Marele atu McLaren. Să îi excludem pe Norris și Piastri din joc la Marele Premiu de la Miami. Vedem că între piloții Mercedes, Ferrari și Red Bull, mai nou Williams, competiția ar fi fost extrem de echilibrată.
Cum de a luat McLaren un avans atât de mare în fața celorlalte echipe? Cauzele dominației McLaren începute cam acum un an, precum am mai scris, sunt: tunelul de vânt performant, corelația bună dintre datele obținute în tunel și cele de pe pistă, tehnologia aripilor flexibile.
Misterul anvelopelor
Cel mai important atu, dezvoltat în acest sezon, e însă faptul că mașinile MCL-39 reușesc să-și păstreze pneurile mult timp într-o zonă optimă de temperatură. Acest avantaj nu apare doar pentru că MCL-39 are un echilibru aerodinamic foarte bun în mai multe tipuri de viraje. Red Bull a trimis la FIA imagini realizate cu camera termografică în timpul schimburilor de gume la standuri. În acest gen de imagini se văd suprafețele colorate în funcție de temperatura lor, de la albastru (rece) până la roșu (foarte cald). Conform acestor imagini, anvelopele scoase de pe mașinile McLaren nu se supraîncălzesc în timpul curselor, așa cum se întâmplă cu anvelopele tuturor celorlalte echipe.
De ce trebuie evitată supraîncălzirea gumelor?
De ce e importantă această calitate a menținerii pneurilor la temperaturi scăzute? Verstappen explică într-un mod foarte simplu: ”Dacă păstrezi pneurile mai reci, ai mai multă aderență”. Aici vedeți o analiză a performanțelor comparate a mașinilor în cursa de la Miami.
Vă reamintesc că Piastri și Norris au obținut la Miami, pentru prima oară în istorie, maximum de puncte într-un weekend de cursă cu sprint. În cursa clasică, ocupantului locului al treilea, George Russell (Mercedes) a sosit cu 37,65 de secunde în urma învingătorului Piastri.
De ce la Miami s-a simțit o diferență mai mare în performanțe decât în celelalte curse disputate până acum? Cu cât temperatura pistei și a aerului sunt mai ridicate, cu atât menținerea pneurilor la o temperatură scăzută joacă un rol mai important. Or, la Miami a fost cea mai ”caldă” cursă de până acum a sezonului, cu temperaturi cuprinse între 35 și 40 de grade Celsius.
Așadar, odată cu venirea verii, este posibil ca ecartul dintre McLaren și urmăritoare să crească, nu să se diminueze.
Cum răcesc cei de la McLaren atât de bine pneurile?
Prima bănuială exprimată de cei de la Red Bull a fost legată de o acuză ceva mai veche. Anume, că McLaren ar folosi o metodă ilegală de răcire prin injectarea de apă în pneuri. Această bănuială a mai fost exprimată în trecut, dar cei de la Pirelli au negat că s-ar petrece. La cursa din Miami, Zak Brown, CEO al McLaren Racing, a fost semnalat bând apă dintr-un recipient pe care scrisese, în glumă, ”apă pentru pneuri”.

Metoda pe care cu adevărat o folosesc pare a fi însă alta. McLaren are un sistem nou și foarte eficient de răcire a frânelor din spate, despre care am mai scris. Și pare că este mai mult decât o răcire foarte eficientă cu aer, după cum se bănuia până acum.
Nimeni, în afara celor de la McLaren, nu știe exact cum funcționează acest sistem. Există însă o variantă interesantă, bazată pe o tehnologie revoluționară, despre care vom vorbi mâine.
- Max Verstappen a câştigat al treilea antrenament din Singapore. Cursa e duminică (14:45, Antena 1 şi AntenaPLAY)
- Christian Horner putea reveni în Formula 1. Ce echipă a fost abordată de fostul șef de la Red Bull
- McLaren, favorită la Singapore! Analiza lui Adrian Georgescu
- Mesajul lui Charles Leclerc către fanii lui Ferrari înainte de Marele Premiu din Singapore
- Grand Prix, ediția 28: Antal Putinică și Cătălin Ghigea au prefațat Marele Premiu de la Singapore