Verstappen e cel mai important upgrade Red Bull. În acest an, de la începutul lui martie până la sfârșitul lui iunie, Red Bull Racing a “rupt” tot în Formula 1. La începutul sezonului, din zece curse, Max Verstappen a ratat victoria doar în trei. Apoi, până la începutul lui noiembrie, nu a mai câștigat niciun Mare Premiu.
De la rege la „monstru”
Ruptura din sânul echipei, în urma decesului lui Dieter Mateschitz, și scandalul în care a fost implicat Christian Horner au fost încercări la care a fost supus team-ul austriac.
Despre motivele posibile pentru care monopostul RB20 s-a transformat în câteva luni dintr-o mașină foarte bună într-un “monstru imposibil de pilotat”, după declarația lui Verstappen, am mai scris. Teoria oficială este că un upgrade introdus la MP al Spaniei din 4 iunie 2023 a făcut, în timp, ca mașina să devină greu controlabilă. Problema ar fi fost mult timp neglijată, fiind mascată de capacitatea extraordinară a lui Max de a se adapta. După mine, alți factori au fost însă mai importanți: marginalizarea lui Adrian Newey, care a și dus la plecarea acestuia, alte patru plecări importante din departamentele tehnice, limitările impuse de regulament.
Limitările au contat mult
Foarte important a fost efectul limitărilor la care e supusă echipa campioană în sezonul următor câștigării titlului, comparativ cu celelalte. Atât din punctul de vedere al banilor, cât și din cel al orelor petrecute în tunelul de vânt și în simulatoarele CFD. Practic, din cauza plafonării, Red Bull a avut dificultăți în a-și ține toți angajații valoroși, care au fost ofertați și luați de echipele concurente. Tunelul aerodinamic din Bedford, depășit tehnologic, a fost o altă problemă.
Iată un exemplu. Pentru cursa din Las Vegas team-ul nu a avut o aripă spate dedicată, cu forță de apăsare redusă. După ce inițial s-a spus că aripile existau, dar că nu au fost aduse din greșeală, până la urmă Christian Horner, directorul echipei, a recunoscut: „Pur și simplu nu avem o aripă spate care să fie special concepută pentru circuitele cu forță de apăsare foarte mică. Costă o mulțime de bani și o folosești doar aici și la Monza.”
Max a tras echipa după el
Un pilot bun își demonstrează valoarea, într-o cursă, pe ploaie, iar de-a lungul unui campionat dacă triumfă cu o mașină aflată sub valoarea celor ale concurenței.
Olandezul și-a demonstrat valoarea în ambele ipostaze. Verstappen e cel mai important upgrade Red Bull. A câștigat Marele Premiu al Braziliei pe ploaie, într-una dintre cele mai frumoase curse din ultimii ani. În ceea ce privește campionatul, RB20 a fost a treia mașină ca valoare.
Această performanță nu s-a mai întâmplat din 1983. Atunci, Nelson Piquet – tatăl prietenei lui Max – a câștigat titlul mondial cu Brabham. Respectiva echipă ocupase atunci locul al treilea în clasamentul constructorilor. Cu un an în urmă, Keke Rosberg devenise campion mondial cu Williams, a patra echipă în clasamentul constructorilor.
