Cine a câștigat potul cel mare în Vegas? Analiza lui Adrian Georgescu

De Adrian Georgescu
Publicat: 25.11.2024, 9:32
Actualizat: 25.11.2024, 12:13

George Russell după Marele Premiu de la Las Vegas

George Russell sărbătoreşte după Marele Premiu de la Las Vegas

George Russell, după victoria din Marele Premiu de la Las Vegas / Profimedia Images

Max Verstappen a cucerit cel de-al patrulea titlu de campion mondial, deși a avut la dispoziție cea mai bună mașină în doar un sfert dintre curse. În multe curse, nu a avut nici măcar a doua mașină în termeni de performanțe. Olandezul a făcut însă rai din ce-a avut, pilotând uneori cu o clasă peste cei mai apropiați rivali, cum s-a întâmplat nu demult, în Brazilia, pe ploaie. Sau a speculat perfect condițiile specifice, alegând adversarii cu care merită să te lupți și pe cei cu care nu are rost, ca în Las Vegas.

Reclamă

Dar despre asta vom vorbi pe larg în articolele viitoare. Acum ne concentrăm pe cursa din Las Vegas. Unde George Rusell (Mercedes) a făcut o cursă perfectă, coechipierul lui Lewis Hamilton una superbă, dar potul cel mare l-a luat Max.

Reclamă

Marea necunoscută: pneurile

Marea necunoscută a acestui sezon: cum se vor comporta pneuri Pirelli în condițiile de cursă din Las Vegas? Mai ales cele medii, despre care se știa că vor echipa majoritatea monoposturilor în timpul primului stint.

Înainte de începerea cursei, se vorbea de una cu o oprire la boxe și în mod atipic de două. Mai ales în condițiile în care undercut-ul nu prea funcționează aici, timpul pierdut cu o intrare la boxe fiind de aproximativ 21 de secunde.

„Asfaltul neted, temperaturile scăzute, configurațiile cu sarcină scăzută, liniile drepte lungi și viraje lente încetinesc încălzirea anvelopelor. Granularea va fi cheia primei părți a cursei. Cine o gestionează mai bine și întârzie sosirea acestui fenomen va avea avantaje. Ne așteptăm la o primă oprire între turul al 14-lea și al 20-lea, apoi se va trecem de la pneuri medii la hard.” Acesta e un fragment din declarația lui Simone Berra, chief engineer la Pirelli.

Întârzierea apariției granulării, cheia cursei

Dar ce este granularea? Ne spun chiar cei de la Pirelli. „Atunci când suprafața anvelopei este supusă unor tensiuni, compusul începe să se deterioreze. Se formează microfisuri care duc la o neregularitate a suprafeței de rulare, cu vârfuri și depresiuni a căror adâncime variază în funcție de gravitatea fenomenului. Această granulație duce apoi la o reducere a aderenței compusului și are un efect semnificativ asupra performanțelor mașinii atunci când aceasta se află în mijlocul virajului sau în timpul frânării sau accelerării. Granulația apare cel mai frecvent atunci când temperaturile pe pistă sunt scăzute sau când pneurile nu se află în fereastra de funcționare potrivită pentru a oferi aderență”.

Să analizăm acum condițiile de desfășurare ale acestui Mare Premiu. Temperatura aerului: de 18,3 grade Celsius, cea a pistei de 19,7 grade Celsius, dar ambele într-o scădere accentuată. Umiditate: 50% (avem un deșert în jurul acestui oraș, nu uitați). Au fost și rafale puternice de vânt.

Altfel spus: condiții ideale pentru apariția rapidă a granulării.

Asfaltul neted, o mare problemă

Ca orice circuit stradal, deci unul pe care există trafic zi de zi, asfaltul din Las Vegas este foarte neted. Asta înseamnă că aderența este foarte scăzută. E foarte greu să generezi temperatura potrivită în pneuri din frecarea dintre gume și asfaltul foarte neted.

Cei de la The Race explică de ce Mercedes au avut în tot weekend-ul o evoluție foarte bună. „Presiunile minime foarte mari ale pneurilor impuse de Pirelli (pentru combinația de linie dreaptă lungă cu temperatură scăzută), aripile cu înclinare mică pentru liniile drepte lungi și o temperatură a pistei de aproximativ 12 grade Celsius, au însemnat că suparafața pneurilor aproape că plutea peste asfalt, în loc să pătrundă în asperitățile sale”.

Să nu uităm că mașinile Mercedes sunt extrem de bune când temperatura exterioară și a pneurilor este scăzută. La cursele dominate de Russell și Hamilton până acum, cele din Silverstone și Spa-Francorchamps, la care am putea adăuga și Canada, temperaturile au fost scăzute.

A fost un puzzle foarte complex de factori în continuă schimbare. Carlos Sainz a spus: „E foarte important să ai pneurile pregătite în primul sector. De acolo se poate transforma într-un tur foarte bun sau într-unul prost.”

