Unul dintre cele mai importante atuuri al celor de la McLaren în lupta cu cei de la Red Bull este tunelul de vânt. Cu ajutorul tunelului aerodinamic dat în folosință toamna trecută au revenit practic în lupta pentru titluri și au cea mai bună mașină din competiție.
Tunelul de vânt constă într-un canal în care o copie la scară redusă a monopostului – proporția maximă admisă de regulament este 60% – este așezată pe o platformă rulantă și care se poate roti în jurul unei axe verticale. Prin generarea unui curent de aer frontal – a cărui viteză e limitată la 180 km/h – e simulată înaintarea mașinii. Forțele aerodinamice care se exercită asupra machetei sunt măsurate și specialiștii pot regla detaliile aerodinamice spre a livra apăsarea la sol sau rezistența la înaintare dorite. (Mai multe informații despre funcționarea unui tunel de vânt găsiți aici).
Se dorește interzicerea lor…
Datorită apariției și perfecționării unor metode virtuale de simulare din ce în ce mai apropiate de comportamentele modelului real, se presupune că tunelul de vânt va deveni în timp o metodă perimată. Mai mult, construcția, întreținerea și funcționarea unui tunel aerodinamic aduc cheltuieli mari. Dorința Federației Internaționale de Automobilism este să limiteze cât mai mult aceste cheltuielile, spre a oferi șanse și echipelor mai mici de a face performanță.
Se dorește interzicerea tunelurilor de vânt în Formula 1 începând din 2030. Urmează ca toată proiectarea aerodinamică să se facă, din acel an, doar cu ajutorul software-urilor de tip Computational Fluid Dynamics. CFD reprezintă tot o simulare a înaintării mașinii, făcută însă pe calculator.
Motivele renunțării la tuneluri sunt legate de costuri și de ecologie. Costurile anuale estimative de funcționare a unei astfel de construcții sunt de cel puțin 6 milioane de euro. Dintre acestea, peste 1,2 milioane de euro reprezintă costul consumului de energie, care este uriaș: aproximativ 10.000 kWh pe zi. Este același consum pe care îl are, de pildă, un sat cu 250 de case.
… dar se construiesc în continuare
Nu s-a ajuns însă deocamdată la un consens în această direcție. Reprezentanții celor zece echipe s-au întâlnit la sfârșitul lui 2020, opt dintre ei exprimând atunci un vot de intenție în acest sens. Dar măsura renunțării în 2030 încă nu s-a adoptat.
În prezent, deși la nivel declarativ echipele susțin că vor să renunțe la tunelurile aerodinamice, la nivel practic, acestea se dovedesc în continuare foarte eficiente. Ca urmare, echipele de top construiesc sau modernizează în prezent acest tip de facilități, la care ar trebui, teoretic, să renunțe peste cinci ani.
Numărul orelor de simulare e limitat
Mecanismul ATR (aerodynamic testing regulations) a fost introdus în 2021 pentru acordarea unei șanse mai bune echipelor din partea a doua a clasamentului. Conform unui algoritm, există un număr de ore maxim pe care echipele îl pot folosi pentru testele în tunelul de vânt. La fel, există un număr maxim de ore permis pentru simularea prin Computational Fluid Dynamics.
