Poți să ții cu Mercedes, poți să ții cu Ferrari sau cu McLaren, cu oricine în Formula 1, dar după ce George Russell pierde o asemenea victorie la Spa, nu poți spune decât: ce păcat!
Pentru că englezul a reușit o cursă formidabilă în Belgia, pe cel mai frumos circuit de Formula 1. În turul 11 a intrat la boxe și a schimbat gumele de specificație medii cu cele hard. În turul 26, văzând că uzura gumelor e mai mică decât se așteptau, englezul a cerut celor de la boxe schimbarea strategiei: “Think about the one stop”. Cu zece tururi înaintea finalului, Russell era programat să intre pentru al doilea schimb, dar el alesese deja să riște.
Russell a ratat o victorie mare
E foarte greu, în F1, să menajezi pneurile. E și mai greu să fii rapid în timp ce menajezi pneurile. Cel mai greu e să nu fii depășit pe niște pneuri extrem de uzate. Mai ales în fața colegului de echipă, septuplu campion mondial, “încălțat” cu gume mult mai proaspete. Și mai ales pe un circuit precum acesta, unde se depășește mult și relativ ușor, în ciuda micșorării celei mai lungi linii DRS.
Dar George Russell a reușit această extraordinară – și mai puțin vizibilă – performanță. La mijlocul plutonului, Alonso a făcut și el același lucru, ocupând locul al optulea.
Weight a minute!
Pentru ca, după cursă, la cîntărirea monopostului, acesta să fie cu 1,5 kilograme mai ușor decât limita legală admisă, de 798 kilograme. (Povestea în detaliu este aici). Așa a ajuns Lewis Hamilton, inițial furios că echipa nu a dorit o strategie cu o singură oprire și pentru el, să câștige Marele Premiu al Belgiei. Russell a ratat o victorie mare.
Era fezabilă această strategie, care nu fusese ințial luată în calcul? Cu siguranță! Reasfaltarea din iunie a schimbat datele problemei, iar scurtarea primei linii DRS, despre care am scris vineri, a făcut ca depășirile să fie mai greu de făcut.
De ce greutatea mașinii a fost mai mică decât limita legală? Sunt mai mulți factori care par să fi contribuit. Principalul este uzura pneurilor, fiecare cauciuc lăsând pe circuit circa 300 de grame mai mult decât era prevăzut. Însă alți piloți care au adoptat aceeași strategie, cum ar fi Alonso, au avut greutatea mașinii legală la sfârșitul cursei.
O altă variantă e următoarea: la Spa, turul fiind foarte lung, de 7 kilometri, nu se mai face cel de onoare, iar mașinile intră la boxe pentru cântărire pe la capătul liniei drepte. Nefăcând turul de onoare, ele nu mai „colectează” de pe asfalt fragmente de cauciuc sărite în timpul cursei și pietricele, căci în turul de onoare nu merg pe trasa ideală. Unii spun că greutatea respectivelor fragmente ar fi fost suficientă pentru a adăuga acel kilogram și jumătate.
Risipitorii
Trebuie să vorbim și despre McLaren. Au pierdut, iar, pe mâna lor.
Este a n-a oară când formația britanică risipește puncte, fie alegând strategii nepotrivite, fie făcând greșeli individuale. De ce nu pot fi eficienți în momentele-cheie? Probabil e lipsa rutinei pe care doar victoriile repetate ți-o dau.
În antrenamentele de vineri, desfășurate pe uscat, monoposturile McLaren au arătat bine: au fost rapide în toate tipurile de curbe. Mai mult, în alergările cu mult combustibil la bord, degradarea pneurilor a fost mică. Marea provocare a pistei de la Spa, fiind foarte diversă, cu viraje strânse, medii și de viteză, este de a găsi un echilibru în setări pentru toate aceste zone. Dacă pregătești mașina pentru apăsare mare la sol, ai stabilitate în virajele lente, dar viteza pe linie dreaptă va avea de suferit. Și invers.
