Închide meniul

FIA interzice răcirea roților

Adrian Georgescu Publicat: 13 iunie 2025, 8:00 / Actualizat: 14 iunie 2025, 0:59

FIA interzice răcirea roților

Lando Norris, la Marele Premiu al Australiei / Profimedia Images

FIA interzice răcirea roților, dar de la anul. Principalele atuuri ale team-ului McLaren, în acest sezon, au fost aeroelasticitatea și răcirea pneurilor. Introducerea unor teste statice mai drastice la cursa din Barcelona a arătat ceva. Nu primul, ci cel de-al doilea era principalul atu al celor de la McLaren.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Omul care a realizat pasul înainte

Promotorul punerii în practică a celor două proiecte îndrăznețe este, după cum am mai scris, Rob Marshall. După 17 ani în diferite poziții de top la Red Bull Racing, englezul a trecut la McLaren, unde a devenit Chief Designer. Tot el propusese în trecut la Red Bull Racing cele două proiecte. Marshall a declarat anul acesta că a plecat la McLaren pentru că ”sosise vremea unor noi provocări” și ”la Red Bull totul devenise un pic prea confortabil”. Dincolo de ”corporateza” folosită, se spune că a fost vorba mai ales de faptul că șefii team-ului austriac nu au crezut până la capăt în proiectele sale. În ultimele luni, în mod ironic, Red Bull a dezvoltat și aripi flexibile, după cum încearcă acum să replice și răcirea roților. A avut însă în ogradă ”găina cu ouă de aur”, dar a lăsat-o să plece.

Dans pe granița legii

Exact ca în cazul aripilor flexibile, cei de la McLaren au găsit în cazul frânelor o metodă foarte bună de a se menține la granița legii. E greu (dacă nu imposibil) să măsori deviațiile unor aripi altfel decât în stare de repaus. În cazul sistemului de frânare, acesta a fost supus inspecțiilor tehnice ale FIA în mai multe rânduri. Ultima oară, acum aproximativ o lună, după cursa din Miami. Nu a fost descoperit niciodată nimic ilegal. Cei de la McLaren nu folosesc nici PCM-uri (Phase Changing Materials), așa cum s-a crezut inițial, nici alte trucuri precum apa injectată în anvelope. Este vorba de o răcire conformă cu regulamentul, în care fluxurile de aer sunt direcționate mai eficient către zonele care se supraîncălzesc. (Un alt articol bun pe această temă este aici.)

Există însă o chichiță

E formidabil cum echipa din Woking merge la granița regulamentelor așa cum o gimnastă bună parcurge bârna, fără să cadă. Cei de la The Race explică modul în care cei de la McLaren au exploatat din nou în mod ingenios zona gri din regulament.

FIA a dat de înțeles că device-urile pentru răcirea pneurilor sunt strict interzise. Totu;i nu există în regulamente nimic clar stipulat care să interzică folosirea acestora. Singura referire din Regulamentul Tehnic e cea de la Articolul 10.8.3, care suna astfel:

Reclamă
Reclamă

Orice alt dispozitiv (n.a. în afara încălzitoarelor de pneuri), sistem sau procedeu (cu excepția conducerii mașinii) al cărui scop și/sau efect este încălzirea sau menținerea temperaturii butucilor sau frânelor peste temperatura aerului ambiant sau menținerea temperaturii acestora dacă sunt deja calde este interzis”.

Cuvântul-cheie lipsea din lege

Așadar, este interzisă ”încălzirea sau menținerea temperaturii”. Cuvântul-cheie care lipsește din enunț este ”răcirea”. Răcirea nu este interzisă.

Ca urmare, FIA a schimbat acest punct din regulament, după cum urmează.

Reclamă

Noua formulare sună așa: ”Orice alt dispozitiv, sistem sau procedeu (cu excepția conducerii mașinii) al cărui scop și/sau efect este încălzirea, răcirea sau menținerea temperaturii roții întregi, a butucilor sau a frânelor peste temperatura aerului ambiant sau menținerea temperaturii acestora dacă sunt deja calde este interzis”.

FIA a extins, așadar, aria de aplicabilitate la ”întrega roată” și a precizat clar că și răcirea e interzisă.

Se schimbă, dar de la anul

Aplicarea noului articol 10.8.3 va începe însă din sezonul viitor. McLaren va putea folosi în continuare în 2025 această armă redutabilă.

Interesant, membrii World Motor Sport Council au mai modificat un punct de regulament. Unul unde s-ar putea specula o altă zonă gri: răcirea prin intermdiul suspensiilor. Articolul 3.17.1, care se referă la carenele suspensiei, are o formă nouă. Acolo se prevede că acestea: „trebuie să fie etanșate pentru a împiedica orice flux de aer intern”.

Despre ce alte modificări au fost făcute regulamentelor pentru 2026 vom discuta într-un articol viitor.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va câștiga România U21 meciul cu Spania U21?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
0:05 14 iun.

LIVE VIDEOA doua sesiune de antrenamente a MP al Canadei e ACUM! Cursa e duminică (20:45, Antena 3 CNN şi în AntenaPLAY)

0:00 14 iun.

Gigi Becali i-a decis viitorul lui Octavian Popescu la FCSB: “Mă gândesc la Liga Campionilor”

23:41

Spania U21 – România U21 (19:00) LIVE TEXT. Tricolorii lui Daniel Pancu, la al doilea meci la EURO 2025

23:30

Alexandru Musi a dezvăluit motivul pentru care a acceptat să meargă la Dinamo: “Am vorbit cu Cîrjan”

23:20

David Barbu, eroul României U19, după ce a înscris golul victoriei cu Muntenegru: “Nu ne sperie nicio echipă”

22:51

România U19 – Muntenegru U19 2-1. Tricolorii au dat lovitura în prelungiri! Debut cu dreptul la EURO 2025

1 FotoTandemul Budescu-Alibec s-a reunit la nunta lui Florinel Coman. Imaginile serii 2 Gigi Becali, aproape de un nou transfer! Fostul jucător de la Basel, pe lista FCSB-ului: “Sunt pregătit pentru tot” 3 Un nume important, aproape de banca lui Sepsi! Laszlo Dioszegi poate da lovitura, după refuzul lui Daniel Oprița 4 Adrian Mutu i-a propus un transfer lui Gigi Becali. Pe cine ar vedea la FCSB: “Un jucător foarte interesant” 5 “Revoluţie” totală la o echipă din Liga 1. Nouă jucători din sezonul trecut, OUT 6 Conflictul care l-ar fi lăsat pe Cîrjan în afara lotului României U21. Dezvăluirea făcută de Marica
Citește și