Locul lui Sergio Perez la Red Bull Racing – și de coechipier al lui Max Verstappen – este cel mai “fierbinte” din F1. De asemenea, identitatea pilotului care îi va lua locul mexicanului reprezintă singura necunoscută pentru grila de la anul.
Dar Perez ar fi trebuit demult înlocuit. O spun cifrele.
Un test pentru echipă
Niciodată de când el și Verstappen sunt coechipieri, din 2021, Checo nu s-a ridicat la înălțimea olandezului. E cumva normal, având în vedere clasa olandezului. Anul acesta însă el a făcut de aproape 3 ori mai puține puncte decât Max. În 2024, Perez a părăsit calificările încă din Q1 de mai multe ori decât i s-a întâmplat lui Verstappen în întreaga sa carieră din F1, incluzând aici și anii petrecuți la actuala RBR.
Pierderea de către Red Bull a titlului la constructori este, în cea mai mare măsură, “meritul” lui Checo. Sunt 59 de puncte, în prezent, între McLaren, echipa de pe locul al treilea în topul constructorilor, și Red Bull Racing. Dacă Perez ar fi făcut chiar și jumătate din punctele realizate de Max în 2024, ceea ce oricum ar fi reprezentat o contraperformanță, Red Bull ar fi fost acum lider în clasamentul constructorilor.
De ce nu a “zburat” Perez?
De ce nu a fost Perez înlocuit mai repede, după prestația slabă? Mai ales că exista, se pare, o clauză în fostul contract al lui Checo care spunea că el putea fi concediat dacă, în clasament, s-ar fi aflat în urma lui Verstappen la mai mult de 100 de puncte. Condiția aceasta se îndeplinea încă de la Marele Premiu al Spaniei, de la sfârșitul lui iunie, când deja devenise clar că Perez e în cădere liberă. În prezent, sunt 277 puncte între ei. Enorm.
Totuși, la începutul aceleiași luni, iunie, Perez a semnat prelungirea contractului cu Red Bull Racing, pentru un an, cu opțiune de reînnoire pentru încă un an.
De ce i-a prelungit Red Bull Racing contractul unui pilot care, chiar și atunci, era departe de a oferi rezultate mulțumitoare? Șefiil echipei, Christian Horner și Helmut Marko, au spus, la momentul respectiv, că prioritară era stabilitatea în sânul echipei.
Lupta intestină a distrus șansele pentru titlul la constructori
Adevăratul motiv e însă unul politic. Se regăsește, probabil, în lupta de putere din sânul echipei. Perez – și cei care-l susțin – l-au sprijinit mereu pe Horner, mai ales în timpul scandalului de la începutul sezonului. Din cea de-a doua tabără de la Red Bull Racing fac parte Jos Verstappen, tatăl lui Max, Helmut Marko și cei nemulțumiți de evoluția echipei în acest sezon și de faptul că Adrian Newey a fost lăsat să plece.
Marko, care e și șeful Red Bull Junior Team, este a doua persoană ca pondere în organigrama Red Bull Racing. Influența sa în sânul echipei vine însă mai ales din faptul că are o relație strânsă cu Max Verstappen, care se simte foarte apropiat de austriac. Marko a criticat mereu, cu argumente, prestația mexicanului.
Așadar, Horner a fost cel care a presat pentru prelungirea înțelegerii cu Perez, ca parte a unui fel de pact de stabilitate. Din acest pact a făcut parte chiar și prelungirea contractului dintre echipă și însuși Marko. Fără austriac, Verstappen a spus-o clar, nici pilotul olandezl nu ar fi rămas la echipă.
Nu a fost o chestiune de bani
Nu sponsorizările personale ale lui Perez au fost principalul atu al mexicanului. Gigantul Telmex, al magnatului mexican Carlos Slim, a dat Red Bull peste 120 de milioane de euro din 2021, de când Perez a venit la Red Bull. Mexicanul aduce anual aproape 28 milioane de euro la bugetul echipei. E mult, dar nu enorm. Dar sunt și alți piloți care ar veni la Red Bull Racing cu un pachet financiar substanțial. Colapinto, de pildă, ar fi însoțit de sponsorizări de aproape 30 milioane de euro pe an.
Deși Marko susține că Perez poate fi îndepărtat pentru că rezultatele lui sunt slabe, noul său contract cu Red Bull nu este atât de ușor de anulat. În ultimele zile s-a negociat intens o despărțire amiabilă între părți. Aceasta va fi, probabil, anunțată în câteva zile.
Conform presei, Checo ar vrea aproape 19 milioane de euro pentru a pleca înainte de închierea înțelegerii actuale. Se pare că are un contract “blindat”, care nu lasă loc interpretărilor și poate primi despăgubiri.
Cine-i va lua însă locul în 2025 la Red Bull Racing?
Despre asta, într-un articol viitor.
- Moment istoric în Formula 1! Charles Leclerc va pilota alături de fratele său în Marele Premiu din Abu Dhabi
- Marele Premiu al Ţărilor de Jos rămâne în calendarul Formulei 1 până în 2026. Anunţul oficial făcut
- Carlos Sainz, înainte de bătălia finală pentru titlul mondial la constructori: „Vom avea nevoie de ajutor!”