Închide meniul

F1 în ținutul vântului și al nisipului

Adrian Georgescu Publicat: 27 august 2025, 8:00 / Actualizat: 27 august 2025, 11:04

Comentarii
F1 în ținutul vântului și al nisipului

Circuitul de la Zandvoort / Profimedia

F1 în ținutul vântului și al nisipului. Sezonul de Formula 1 revine cu cea de-a 15-a etapă din 2025, care se va disputa duminică pe circuitul de la Zandvoort. La anul se va organiza aici o ultimă ediție a Marelui Premiu al Țărilor de Jos, căci contractul nu a fost prelungit. În 2026, pentru prima oară, aici se va disputa și o cursă de sprint.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Oscar vs. Lando

Ce știm aproape sigur până acum din campionatul sezonului 2025? Că, în proporție de 99%, McLaren și-a adjudecat ambele titluri. Cum team-ul din Woking are un punctaj mai mult decât dublu față de echipa de pe locul secund, Ferrari, singura întrecere care mai contează e pentru această poziție secundă. În funcție de locurile ocupate de constructori la sfârșitul sezonului se împart și banii generați de competiție. În prezent, Ferrari are 260 de puncte, Mercedes 236, iar Red Bull 194.

Ce mai rămâne de stabilit, dacă vreun alt concurent n-a descoperit în timpul vacanței de vară elixirul vitezei, este care dintre cei doi piloți McLaren va fi campionul sezonului 2025. În prezent, Piastri e lider, cu 284 puncte, în timp ce Norris are 275.

O gamă ”înmuiată”

În 2024, Hülkenberg a parcurs 57 de tururi cu pneurile dure. Piastri a rezistat 33 de tururi cu pneurile medii, în timp ce Hamilton a parcurs 24 cu pneurile moi.

Echipele vor avea însă de ales între C2 (Hard), C3 (Medium) și C4 (Soft), în timp ce în 2024 compușii disponibili au fost C1, C2 și C3. Decizia de ”înmuiere” a gamei are ca scop creșterea probabilității unei strategii bazate pe două opriri, în loc de una singură. Aceasta din urmă a fost alegerea predominantă de când această cursă a revenit în calendar în 2022. Un alt pas în această direcție rezultă din decizia FIA de a crește limita de viteză pe linia boxelor de la 60 la 80 kilometri pe oră, reducând astfel timpul necesar pentru un pit stop. Conform simulărilor furnizate de echipe, strategia cu o oprire rămâne totuși cea mai rapidă. Acest lucru se explică, în parte, faptului că depășirile sunt extrem de dificile la Zandvoort. Există o singură linie dreaptă, iar pista e destul de îngustă.

Reclamă
Reclamă

Plaja e foarte aproape

Circuitul este alcătuit dintr-o serie de viraje, majoritatea la viteze medii și mici. Per total, traseul de la Zandvoort necesită un nivel destul de ridicat de forță de apăsare, chiar și având un asfalt cu aderență redusă. Suprafața de rulare este adesea foarte murdară, deoarece plaja este foarte aproape. Vântul foarte puternic aduce des nisip pe asfalt, ceea ce poate schimba radical aderența în unele zone. Există mai multe puncte în care tracțiunea este importantă.

Ferrari va încerca să limiteze subvirarea. La Spa a fost introdusă noua suspensie spate, care permite un control dinamic mai mare al înălțimii de rulare. Sistemul respectiv a mărit fereastra de funcționare. O altă zonă delicată sunt frânele. Schimbarea modului de acțiune al acestora a dus la probleme de adaptare ambilor piloți în sesiunile de calificări. Leclerc a pățit-o în Canada, Hamilton în Belgia. În special Hamilton are în continuare o problemă de adaptare la monopostul SF-25. Nu doar în ceea ce privește comportamentul motorului, ci și, mai ales, al frânelor, lucru despre care vom vorbi într-un text viitor.

McLaren e favorita clară

Gestionarea încălzirii pneurilor, atuul de bază al formației McLaren, va fi foarte importantă aici. Întrucât se anunță o temperatură în aer de 20 de grade Celsius și există și o probabilitate de 66% de ploaie, probabil că acest factor nu va conta foarte mult. Un altul, însă, ar putea face diferența. Anul trecut, cursa s-a desfășurat pe o vreme vântoasă, caracteristică zonei din vecinătatea oceanului. Au fost rafale care au atins 70 de kilometri pe oră, iar duminica aceasta sunt anunțate aceleași rafale puternice la Zandvoort. Aceste rafale, evident, au acționat asupra monoposturi în diferite unghiuri, în funcție de zona străbătută.

Reclamă

Tunelul aerodinamic al celor de la McLaren permite testarea modelului de monopost la o plajă mare a unghiurilor de impact al aerului asupra elementelor aerodinamice. Generația trecută de tuneluri nu oferea acest avantaj. Macheta monopostului introdusă în tunel poate fi rotită mai mult în jurul axei verticale. Această mișcare se numește girație sau ambardee. Astfel, oferă acces curentului de aer asupra părților laterale ale mașinii, ceea ce concurenții încă nu pot. Între timp, Ferrari a recuperat în bună măsură diferența tehnologică la acest capitol față de McLaren. Mercedes și, mai ales, Red Bull au rămas însă în urmă.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va câştiga Cristi Chivu titlul în Serie A cu Inter în acest sezon?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
15:26
Juri Cisotti şi-a aflat pedeapsa după eliminarea din turul cu Aberdeen, din play-off-ul Europa League
15:12
Ioan Varga și-a schimbat la 180 de grade discursul despre demisia lui Dan Petrescu: “Cu asta nu te poți juca”
14:43
Românii iau cu asalt Arena Națională pentru amicalul contra Canadei. Câte bilete s-au vândut până acum
14:26
Erling Haaland își schimbă numele de pe tricou. Norvegianul revine la originile sale de la națională
14:18
Suma încasată de Mircea Rednic pentru a fi dat afară de la Standard Liege
13:19
Doi români, în topul celor mai talentați fotbaliști din lume. Ierarhia realizată de specialiști
1 Sorana Cîrstea s-a calificat în turul 2 la US Open 2025! Debut perfect pentru campioana de la Cleveland 2 Câţi bani şi câte puncte a primit Jaqueline Cristian după victoria uriaşă de la US Open 2025 3 Scoţienii care au ajuns în Bucureşti au fost şocaţi! Ce i-a uimit: “Uitați-vă numai la ea!” 4 Constantin Budescu a semnat cu noul club! Anunţul oficial 5 UPDATEOFICIAL | Alex Băluţă a fost prezentat de Los Angeles FC! Heung-Min Son şi Hugo Lloris, noii săi coechipieri 6 Ioan Varga a făcut lumină în cazul “Louis Munteanu”. Răsturnarea de situație anunțată de patronul de la CFR
Citește și