Cine a câștigat potul cel mare în Vegas? Analiza lui Adrian Georgescu
De Adrian Georgescu
Publicat: 25.11.2024, 9:32
Actualizat: 25.11.2024, 12:13
Max Verstappen a cucerit cel de-al patrulea titlu de campion mondial, deși a avut la dispoziție cea mai bună mașină în doar un sfert dintre curse. În multe curse, nu a avut nici măcar a doua mașină în termeni de performanțe. Olandezul a făcut însă rai din ce-a avut, pilotând uneori cu o clasă peste cei mai apropiați rivali, cum s-a întâmplat nu demult, în Brazilia, pe ploaie. Sau a speculat perfect condițiile specifice, alegând adversarii cu care merită să te lupți și pe cei cu care nu are rost, ca în Las Vegas.
Dar despre asta vom vorbi pe larg în articolele viitoare. Acum ne concentrăm pe cursa din Las Vegas. Unde George Rusell (Mercedes) a făcut o cursă perfectă, coechipierul lui Lewis Hamilton una superbă, dar potul cel mare l-a luat Max.
Marea necunoscută: pneurile
Marea necunoscută a acestui sezon: cum se vor comporta pneuri Pirelli în condițiile de cursă din Las Vegas? Mai ales cele medii, despre care se știa că vor echipa majoritatea monoposturilor în timpul primului stint.
Înainte de începerea cursei, se vorbea de una cu o oprire la boxe și în mod atipic de două. Mai ales în condițiile în care undercut-ul nu prea funcționează aici, timpul pierdut cu o intrare la boxe fiind de aproximativ 21 de secunde.
„Asfaltul neted, temperaturile scăzute, configurațiile cu sarcină scăzută, liniile drepte lungi și viraje lente încetinesc încălzirea anvelopelor. Granularea va fi cheia primei părți a cursei. Cine o gestionează mai bine și întârzie sosirea acestui fenomen va avea avantaje. Ne așteptăm la o primă oprire între turul al 14-lea și al 20-lea, apoi se va trecem de la pneuri medii la hard.” Acesta e un fragment din declarația lui Simone Berra, chief engineer la Pirelli.
Întârzierea apariției granulării, cheia cursei
Dar ce este granularea? Ne spun chiar cei de la Pirelli. „Atunci când suprafața anvelopei este supusă unor tensiuni, compusul începe să se deterioreze. Se formează microfisuri care duc la o neregularitate a suprafeței de rulare, cu vârfuri și depresiuni a căror adâncime variază în funcție de gravitatea fenomenului. Această granulație duce apoi la o reducere a aderenței compusului și are un efect semnificativ asupra performanțelor mașinii atunci când aceasta se află în mijlocul virajului sau în timpul frânării sau accelerării. Granulația apare cel mai frecvent atunci când temperaturile pe pistă sunt scăzute sau când pneurile nu se află în fereastra de funcționare potrivită pentru a oferi aderență”.
Să analizăm acum condițiile de desfășurare ale acestui Mare Premiu. Temperatura aerului: de 18,3 grade Celsius, cea a pistei de 19,7 grade Celsius, dar ambele într-o scădere accentuată. Umiditate: 50% (avem un deșert în jurul acestui oraș, nu uitați). Au fost și rafale puternice de vânt.
Altfel spus: condiții ideale pentru apariția rapidă a granulării.
Asfaltul neted, o mare problemă
Ca orice circuit stradal, deci unul pe care există trafic zi de zi, asfaltul din Las Vegas este foarte neted. Asta înseamnă că aderența este foarte scăzută. E foarte greu să generezi temperatura potrivită în pneuri din frecarea dintre gume și asfaltul foarte neted.
Cei de la The Race explică de ce Mercedes au avut în tot weekend-ul o evoluție foarte bună. „Presiunile minime foarte mari ale pneurilor impuse de Pirelli (pentru combinația de linie dreaptă lungă cu temperatură scăzută), aripile cu înclinare mică pentru liniile drepte lungi și o temperatură a pistei de aproximativ 12 grade Celsius, au însemnat că suparafața pneurilor aproape că plutea peste asfalt, în loc să pătrundă în asperitățile sale”.
Să nu uităm că mașinile Mercedes sunt extrem de bune când temperatura exterioară și a pneurilor este scăzută. La cursele dominate de Russell și Hamilton până acum, cele din Silverstone și Spa-Francorchamps, la care am putea adăuga și Canada, temperaturile au fost scăzute.
A fost un puzzle foarte complex de factori în continuă schimbare. Carlos Sainz a spus: „E foarte important să ai pneurile pregătite în primul sector. De acolo se poate transforma într-un tur foarte bun sau într-unul prost.”
Leclerc s-a grăbit și a pierdut
Primul care a simțit pe pielea lui că pneurile neîncălzite suficient te taxează a fost Charles Leclerc.
Au fost două momente de forțare ale anvelopelor medii care au grăbit apariția fenomenului de granulare. Primul: depășirile de după start, când monegascul a câștigat două poziții, ajungând pe locul 2. Cel de-al doilea: în turul al patrulea, Leclerc a lansat un atac împotriva lui Russell, liderul cursei. De la boxe i s-a transmis că, până la stabilizarea temperaturii în pneuri, e mai bine să nu le forțeze.
În turul al șaptelea, piloților Ferrari li s-a spus că pneurile medii au intrat, în sfârșit, în temperatură. Prea târziu. În acel tur, gumele medii ale lui Leclerc au căzut brusc în performanțe. Sainz a trecut în față, cu un ritm de cursă mai bun. Leclerc a fost apoi depășit și de Verstappen. După doar nouă tururi de la start, Charles Leclerc intra la boxe să schimbe pneurile medii cu unele hard.
Vă reamintesc că inginerii Pirelli preconizau că acest moment va surveni între tururile 14 și 20. Ca urmare, cursele cu o singură oprire la standuri s-au transformat în curse cu două opriri.
Ferrari – McLaren 1-0, mai sunt două runde
Max Verstappen a cucerit cel de-al patrulea titlu de campion mondial. În acest moment, lupta la individual s-a terminat, contează numai cea de la echipe. Ferrari e acum la doar 24 de puncte în urma celor de la McLaren. Nu mai există, așadar pilotul numărul 1 și pilotul numărul 2. Asta s-a văzut deja din Las Vegas.
După cea de-a doua oprire la boxe, Leclerc a ieșit înaintea lui Sainz, dar cu cauciucurile reci. De la boxe, spaniolului i s-a spus să nu-l depășească pe Leclerc. Sainz, care de la anul nu va mai fi la Ferrari, evident, nu s-a supus și a trecut înainte. „Ar trebui poate să-i spuneți în spaniolă”, a glumit amar Leclerc.
Lupta dintre McLaren și Ferrari, dar și încleștarea orgoliilor din sânul aceleiași formații, va fi interesant de urmărit în ultimele două Mari Premii. Urmează cursa din Qatar, care favorizează, teoretic, McLaren. Dar jocul e complex, totul se poate schimba în câteva secunde.