Sezonul 2025 de Formula 1 a transformat lupta din zona de mijloc a clasamentului – de la locul cinci în jos – într-unul dintre cele mai strânse și imprevizibile spectacole din ultimul deceniu. La jumătatea campionatului, distanțele infime la nivel de performanță, întâlnite aproape săptămânal între șase constructori, sugerează că o singură evoluție tehnică reușită poate decide dacă o echipă va încheia pe locul 5 sau 10 în ierarhia constructorilor. Fiecare punct are valoare strategică, iar consecințele deciziilor legate de dezvoltare se resimt nu doar pe termen scurt, ci și în perspectiva revoluției regulamentare din 2026.
Dacă excludem tradiționalii granzi ai plutonului (Red Bull, Ferrari, Mercedes și McLaren), rămâne un „campionat separat” între Williams, Racing Bulls, Alpine, Aston Martin, Haas și Sauber – denumit deja de specialiști drept „Class B”. În această ierarhie, Alex Albon (Williams) pleacă din postura de lider la jumătatea sezonului dar avansul său e fragil, în contextul progresului masiv la Aston Martin și al constanței arătate de Racing Bulls (ex-Toro Rosso). Fiecare din aceste echipe a reușit cel puțin un „pole position” și o victorie de etapă în această subcategorie, subliniind amploarea și volatilitatea duelului.
Williams: O Stea Căzătoare?
Williams și-a început campania ca lider incontestabil al „Class B,” fiind pe locul 5 la constructori cu 59 de puncte – dintre care 51 obținute în primele șapte curse ale anului. La fel de dramatică a fost, însă, scăderea de formă din ultimele grand prix-uri; după Spania, evoluția echipei a suferit, punctând doar de opt ori în cinci curse. Conform expertului Mark Hughes (The Race), această „rupere de ritm” a coincis și cu momentul introducerii noilor directive tehnice privind flexarea aripilor față, incidență ce a temperat avantajul inițial al Williams. Problemele tehnice au contribuit și ele din plin – atât Albon, cât și Sainz au abandonat pe motive de motor, Sainz având și incidente de fiabilitate cu răcirea frânelor. Au existat și erori de execuție și strategie: greșeli de pilotaj (ca ieșirea lui Albon în Canada), calificări ratate sau ghinion cu incidente produse de rivali (cum ar fi lovitura primită de la Leclerc la Silverstone). În plus, Williams s-a concentrat devreme pe proiectul pentru 2026, sacrificând aproape complet sesiunile de dezvoltare pentru sezonul actual – astfel că deși mașina poate încă puncta regulat, salturile de performanță sunt limitate.
Racing Bulls: Consistență Mecanică, Dileme Umane
Racing Bulls a fost de mai multe ori referința „liniei a doua”, fiind echipa cu cele mai multe pole-uri „Class B” (șase din primele curse). Mașina este lăudată pentru ușurința cu care poate fi pilotată și pentru faptul că „inspiră încredere” pe toate tipurile de circuite și pe orice temperatură. Totuși, o problemă cronică rămâne lipsa constanței de rezultate la a doua mașină – inițial cu Tsunoda, apoi cu Liam Lawson (care începe să aibă o evoluție crescătoare). Dacă una dintre mașini punctează constant, cealaltă pare să dispară în mediocritate, făcând ca Racing Bulls să rateze șanse importante la locul 5 la constructori. Pe partea operațională, echipa a progresat mult față de anii precedenți (când erorile de strategie sau pit stopurile greșite ruinau curse întregi), păstrând un echilibru funcțional indiferent de strategiile adversarilor.
Alpine: Potențial irosit și haos organizațional
Alpine este, fără îndoială, marea dezamăgire din această luptă. Cu o mașină ce părea candidat cert la poziția de lider al plutonului secund încă din teste, rezultatele au fost sub așteptări. Motivul: o sinergie nefericită între probleme de ordin tehnic (deficiențe la recuperarea și livrarea energiei – MGU-K/ERS –, care au forțat echipa să recurgă la setări aerodinamice riscante și să ruleze cu aripă spate mai flexibilă decât e optim), rigiditate ale suspensiilor (afectând ținuta pe viraje și în cursă) și downforce insuficient (care crește uzura). La toate acestea se adaugă „circoteca” managerială: schimbări în lanț la nivel de conducere, incertitudine privind titularii pentru a doua mașină (Doohan, Colapinto) și busole pierdute la nivel strategic. Singura constantă? Pierre Gasly, care aduce aproape în totalitate punctele echipei, fiind văzut drept unul dintre performerii anului în această zonă a clasamentului.
