Închide meniul

Va rămâne Verstappen la Red Bull în 2025? Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 2 august 2024, 8:55

Comentarii
Va rămâne Verstappen la Red Bull în 2025? Analiza lui Adrian Georgescu

Max Verstappen/ Profimedia

Care sunt clauzele plecării lui Verstappen? Max are contract cu Red Bull până în 2028, e adevărat. Numai că olandezul, cum se întâmplă în astfel de cazuri, are și clauze de ieșire din contract. Anumite condiții trebuie însă îndeplinite.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Bizara poveste a „clauzei Marko”

Una a fost însă divulgată în acest sezon. Clauza aceasta spunea că Max Verstappen poate părăsi echipa dacă Helmut Marko pleacă. Marko, fost pilot de F1, este șeful programului de dezvoltare al piloților. În același timp, unul dintre cei doi directori ai echipelor Red Bull. Povestea acestei clauze e destul de bizară. Ea nu apărea în contractul semnat inițial de Max cu Red Bull în 2022. A apărut cândva în 2023, fără știrea directorului principal al Red Bull, Christian Horner. A fost trecută în contractul lui Max Verstappen și semnată de însuși Helmut Marko, care poate semna contracte în numele echipei.

La începutul lui iulie 2024, acționarii trustului, panicați că ar putea rămâne fără Verstappen, au început să preseze pentru anularea acestei clauze. Apoi, Horner și Marko au negociat și octogenarul austriac și-a prelungit înțelegerea cu Red Bull până în 2026.

Dar oare e singura clauză de ieșire a lui Max? Se pare că nu.

Meciurile de culise

Tatăl lui Max, Jos Verstappen, este „la cuțite” cu Christian Horner și nu scapă nicio ocazie să-l critice. El a spus că ar prefera ca Max să semneze cu Mercedes. În cadrul unui show TV din Olanda, întrebat fiind dacă există încă posibilitatea ca fiul său să semneze cu Mercedes, Jos a răspuns: „Așa este”. Chiar și Marko a spus: „Există clauze în contractul lui Max cu Red Bull care-i permit, în anumite condiții, să părăsească oricând echipa”.

Reclamă
Reclamă

Dar de ce ar vrea el să plece?

Pentru că nu mai are mașina cea mai rapidă din Formula 1. Unul dintre oamenii-cheie în construcția monoposturilor Red Bull, directorul tehnic Adrian Newey, a plecat. De atunci, monopostul RB20 tot scade în performanțe. Max nu are însă o clauză care să-i permită să plece dacă Newey face același lucru.

Mercedes este echipa care a dominat copios competiția până în 2021. Apoi, în 2022, nu s-au adaptat foarte bine schimbărilor de regulament prin care a fost, după mulți ani, permisă folosirea efectului de sol. Aerodinamica, un capitol la care Red Bull (prin Newey) domina, devenise mai importantă. Numai că în 2026 sunt programate alte schimbări majore de regulament, care oferă o pondere sporită motorului la câștigarea unei curse.

Motorul, o problemă pentru Red Bull

Iar la acest capitol Red Bull nu stă foarte bine. Actualul motorist, Honda, alături de care Max Verstappen a câștigat 3 titluri consecutive între 2021 și 2023, a anunțat în octombrie 2020 că la sfârșitul lui 2021 va părăsi Formula 1. O subsidiară Honda a agreat totuși să livreze propulsoare echipei Red Bull până la capătul lui 2025. Apoi, când nimeni nu mai credea posibil acest fapt, Honda și-a anunțat revenirea în Formula 1 în 2026, numai că nu alături de Red Bull, ci de Aston Martin.

Reclamă

Astfel că, după 2025, Red Bull va folosi motoare produse „în casă”, de propria firmă, Powertrains, cu sprijinul celor de la Ford. Numai că Ford nu a mai fost în Formula 1 din 2004. Deci, în anul 2026, când motorul va conta mai mult ca acum în performanțe, Red Bull nu va avea probabil unul de prim rang.

Cronica unei căderi anunțate

Așadar, chiar dacă va reuși să câștige unul sau ambele titluri în acest an, viitorul nu sună foarte bine pentru Red Bull. Deja căderea suferită în acest sezon anunță un viitor tulbure.

Un reputat jurnalist F1 și comentator al SkySports, Ted Kravitz, spune că Max Verstappen are cu Red Bull un contract asemănător celui pe care l-a avut Vettel, care i-a permis acestuia, în 2014, să plece la Ferrari. Și cei de la BBC susțin că există aceste clauze, care leagă rămânerea lui Verstappen de performanțele mașinii și ale echipei.

Nimeni nu știe însă exact care sunt clauzele plecării lui Verstappen. Dar ele există.

Mercedes își permite să aștepte

CEO-ul Mercedes F1, Toto Wolff, a spus de multe ori că și-l dorește pe Verstappen. De asemenea, că îl va aștepta să se decidă cât de mult va putea. Altfel spus, Verstappen are locul asigurat acolo până în ultimul moment. Dacă Max spune „pas”, Wolff îl poate promova oricând pe Kimi Antonelli sau chiar aduce pe Sainz. Spaniolul a semnat cu Williams, dar se spune că și el are o clauză de eliberare, dacă primește o ofertă de la Mercedes.

Înapoi la Homepage
Reclamă

Se va impune Dennis Man la PSV Eindhoven?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
13:30
Zeljko Kopic nu se mulțumește cu cele trei puncte. Ce a spus înainte de duelul cu UTA: “E important să avem asta”
12:53
Lewis Hamilton OUT, Carlos Sainz IN. Un fost pilot din F1 propune revenirea ibericului la Ferrari
12:26
Ioan Varga are banii pregătiți dacă CFR o elimină pe Braga. Prima pusă la bătaie de patron
12:10
Momente grele pentru Mathys Tel, abuzat rasial după Supercupa Europei: “Suntem dezgustați”
11:31
8 români iau startul în Europe Smash – Sweden 2025 (14-24 august). Turneul se vede exclusiv în AntenaPLAY
10:52
Florin Tănase și Mihai Stoica, reclamați de CCA. Cei doi, chemați la Comisia de Disciplină
1 FotoGigi Becali s-a ţinut de cuvânt înainte de Drita – FCSB! Cine însoţeşte campioana României în Kosovo 2 Măsura luată de LPF, după scandalul verii în Liga 1! Cum arată noua procedură de lucru: “Transparenţă şi consultare” 3 Noul antrenor al lui Tottenham a anunţat ce se întâmplă cu Radu Drăguşin: “Atât” + decizia radicală luată de danez 4 Un jucător a plecat de la Farul și a semnat cu Real Betis! Gică Hagi, o nouă lovitură: “Mult succes!” 5 “Nu e în regulă!” Gigi Becali, reacţie surprinzătoare despre contractul de 400 de milioane de euro: “Nu sunt mulţi” 6 Antrenorul de la Drita, întrebat care e cel mai periculos jucător de la FCSB înainte de retur. Răspunsul dat
Citește și