Care sunt clauzele plecării lui Verstappen? Max are contract cu Red Bull până în 2028, e adevărat. Numai că olandezul, cum se întâmplă în astfel de cazuri, are și clauze de ieșire din contract. Anumite condiții trebuie însă îndeplinite.
Bizara poveste a „clauzei Marko”
Una a fost însă divulgată în acest sezon. Clauza aceasta spunea că Max Verstappen poate părăsi echipa dacă Helmut Marko pleacă. Marko, fost pilot de F1, este șeful programului de dezvoltare al piloților. În același timp, unul dintre cei doi directori ai echipelor Red Bull. Povestea acestei clauze e destul de bizară. Ea nu apărea în contractul semnat inițial de Max cu Red Bull în 2022. A apărut cândva în 2023, fără știrea directorului principal al Red Bull, Christian Horner. A fost trecută în contractul lui Max Verstappen și semnată de însuși Helmut Marko, care poate semna contracte în numele echipei.
La începutul lui iulie 2024, acționarii trustului, panicați că ar putea rămâne fără Verstappen, au început să preseze pentru anularea acestei clauze. Apoi, Horner și Marko au negociat și octogenarul austriac și-a prelungit înțelegerea cu Red Bull până în 2026.
Dar oare e singura clauză de ieșire a lui Max? Se pare că nu.
Meciurile de culise
Tatăl lui Max, Jos Verstappen, este „la cuțite” cu Christian Horner și nu scapă nicio ocazie să-l critice. El a spus că ar prefera ca Max să semneze cu Mercedes. În cadrul unui show TV din Olanda, întrebat fiind dacă există încă posibilitatea ca fiul său să semneze cu Mercedes, Jos a răspuns: „Așa este”. Chiar și Marko a spus: „Există clauze în contractul lui Max cu Red Bull care-i permit, în anumite condiții, să părăsească oricând echipa”.
Dar de ce ar vrea el să plece?
Pentru că nu mai are mașina cea mai rapidă din Formula 1. Unul dintre oamenii-cheie în construcția monoposturilor Red Bull, directorul tehnic Adrian Newey, a plecat. De atunci, monopostul RB20 tot scade în performanțe. Max nu are însă o clauză care să-i permită să plece dacă Newey face același lucru.
Mercedes este echipa care a dominat copios competiția până în 2021. Apoi, în 2022, nu s-au adaptat foarte bine schimbărilor de regulament prin care a fost, după mulți ani, permisă folosirea efectului de sol. Aerodinamica, un capitol la care Red Bull (prin Newey) domina, devenise mai importantă. Numai că în 2026 sunt programate alte schimbări majore de regulament, care oferă o pondere sporită motorului la câștigarea unei curse.
Motorul, o problemă pentru Red Bull
Iar la acest capitol Red Bull nu stă foarte bine. Actualul motorist, Honda, alături de care Max Verstappen a câștigat 3 titluri consecutive între 2021 și 2023, a anunțat în octombrie 2020 că la sfârșitul lui 2021 va părăsi Formula 1. O subsidiară Honda a agreat totuși să livreze propulsoare echipei Red Bull până la capătul lui 2025. Apoi, când nimeni nu mai credea posibil acest fapt, Honda și-a anunțat revenirea în Formula 1 în 2026, numai că nu alături de Red Bull, ci de Aston Martin.
Astfel că, după 2025, Red Bull va folosi motoare produse „în casă”, de propria firmă, Powertrains, cu sprijinul celor de la Ford. Numai că Ford nu a mai fost în Formula 1 din 2004. Deci, în anul 2026, când motorul va conta mai mult ca acum în performanțe, Red Bull nu va avea probabil unul de prim rang.
Cronica unei căderi anunțate
Așadar, chiar dacă va reuși să câștige unul sau ambele titluri în acest an, viitorul nu sună foarte bine pentru Red Bull. Deja căderea suferită în acest sezon anunță un viitor tulbure.
Un reputat jurnalist F1 și comentator al SkySports, Ted Kravitz, spune că Max Verstappen are cu Red Bull un contract asemănător celui pe care l-a avut Vettel, care i-a permis acestuia, în 2014, să plece la Ferrari. Și cei de la BBC susțin că există aceste clauze, care leagă rămânerea lui Verstappen de performanțele mașinii și ale echipei.
Nimeni nu știe însă exact care sunt clauzele plecării lui Verstappen. Dar ele există.
Mercedes își permite să aștepte
CEO-ul Mercedes F1, Toto Wolff, a spus de multe ori că și-l dorește pe Verstappen. De asemenea, că îl va aștepta să se decidă cât de mult va putea. Altfel spus, Verstappen are locul asigurat acolo până în ultimul moment. Dacă Max spune „pas”, Wolff îl poate promova oricând pe Kimi Antonelli sau chiar aduce pe Sainz. Spaniolul a semnat cu Williams, dar se spune că și el are o clauză de eliberare, dacă primește o ofertă de la Mercedes.
- Sergio Perez şi-a parcat monopostul în faţa unui hotel din Las Vegas. Reacţia fabuloasă a valetului când s-a trezit cu volanul în mână
- Formula 1 revine la Antena 1! Cursa din Las Vegas, difuzată duminică, de la 08.00, la Antena 1 poate stabili campionul mondial din 2024!
- „Nu eram pregătit să mă lupt cu Max Verstappen”. Lando Norris recunoaşte că nu se aştepta la duelul pentru titlul mondial