Aston Martin: Newey Effect și Redescoperirea Direcției
Aston Martin este pe o curbă ascendentă clară, în ciuda unui start de sezon șters și a performanței modeste de anul trecut. Din luna mai, când au adus upgrade-ul de la Imola (produs, se pare, și sub influența directă a „efectului Newey”, noul consilier tehnic de prestigiu), echipa a făcut pași uriași: mașina e din ce în ce mai rapidă și mai ușor de setat, iar în sesiunea a doua de calificări (Q2), Aston e referința plutonului. Fernando Alonso confirmă aceste progrese, fiind clar peste Lance Stroll și este considerat chiar principalul adversar al lui Albon pentru titlul virtual „Class B” în a doua jumătate de sezon. Surse precum Autosport și Motorsport.com notează faptul că atmosfera în echipă s-a schimbat, de la anzietate și incertitudine la optimism și certitudinea progresului iar dacă Stroll va aproba încă un upgrade major înainte de finalul sezonului, poziția Aston poate crește și mai mult.
Haas: Mașină Bună, Execuție Deficitară
Surprinzător de rapidă pentru ceea ce pare încă un șasiu cu resurse limitate, mașina Haas s-a dovedit a fi competitivă mai ales după introducerea upgrade-ului de la Silverstone și a componentelor noi din Japonia și Spania. Din păcate, la fel de constante au fost ratările operaționale și gafele piloților: Bearman pare să aibă mai multă viteză, dar i se pun în cârcă o mulțime de erori – unele sub forma penalizărilor stupide (ca pe grila la Silverstone), altele
ca incidente cu coechipierul Esteban Ocon sau greșeli strategice flagrante. Nefiind primii nici la fiabilitate, nici la organizare, Haas a lăsat prea multe puncte „pe masă” și rămâne aproape săptămânal o poveste despre „ce-ar fi fost dacă…”.

Sauber: Din Lanterne Roșii la Eroul Surpriză
Poate cel mai notabil progres îl semnează Sauber, care după testele pre-sezon era considerată candidata sigură la ultimul loc la constructori, cu o mașină subdezvoltată comparativ cu rivalii direcți. Totuși, ritmul de dezvoltare a fost uluitor (aproape fără egal în pluton), iar fiecare upgrade a produs efecte vizibile pe pistă. Cu Jonathan Wheatley și Mattia Binotto în stafful tehnic, disciplina și eficiența operațională au crescut, evitând erorile din trecut și fructificând la maxim orice ocazie – dovadă podiumul lui Hulkenberg la Silverstone. Deși în termeni absoluți ritmul rămâne cel mai slab din pluton, rezultatele de etapă și constanța arată că Sauber devine o forță de luat în seamă înainte de debutul erei Audi.
Lupta pentru Trofeul „Class B” și Dilema Strategiei pentru 2026
În această ierarhie paralelă, Alex Albon (Williams) rămâne lider, însă Fernando Alonso (Aston Martin) și Isack Hadjar (Racing Bulls) pândesc fiecare pas greșit, diferența fiind una recuperabilă în jumătatea secundă a sezonului, mai ales dacă „fenomenul Newey” va dubla eficiența viitoarelor upgrade-uri Aston sau dacă Racing Bulls va reuși să aducă ambele mașini constant în puncte.
Un element-cheie: fiecare echipă trebuie să stabilească resursele investite în dezvoltarea imediată pentru 2025 versus sacrificiul în favoarea pregătirii pentru revoluția tehnică din 2026. Williams este practic „all-in” pe proiectul de anul viitor, mizând pe banii din drepturile TV și premiile locului 5, în timp ce alți competitori încă speră să găsească echilibrul perfect între prezent și viitor. Pentru Alpine, accentul cade tot mai mult pe înțelegerea deficiențelor actuale, fără presiunea calupului de upgrade-uri, ceea ce le-ar putea permite o revenire în a doua jumătate a anului.
Surse suplimentare: · The Race – 2025 F1 Midfield analysis · Autosport – F1 2025 midfield progress · Motorsport.com – “Class B” battle explained · BBC Sport – F1 constructor standings & insight · RaceFans.net – Team performances 2025
- Ferrari, “schimbare” spectaculoasă înainte de Marele Premiu al Italiei. Omagiu pentru Niki Lauda la Monza
- Lewis Hamilton poate intra în istoria “neagră” a lui Ferrari. Recordul nedorit de care se apropie
- Programul complet al Marelui Premiu al Italiei. Cursa de la Monza e duminică (15:45, Antena 1 şi AntenaPLAY)
- Ce mai e azi o depășire? | Analiza lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Țărilor de Jos
- Lewis Hamilton a fost penalizat cu cinci poziţii pe grilă pentru Marele Premiu al Italiei! Greşeala comisă de britanic