E monopostul Red Bull special construit pentru Verstappen? În primele trei curse din 2025, noul coleg al lui Max, Liam Lawson, a realizat performanțe mult mai slabe decât cele ale olandezului și e la un pas să fie schimbat.
De ce piloți precum Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Perez și, mai nou, Liam Lawson au realizat, când au fost colegi cu Verstappen la Red Bull, timpi considerabil mai slabi decât el? O părere larg răspândită este că echipa construiește din start un monopost adaptat la stilul de pilotaj al lui Verstappen.
Cum e stilul lui Max?
În primul rând, prin ce se caracterizează stilul de pilotaj al lui Verstappen? Max are un stil asemănător cu cel al lui Michael Schumacher, bazat pe supravirare. Preferă o apăsare mai mare pe puntea din față, ceea ce o ”eliberează” pe cea din spate. Pilotul are nevoie de apăsarea mai mică pe puntea din spate, pe care, din variația direcției și a vitezei în viraje, o duce către limita derapajului. Aceasta ajută la luarea virajului, pentru că nasul monopostului poate fi îndreptat către interiorul acestuia.
Majoritatea piloților preferă astfel de mașini, cu tendințe supraviratorii. Partea cea mai grea este că pilotul trebuie să ”simtă” cât poate răsuci mașina în viraj, astfel încât să nu rupă aderența. Aceasta e așa-zisa ”fereastră de operare”, intervalul în care poate fi pilotată mașina, astfel încât această să fie și rapidă prin viraje, dar și în limitele aderenței.
Diferența între Max Verstappen și colegii lui de echipă este că olandezul poate pilota într-o fereastră de operare foarte îngustă.
Ce spun cei de la Red Bull?
Dar e monopostul Red Bull special construit pentru Verstappen?
Max zice că nu. ”De-a lungul unui sezon, upgrade-urile pot modifica felul în care se comportă o mașină în viraje. Dacă mașina e mai degrabă subviratoare, mă adaptez la ea”.
Directorul echipei, Christian Horner, neagă și el varianta. ”Monopostul e dificil de pilotat, dar Max e capabil să se adapteze la el”, a declarat el acum câteva zile. ”La începutul lui 2022, aveam un monopost stabil, dar subvirator. Evident, lui Max nu-i plăcea. Apoi am făcut un upgrade în Spania, care a adus mai multă apăsare pe puntea din față. Din acel moment, Max a mers din ce în ce mai bine, iar Checo din ce în ce mai rău. Ca echipă, nu construim o mașină în jurul unui pilot. Folosim informațiile și feedback-urile piloților pentru a construi cea mai rapidă mașină posibilă”.