Intuiția exprimată în articolul de preview al cursei a fost bună: Oscar Piastri chiar a fost pilotul de urmărit în Marele Premiu al Ungariei. A reușit să câștige prima sa cursă în Formula 1.
Performanța lui cea mai interesantă și cea mai grăitoare e însă următoarea: Oscar e singurul pilot de pe grilă care a parcurs toate tururile în acest sezon, până în acest moment. Singurul fără niciun abandon. Asta, în doar cel de-al doilea sezon al său de Formula 1. La 23 de ani. Și este primul învingător de Mare Premiu de F1 născut în acest mileniu.
Anul trecut, cel în care a debutat în “Marele Circ”, australianul a avut doar 3 abandonuri din 22 de curse: dintr-o defecțiune a sistemului electric (Bahrain), acroșaj cu Sainz, fără să fi fost vina lui (Belgia), acroșaj cu Ocon, din nou nu prea a fost vina lui (SUA).
Să mai amintim că Oscar e doar al șaselea pilot care a câștigat titlul de Formula 2 (sau GP2) din sezonul de debut.
După părerea mea, este pilotul de Formula 1 cu cea mai bună creștere din ultimele două sezoane. Acumulează experiență, e constant, e rapid fără a se grăbi, nu aruncă vina, e un jucător de echipă. La anul va fi și mai bun, o să vedeți.
Furiosul Max
Marele învins este, evident, Max Verstappen. Pe care l-am auzit toți cum dădea vina prin radio pe toată lumea pentru mașina nepusă la punct, pentru strategia proastă, ironizând, exagerând, ceea ce l-a determinat chiar și pe inginerul lui de cursă, Gianpiero Lambiase, să califice comportamentul lui drept “copilăresc”.
Cumva însă, cu toate exagerările, Max are dreptate. El își face treaba, dar mulți dintre colegii de echipă nu. S-a văzut cum, pe un astfel de circuit, virajat, fără prea multe pasaje de viteză, într-o cursă disputată pe o temperatură ridicată, mașinile Red Bull nu țin pasul cu monoposturile McLaren și au ajuns să se lupte cu cele Mercedes.
Strategia celor de la Red Bull nu a fost bună. Pe un traseu unde se știe că depășirea e greu de executat, Max s-a pomenit de două ori în spatele vechiului său rival, Lewis Hamilton. Depășirea nu presupune doar timp pierdut și riscuri, dar și o uzură suplimentară de pneuri, ceea ce e total contraindicat la Hungaroring.
La prima lor întâlnire pe traseu, Max nu a reușit depășirea lui Lewis, la cea de-a doua, când se luptau pentru poziția a treia – între timp, monoposturile McLaren zburau în față și chiar și-au permis luxul de a-și schimba pozițiile între ele -, Verstappen a riscat prea mult și s-a ajuns la coliziune. Numai norocul a făcut să nu abandoneze și să piardă o singură poziție.
În ciuda declarațiilor destul de optimiste ale lui Helmut Marko, consilierul echipei, noul upgrade aerodinamic, cel de-al cincilea din acest sezon, nu a dat rezultatele așteptate. Acest pachet, în mare, consta în micșorarea tunelurilor de răcire, într-o redesenare a capotei și a prizelor de răcire. Se încerca mărirea forței de apăsare la sol și îmbunătățirea comportamentului în virajele lente și evitarea subvirării.
Max cere, din ce în ce mai imperativ, îmbunătățiri ale mașinii, contrazicându-și prietenul, pe Helmut Marko, care spunea că upgrade-urile funcționează.
La Red Bull s-a semnat pacea. Prea târziu?
Zilele trecute, șeful echipei, Christian Horner, a semnat cu Helmut Marko (81) prelungirea contractului acestuia de consiliere la Red Bull, se pare că până la sfârșitul lui 2026. De ce e important? În contractul lui Max, care e valabil până în 2028, există în acesta o clauză potrivit căreia poate părăsi Red Bull dacă Marko pleacă.
Iar aici lucrurile sunt un pic mai complicate. De fapt, decesul lui Dieter Mateschitz din 2022, le-a complicat. Noi vom simplifica povestea: fiecare cofondator al Red Bull – atât Mateschitz, cât și thailandezul Chaleo Yoovidhya (amândoi decedați) – deținea 49% din acțiuni, restul de 2% fiind date fiului lui Chaleo, Chalerm, care trăiește. Iar după moartea lui Mateschitz a început lupta pentru putere între tabăra austriacă și cea thailandeză.
Helmut Marko, evident, este în partea austriacă și a fost bănuit că a “scurs” spre presă mesajele cu caracter erotic ale lui Horner către o subordonată din echipă, imediat înaintea începerii sezonului, pentru a slăbi poziția acestuia.
Acum , prin prelungirea contractului lui Marko, se pare că s-a semnat pacea. Dar nu e târziu?
Greșeala lui Horner
Horner s-a asigurat că Max va rămâne la echipă. Dacă ar fi manifestat aceeași grijă și în cazul lui Adrian Newey, cel mai bun designer de monoposturi din F1, probabil că acum n-ar fi avut nicio emoție cu titlurile.
Numai că la 1 mai 2024, după 19 ani plini de succes la Red Bull, Newey a anunțat că pleacă. Se spune că unul dintre motive a fost nemulțumirea reputatului tehnician legată de atmosfera tensionată din sânul echipei. Un alt motiv ar fi fost faptul că proiectul lui a fost modificat, împotriva voinței sale, de către directorul tehnic Pierre Wache. Faptul că, în ultimele curse, mașinile Red Bull revin cumva la design-uri aerodinamice anterioare, sprijină cumva această teorie.
În primele 7 curse, până la mijlocul lui mai, cei de la Red Bull dominau autoritar Formula 1. Acum se străduiesc cu disperare să se țină aproape de noua echipă dominantă: McLaren. Și nu prea reușesc.
- „Suntem prea lenți”. Max Verstappen explică motivele pentru care a obţinut locul 5 în calificările din Marele Premiu din Las Vegas
- „A fost o surpriză”. George Russell, primele declarații după ce a obținut pole-position în Marele Premiu din Las Vegas
- George Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări