1. Red Bull a încercat să joace la masa verde, după cursă
Red Bull a depus o contestație oficială împotriva lui George Russell, acuzându-l de comportament periculos în timpul perioadei de safety car. Britanicul ar fi menținut o distanță prea mare față de mașina de siguranță și ar fi condus haotic, cu intenția de a-l forța pe Max Verstappen să-l depășească sub safety car – manevră interzisă, care ar fi putut duce la o penalizare majoră pentru olandez, posibil chiar o suspendare.
Declarația lui Russell după calificări – “mai am câteva puncte de penalizare pe licență, mă pot juca puțin” – a inflamat și mai mult spiritele la Red Bull. Echipa a invocat precedentul Sergio Pérez (Singapore 2022) și o situație similară cu Russell în Qatar 2024 pentru a susține justificarea sancțiunii. Miza? O penalizare de 5 secunde l-ar fi putut costa victoria și podiumul pe Russell.
Totuși, comisarii au respins protestul: Russell ar fi respectat regulile, și-a monitorizat poziția și oglinzile, iar Mercedes nu a depus nicio plângere oficială. Incidentul a evidențiat însă tensiunea tot mai puternică dintre Russell și Verstappen, dar și fragilitatea poziției campionului mondial, aflat la doar un punct de suspendare. Christian Horner a avertizat că astfel de „provocări tactice” l-ar putea pune pe Verstappen în pericol real în cursele următoare.
2. Am intrat în era (declinului) lui Norris?
Un alt moment-cheie: coliziunea dintre Lando Norris și Oscar Piastri. Incidentul a declanșat safety car-ul și, indirect, protestul Red Bull. McLaren anticipase o astfel de ciocnire – amândoi piloții sunt rapizi și agresivi. Piastri era în defensivă, Norris venea cu pneuri proaspete și ritm mai bun. În virajul 10, după o manevră curajoasă, Norris l-a atins ușor pe coechipierul său. A recunoscut imediat greșeala la radio, iar incidentul a fost tratat drept o eroare sinceră.
Ironia? Piastri a ieșit mai bine – și-a consolidat avansul de 22 de puncte în clasament. Andreas Stella a tras un semnal de alarmă: astfel de contacte nu sunt acceptabile, iar piloții trebuie să fie mai atenți. Relația Norris–Piastri pare să intre într-o fază delicată, iar echilibrul intern la McLaren va fi greu de gestionat dacă ambii vor continua să vâneze victorii.
3. Veganul Hamilton nu a cruțat marmota Garry
Un incident neobișnuit l-a afectat pe Lewis Hamilton: în timpul cursei, pilotul Ferrari a lovit o marmotă care a apărut brusc pe circuit. Daunele la podeaua mașinii i-au redus performanța aerodinamică cu echivalentul a 20 de puncte de downforce – pierzând aproximativ o jumătate de secundă pe tur.
Hamilton a pornit bine, a fost în top 5 și și-a gestionat eficient pneurile. După impactul cu marmota, a apărut o problemă și la frâne, iar strategia echipei (intrare târzie la boxe) l-a trimis în trafic. A încheiat al șaselea, dar mai afectat a părut de incidentul cu animalul decât de poziția din clasament. Vegan convins și apărător al drepturilor animalelor, Hamilton a recunoscut că momentul l-a tulburat profund.
4. Planul C, dar „C” înseamnă B… sau A… în fine
Charles Leclerc și Ferrari au oferit încă un capitol de confuzie strategică. Pornit de pe poziția a 8-a, Leclerc a contestat pe tot parcursul cursei deciziile echipei. A dorit o strategie cu un singur pit stop, dar a fost ținut pe circuit prea mult și adus în boxe abia în turul 53. Schimbările de plan – „Plan C” devenit „Plan B”, apoi „poate Plan A” – l-au enervat vizibil.
