Moara unde se macină piloți. Uneori am senzația că Red Bull lansează piloți în spațiu cu o praștie uriașă doar pentru a vedea în câte bucăți se sparg la aterizare. Ocuparea postului de pilot secund la Red Bull e ca un concurs în care câștigătorul are numai de pierdut.
Uitați-vă la Alex Albon, un pilot dotat cu niște calități umane remarcabile, care îi permit să vorbească extrem de apreciativ despre fostul său coleg, Max Verstappen. Contrazice o teorie, că Red Bull construiește mașini strict pentru Verstappen, deși chiar această teorie i-ar fi putut permite să-și găsească scuze. ”Nu”, spune, ”Max e foarte rapid pe orice mașină l-ai pune”. Dar chiar și Albon a plecat de la Red Bull, spunând că mediul era toxic.
După mine, parte din această toxicitate vine de la Helmut Marko, 81 de ani, directorul Red Bull Junior Team, cel care se ocupă cu descoperirea și promovarea piloților tineri. Este, în același timp, omul numărul 2 în organigrama echipei mari. Dintr-un alt punct de vedere, este de fapt, omul numărul 1, pentru că Max Verstappen condiționează rămânerea sa la Red Bull de rămânerea lui Marko.
O istorie neplăcută
De-a lungul timpului, au fost multe episoade neplăcute legate de Helmut Marko. A anunțat plecarea lui Coulthard înaintea anunțului oficial făcut de echipă. A declarat că unul dintre piloții echipei era mai lent decât celălalt, deși primul avea piciorul rupt. A făcut declarații precum ”Bortoleto e un debutant de mâna a doua”, ”Perez o fi băut ieri tequila”, ”Perez e sud-american și de aceea nu se poate concentra”, ”Isack Hadjar a plâns puțin în fața camerelor de luat vederi. A fost extrem de penibil”. Și multe altele.
Un pilot submediocru
În primul rând, să fiu iertat, Helmut Marko a fost la vremea lui un pilot submediocru. Da fapt, în două sezoane, 1971 și 1972, a cucerit zero puncte în Formula 1.
Bineînțeles, nu abilitățile sale de pilot sunt în discuție aici, ci cele manageriale. Totuși, nu te poți referi la piloți mult mai buni decât ai fost tu vreodată cu atâta lejeritate, ca să nu spun răutate.
Helmut Marko a sprijinit și promovat piloți excepționali, ca Sainz, Vettel sau Verstappen, lucru pentru care merită apreciere. Pe alții i-a tratat însă oribil și i-a distrus.
Funcționează călirea prin critică?
Moara unde se macină piloți îi transformă pe mulți dintre aceștia în făină. Acum a venit rândul lui Liam Lawson, promovat la Red Bull Racing alături de Verstappen.