Cum răcește McLaren pneurile? Ați observat, poate, că în primul tur al unei curse, nu se observă o mare diferență de viteză între monoposturile MCL-39 și celelalte mașini. De asemenea, în calificări, mașinile McLaren nu sunt nemaipomenite. Din șase curse clasice disputate până acum, Max a obținut trei pole-positions, exact cât Norris și Piastri la un loc.
Ce este intervalul optim de temperatură?
Aici puteți găsi explicații mai detaliate, eu vă ofer un rezumat.
La o mașină de Formula 1, cuplul e transmis de motor roților. Pentru a putea înainta și a se menține pe direcția dorită, pneurile trebuie să fie aderente la asfalt. Cu cât o anvelopă ”aderă” mai bine la asfalt, cu atât mai mult cuplul poate fi transmis roților, fără ca pneurile să gliseze.
Cauciucul este un material vâscoelastic. Când este întins, revine la forma inițială, dar numai după o perioadă de timp. În acest timp, energia este pierdută prin căldură, ceea ce este cunoscut sub numele de histerezis. Acesta e motivul pentru care temperatura anvelopei crește în timpul unui tur, deoarece cauciucul este supus eforturilor, iar acest proces generează căldură. Pentru ca o anvelopă să genereze cea mai mare aderență, cauciucul trebuie să fie moale și flexibil. Acest lucru este posibil numai atunci când cauciucul funcționează în intervalul său optim de temperatură.
Există, așadar, și un interval de timp – se dorește a fi cât mai scurt cu putință – până se atinge acea plajă optimă de temperatură. După care e foarte important ca temperatura anvelopelor în timpul cursei să nu coboare, ieșind din această plajă.
Frânele în F1
Să mai spunem ceva despre frânele folosite în Formula 1. Toate echipele, cu excepția McLaren, folosesc etrieri de frânare construiți de producătorul italian Brembo. McLaren are etrieri produși de AP Racing. Compania engleză a fost cumpărată de Brembo în 2000, dar care își menține o identitate și produse diferite în cadrul firmei-mamă.
L-ați auzit de câteva ori pe Max Verstappen plângându-se, în 2025, de frânele mașinii sale (Bahrain sau Miami, de exemplu). Abandonul din MP al Australiei 2024 a fost cauzat tot de frâne. Poate nu este o coincidență că, înaintea începerii sezonului trecut, Red Bull a trecut de la discuri de frână produse de Carbon Industries la unele Brembo, așa numitele HULK (Happy Until Last Kilometer).
Conducte de frână speciale
Să ne întoarcem însă la McLaren și la cele două punctele unde răcirea face diferența. După cum scriam ieri, evitarea supraîncălziriianvelopelor e zona ân care McLaren face diferența.
