Cum s-a schimbat Formula 1 în ultimii ani! Analiza lui Adrian Georgescu
De Adrian Georgescu
Publicat: 5.08.2024, 8:00
Cum s-a schimbat Formula 1 în ultimii ani? Noua țintă principală este publicul tânăr.
Din momentul în care, în 2016, a început să se vorbească de faptul că Formula 1 va fi deținută și organizată de o corporație americană, un lucru era clar. Oricum va fi, va fi show.
Americanii măsoară totul în eficiență. (Adam Smith să îi judece!) Nu există disciplină sportivă peste Atlantic la care tu, ca spectator sau telespectator, să te plictisești. Poate nu înțelegi sportul respectiv sau nu îți place, dar sigur nu te plictisești. (OK, golful este o excepție!) Căci dacă se întâmplă asta, treci pe un alt canal, iar asta înseamnă pierderi.
Era Liberty Media
Liberty Media a achiziționat Formula 1 în 2017 pentru 8 miliarde de dolari. În 2023, trustul american a raportat o creștere anuală de profit de 25%, ajungând la 3,222 miliarde de dolari. Profiturile operaționale au crescut în 2022 de la 239 milioane de dolari la 392 milioane. Pentru că vorbim de cucerirea a noi segmente de public, să vedem un mod în care se măsoară succesul. În noiembrie 2022, 40% dintre fanii competiției erau femei, de la 8% în 2017.
Pe mine personal cursele sub felinare în mijlocul deșertului, întinderea sezonului ca o gumă de mestecat până de Moș Nicolae și docudramele de pe Netflix mă lasă rece. Asemenea deschiderii festive de la Olimpiadă, le consider un strat de poleială inutil.
Dar nu pe mine și pe cei asemenea mie au fost nevoiți să ne convingă și să ne fidelizeze organizatorii. În principiu, pe Millennials și pe cei din Generațiile Z și Alpha a fost necesar să-i scoată din ecranele telefoanelor mobile și să-i atragă. Iar acestora trebuie să li te adresezi cu totul altfel.
Cercetare de piață
Primul pas făcut de noii proprietari a fost să creeze un departament bun de marketing. Apoi, să-și cunoască publicul-țintă, pe baza datelor culese din teren. Primele trei luni de după preluare au fost dedicate exclusiv acestui obiectiv. Răspunsul acestor cercetări a fost că publicul cel mai important care putea fi – și trebuia – cucerit era același pe care fostul proprietar îl neglijase: cel tânăr.
Rebranding
La mai puțin de un an după preluare, Formula 1 trecuse printr-un rebranding destul de serios. Avea un nou logo, grafica TV se schimbase, evident erau fonturi noi, jingle-uri noi etc.
Social media
La acest capitol, saltul nu putea fi decât unul imens, de vreme ce fostul proprietar, Bernie Ecclestone, la peste 80 de ani, nu era interesat de latura aceasta. Imaginile filmate nu au început să fie partajate pe canalul oficial de YouTube al competiției decât în 2014, mult în urma altor discipline.
Într-un interviu, Greg Maffei, președintele Liberty Media, spune cum, pe lângă pașii țintiți pentru creșterea popularității acestei competiții, au avut și un pic de noroc, pentru că au început pe un teren virgin. Ecclestone nu făcuse nimic în respectiva direcție.
Noua țintă principală este publicul tânăr
Pentru a aduce publicul tânăr mai aproape, în afară de a publica mai mult conținut, Formula One Group a relaxat restricțiile de copyright pentru conținut, pentru a încuraja postarea și redistribuirea.
„Am trecut de la o lume unde erai îngrijorat de cât vor mai dori partenerii care redifuzează imaginile să te plătească daca dai lucruri pe gratis la una în care alte foruri își lăsau sportivii să facă asta, devenind mari poluri de interes în social media”, a spus Maffei.