Greșelile McLaren
Chiar și în cel de-al treilea antrenament, pe pistă udă, Norris și Piastri au fost rapizi. Apoi, înaintea calificărilor, cei de la McLaren au făcut două greșeli. Prima: nu au modificat setarea mașinilor, pregătită pentru rularea pe uscat, știind că a doua zi aveau să alerge pe o pistă uscată. A doua: au ales pentru Q3, pe o pistă udă, dar în curs de uscare, ultimul set nou de pneuri intermediare. Acestea nu s-au dovedit cele mai potrivite pentru viteza cerută.
S-au calificat astfel pe poziția a patra (Norris) și a cincea (Piastri), mult sub posibilități. Sperau însă că a doua zi vor putea face depășiri pe un traseu unde acestea sunt, în general, posibile. Mai ales că pregătiseră pentru puntea-spate o aripă cu apăsare la sol mai redusă, prioritizând viteze mari la sfârșitul liniilor drepte.
Surpriza Mercedes
Cei de la Mercedes au mers pe alt drum. Inițial, au făcut modificări aerodinamice în zonele laterale ale podelei și la difuzor și au mers și ei pe o apăsare ceva mai redusă pe puntea din spate. Timpii lor de vineri nu au fost buni, mai ales în FP2. Nimeni nu și-ar fi imaginat atunci că vor domina cursa.
Apoi, înaintea calificărilor, după tururi realizate pe simulator, au decis să renunțe la upgrade-uri și să prioritizeze stabilitatea mașinii în viraje. Cât despre temperatură, nu au fost 55-60 de grade Celsius la suprafața pistei, ca la Hungaroring, dar nici 20-24, ca la Silverstone. În ziua cursei, temperatura la nivelul asfaltului a fost de aproximativ 40 de grade, iar asta le-a priit mai mult decât ei înșiși se așteptau. Au găsit mix-ul perfect între aderență și viteză, iar Hamilton și Russell au fost neașteptat de rapizi.
Perez, ca funcția sinus
Un alt subiect interesant este Sergio Perez. Dacă mexicanul va rămâne cel de-al doilea pilot de la Red Bull se va decide în câteva zile. Evoluția lui la Spa a fost sinusoidală. Era cât pe ce să nu prindă Q3. Doar o mică eroare a lui Albon în Q2 a făcut ca Sergio să prindă cel de-al zecelea timp, la o diferență de doar 3 miimi de secundă. Apoi, în Q3, Perez a realizat cel de-al treilea timp al sesiunii și a plecat de pe poziția a doua. În cursă, a mers sub așteptări, ocupând locul 5. A realizat totuși cel mai rapid tur al cursei, la chiar ultima oportunitate.
Lando nu se regăsește
Cum-necum, deși declasat cu zece poziții pe grilă, Max și-a făcut “planul”: a terminat în fața concurentului direct. Lando se îndepărtează pe zi ce trece de titlul mondial. La el starturile proaste și căutarea scuzelor tind să devină un obicei. Nu poți să zici: “Am abordat primul viraj prea larg de teamă să nu mă ciocnesc” și “Primul viraj mi-a distrus toate șansele”. Acestea nu sunt declarații de campion mondial. Mai ai totuși 835 de viraje înainte și cea mai bună mașină la dispoziție.
După cum, după vacanța de vară, mai are 10 curse la dispoziție să demonstreze ce poate.
Mercedes, o nouă forță
Intrăm în vacanța de vară cu o constatare. Red Bull a dominat începutul de sezon, iar McLaren mijlocul. Chiar dacă Russell a ratat o victorie mare, Mercedes a câștigat totuși trei din ultimele patru curse. Aceasta anunță cam cât de disputate vor fi celelalte zece rămase.
- „A fost o surpriză”. George Russell, primele declarații după ce a obținut pole-position în Marele Premiu din Las Vegas
- George Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări
- Piloţii din Formula 1 se plâng de mirosul puternic de canabis de la circuitul din Las Vegas: „Toată lumea ar ieşi pozitiv”