Leclerc s-a grăbit și a pierdut

Primul care a simțit pe pielea lui că pneurile neîncălzite suficient te taxează a fost Charles Leclerc.

Au fost două momente de forțare ale anvelopelor medii care au grăbit apariția fenomenului de granulare. Primul: depășirile de după start, când monegascul a câștigat două poziții, ajungând pe locul 2. Cel de-al doilea: în turul al patrulea, Leclerc a lansat un atac împotriva lui Russell, liderul cursei. De la boxe i s-a transmis că, până la stabilizarea temperaturii în pneuri, e mai bine să nu le forțeze.

În turul al șaptelea, piloților Ferrari li s-a spus că pneurile medii au intrat, în sfârșit, în temperatură. Prea târziu. În acel tur, gumele medii ale lui Leclerc au căzut brusc în performanțe. Sainz a trecut în față, cu un ritm de cursă mai bun. Leclerc a fost apoi depășit și de Verstappen. După doar nouă tururi de la start, Charles Leclerc intra la boxe să schimbe pneurile medii cu unele hard.

Vă reamintesc că inginerii Pirelli preconizau că acest moment va surveni între tururile 14 și 20. Ca urmare, cursele cu o singură oprire la standuri s-au transformat în curse cu două opriri.

Ferrari – McLaren 1-0, mai sunt două runde

Max Verstappen a cucerit cel de-al patrulea titlu de campion mondial. În acest moment, lupta la individual s-a terminat, contează numai cea de la echipe. Ferrari e acum la doar 24 de puncte în urma celor de la McLaren. Nu mai există, așadar pilotul numărul 1 și pilotul numărul 2. Asta s-a văzut deja din Las Vegas.

După cea de-a doua oprire la boxe, Leclerc a ieșit înaintea lui Sainz, dar cu cauciucurile reci. De la boxe, spaniolului i s-a spus să nu-l depășească pe Leclerc. Sainz, care de la anul nu va mai fi la Ferrari, evident, nu s-a supus și a trecut înainte. „Ar trebui poate să-i spuneți în spaniolă”, a glumit amar Leclerc.

Lupta dintre McLaren și Ferrari, dar și încleștarea orgoliilor din sânul aceleiași formații, va fi interesant de urmărit în ultimele două Mari Premii. Urmează cursa din Qatar, care favorizează, teoretic, McLaren. Dar jocul e complex, totul se poate schimba în câteva secunde.

Reclamă
Recomandări
  • Marele Premiu din Qatar e în AntenaPLAY, în perioada 29 noiembrie - 1 decembrie
  • Cele mai tari meciuri din NBA şi NHL sunt live exclusiv în AntenaPLAY
  • Ce rezultat va fi la FCSB - Olympiacos?



    *după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

    13:17

    Andrea Compagno e dorit de CFR Cluj! Reacţia preşedintelui ardelenilor, Cristi Balaj

    12:57

    Noi imagini făcute publice cu Diego Maradona, la 4 ani de la moartea starului! A încercat să înscrie din nou cu ajutorul „Mâinii lui Dumnezeu”

    12:45

    „Extraordinar” Ilie Dumitrescu e impresionat de un antrenor şi de un fotbalist din Liga 1: „A transformat echipa”

    12:44

    „Poate lovesc. Nu îmi stă în caracter”. Marian Huja îi dă replica kosovarului Astrit Selmani, după incidentele de la Petrolul-Dinamo 0-1

    12:14

    „Niciodată nu am fost atât de liberi să decidem” Tatăl lui Neymar a vorbit de viitorul fiului său: „Cadou pentru orice agent”

    11:27

    Sorana Cîrstea, în continuare cea mai bună rachetă a României! Simona Halep a urcat şi ea în clasamentul WTA

    1 FotoIanis Hagi a anunţat la ce club va juca din 2025! „Pentru asta trăiesc”s 2 VIDEOGeorge Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificăris 3 Jucătorul cu clauză de reziliere de 20 de milioane de euro revine la FCSB! Anunţul făcuts 4 „Executorie!” Hotărârea luată de UEFA, după scandalul din România – Kosovo. Când va fi anunţat verdictul şi ce se întâmplă la tragerea la sorţis 5 VIDEOBernadette Szocs, după una dintre victoriile carierei, la WTT Finals 2024: „Sper că voi face un rezultat mare aici”s 6 FotoKosovarul Vedat Muriqi a fost eliminat după ce a fost surprins de VAR că i-a arătat semne obcene unui adversars

    Cum ar putea să arate următorii 20 de ani pentru nativii din zodiac. Pluto în Vărsător își continuă călătoria transformatoare

    Viața se schimbă pentru aceste două semne zodiacale în ziua de 25 noiembrie 2024. Află dacă te numeri printre ele

    Citește și