Difuzarea pe Internet
Internetul a schimbat mult paradigma transmisiunilor sportive. La doar un an după preluare, Liberty Media a anunțat lansarea F1 TV. Pentru prima oară, fanii din multe țări puteau vedea în streaming live înregistrări din „Marele Circ”. F1 TV a crescut în ultimii ani ca număr de abonamente, în teritoriile unde există acces, balansând acest fapt cu drepturile de transmitere acordate televiziunilor clasice.
Drive to survive
După cum spuneam, nu sunt un fan al serialului Drive to Survive, difuzat pe Netflix, dar el a funcționat ca un magnet pentru generațiile mai tinere. Le-a înlesnit accesul la un sport care, anterior, nu prezenta interes. În 2023, aproape 6,8 milioane de useri au urmărit această producție. A fost o experiență care a permis publicului în general intrarea, fie și virtuală, în zone mai intime ale Formulei 1. Cunoscând mai bine piloții, bucuriile și frământările lor, noii fani s-au apropiat mai ușor de competiție.
Comunicări radio live
Din același motiv, pentru a mări senzația de participare a publicului, comunicările live dintre piloți și boxe au fost făcute publice. E drept, după câteva secunde de momentul în care se petrec, pentru a trece totuși printr-un filtru. Aceste înregistrări au devenit deja o parte importantă din drama și spectacolul multimedia al F1. Ultimul exemplu, dialogul dintre Lando Norris și inginerul lui de curse din timpul Marelui Premiu al Ungariei din 2024.
Mărirea numărului de curse și cursele de sprint
Aceasta e o altă măsură cu care nu sunt de acord, dar despre care recunosc că funcționează în termenii sporirii de popularitate. În 2015 erau 19 curse în calendar, acum sunt 24, la care se adaugă cele 6 de sprint. Acestea din urmă sunt ele însele o dinamizare de format și se discută acum chiar de curse de sprint rezervate doar piloților tineri. Din 2019, cel care realizează cel mai rapid tur în cursă primește un punct, dacă se clasează pe una dintre primele zece poziții.
Ultimul Mare Premiu se va desfășura în ziua în care ne vom căuta cadourile în ghetuțe, de Moș Nicolae. Deja mulți acuză oboseala unui sezon atât de lung și spun că această oboseală cronică poate duce la accidente.
Cucerirea Americii
Formula 1 nu a avut, până în 2017, un succes deosebit în State. Competițiile auto locale au fost întotdeauna mai populare pentru americane. Așa că „americanizarea” Formulei 1 a constat, în afara tehnicilor expuse mai sus, încurajarea prezenței mai multor piloți din State, găzduirea de curse de mai multe circuite clasice americane, intrarea unor echipe americane în „Marele Circ”.
Readucerea spectacolului
Să reconstruiești o competiție înseamnă însă, în primul rând, să creezi premisa spectacolului acolo unde el se desfășoară. Pe piste.
Țin minte cum, în 2004, se gândeau cum să-l încetinească pe Michael Schumacher, care domina autoritar competiția. S-au propus atunci multe măsuri, de la lest adăugat mașinilor în funcție de numărul de puncte până la retrogradarea pe grila de start. Mai aveau să-l pună să concureze în marșarier.
Cum s-a schimbat Formula 1 în ultimii ani, din punctul de vedere al spectaculozității? Din 2017 încoace au existat, evident, și multe sezoane în care o echipă a dominat categoric competiția. A existat, totuși și sezonul 2021, în care titlul la piloți s-a decis în ultimul tur al ultimei curse. Iar acum, actualul sezon este, de departe, cel mai disputat din istoria modernă a Formulei.
După 14 curse din 24, avem patru echipe în luptă reală pentru cele două titluri. Mai mult, fiecare dintre acele patru echipe diferite au cucerit „duble” în acest sezon. Așa ceva nu s-a mai întâmplat din 1960. De prin aprilie, fiecare cursă e un thriller.
Și cred că așa va fi și în continuare.