Ce spune regulamentul

Bineînțeles, și niște reguli de ”etichetă” sunt necesare. Anume, ce are și ce nu are voie să facă un pilot care este depășit.

În 2022, FIA a publicat regulile standard legate de această manevră. De aceste reguli se ține cont când comisarii de cursă judecă cine a greșit și cine nu într-un duel. O mare importanță este acordată pilotului care are întâietate în viraj, căruia celălalt trebuie să-i acorde spațiu pe pistă. Regulile sunt mai complexe de atât, chiar excesiv de complicate aș zice, dar esența e următoarea.

Reclamă
Reclamă

La depășirea pe interior: pentru a avea întâietate în viraj, pilotul care depășește trebuie să aibă, în apex, axa din față înaintea oglinzilor retrovizoare ale mașinii depășite.

La depășirea pe exterior: pentru a avea întâietate în viraj, pilotul care depășește trebuie să aibă, în apex, axa din față înaintea axei din față a mașinii depășite.

Ce este apex-ul? Explică Damon Hill în acest video.

Reclamă

Repere diferite

Precum se vede, au fost stabilite două repere diferite ale întâietății în viraj. În cazul depășirilor pe interior, linia oglinzilor mașinii care e depășită. În cazul celei pe exterior, axa din față. Așadar, doar în cazul depășirii pe exterior există simetrie între cele două mașini.

Regula are noimă, căci se judecă întâietatea într-un viraj față de un centru imaginar al acelui viraj. Trasa exterioară fiind mai lungă decât cea interioară a virajului, pentru a pretinde întâietatea, pilotul care depășește trebuie să fie mai în față relativ la mașina depășită decât în cazul depășirii pe interior.

Încurajarea defensivei ”pe interior”

Cei de la The Race au sesizat, pe bună dreptate, o problemă. Anume: cea mai bună șansă pentru un pilot urmărit de a se apăra e ”să țină” mereu interiorul. Trasa pe exterior este mai lungă și expune mașina care o parcurge, în cazul unui acroșaj, la aruncarea de pe circuit. (Amintiți-vă, de pildă, de depășirea Villeneuve – Schumacher de la Jerez, din 1997, care a decis titlul din acel an).

Din acest motiv, riscăm să asistăm și la o banalizare a depășirilor. La o tipizare a lor. Fiecare pilot amenințat să fie depășit va aborda trasa interioară, lăsându-i urmăritorului trasa exterioară, mai dificilă. Așa s-a întâmplat în cursa din Miami, când Verstappen, în duel cu piloții McLaren, a abordat de fiecare dată, în defensivă, trasa interioară. De altfel, Gianpiero Lambiase, inginerul de curse al lui Verstappen, i-a transmis acestuia prin radio, când era pus în pericol de Piastri: ”Ține interiorul. Lasă-l să muncească”.

Până la urmă, după câteva încercări eșuate, Piastri a reușit să-l ”păcălească” pe Max. A atacat exteriorul și a frânat la timp. Pe interior, Max a frânat un pic prea târziu, invocând și niște probleme cu frânele, și a ieșit un pic de pe pistă, pierzând poziția.

Întrebarea este: duce acest regulament la ”tipizarea” depășirilor? Voi ce credeți?

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

În ce competiție europeană se va califica FCSB?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
0:23 1 iul.

“Prima dezamăgire a lui Chivu”. Reacţia presei din Italia după eliminarea lui Inter de la Mondialul Cluburilor

0:22 1 iul.

Suma uriaşă ratată de Inter, după ce echipa românului Cristi Chivu a fost eliminată de la Mondialul Cluburilor!

23:59

Inter – Fluminense 0-2. Echipa lui Cristi Chivu, OUT din optimi la Mondialul Cluburilor!

23:52

Begu, Cristian şi Cîrstea debutează marţi la Wimbledon (LIVE TEXT, ora 13:00). Toate româncele, pe acelaşi teren

23:31

Răspunsul lui Neluţu Varga atunci când a fost întrebat dacă se teme de Bîrligea! El poate juca acum cu CFR

23:23

Mărturisirea Gabrielei Ruse după eliminarea de la Wimbledon: “Astăzi nu s-a pus problema de tenis”

1 Steaua nu va putea juca în Liga 1! Ce s-a întâmplat exact cu amendamentele din Legea Sportului 2 Cele mai tari transferuri din vara din 2025 | Florian Wirtz, transferat de Liverpool. Trent Alexander-Arnold, la Real Madrid 3 “A fost o momeală”. Marius Lăcătuş, prima reacţie după ce a aflat că Steaua nu va putea juca în Liga 1 4 “Nu mai sunt văzuți ca soluții” Andrei Nicolescu anunță noi plecări de la Dinamo 5 Mihai Stoica, termen limită pentru Denis Alibec la FCSB: “Nu pot să cred că vorbim atât” 6 Veste tragică în fotbalul românesc. David Oprescu, jucătorul legitimat la CSM Slatina, a încetat din viaţă
Citește și