Închide meniul

Oscar a înflorit la Jeddah! Concluzia lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Arabiei Saudite

Adrian Georgescu Publicat: 21 aprilie 2025, 8:21 / Actualizat: 21 aprilie 2025, 9:35

Reclamă
Oscar a înflorit la Jeddah! Concluzia lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Arabiei Saudite

Oscar Piastri, pe podium, după Marele Premiu al Arabiei Saudite 2025 / Profimedia

Oscar a înflorit la Jeddah. Puține evenimente ar putea influența desfășurarea unui astfel de Mare Premiu. Ploaia nu prea avea cum. Puteau introduce necunoscute în sistem depășirile la start, strategiile alternative și apariția pe traseu a mașinii de siguranță. Toate evenimentele s-au petrecut și fiecare a influențat, cumva, destinul acestei curse.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Max a pierdut în primul viraj

Dacă Verstappen și-ar fi păstrat, la capătul primului tur, prima poziție pe grila de start, avea mari șanse, așa cum s-a întâmplat la Suzuka, să câștige. Este foarte important, pe astfel de trasee, să nu rulezi în siajul unei alte mașini. Turbulențele create de aceasta, așa-numitul ”dirty air”, fac ca echilibrul mașinii din spate să aibă de suferit, iar pneurile să se uzeze mai repede.

Numai că olandezul nu a avut cel mai fericit start. Piastri s-a strecurat în paralel și a obținut chiar și prim-planul la capătul liniei drepte. Max s-a simțit amenințat și dinspre dreapta, de unde venea Russell, plecat de pe poziția a treia, și a încercat să-i bareze calea și englezului. A recuperat poziția întâi cu prețul unei scurtcircuitări, dar nu a cedat-o ulterior poziția.

Poate că a existat un calcul la Red Bull: decât să cedăm poziția și să ruleze Max în ”dirty-air”, mai bine să încerce el să facă tururi cât mai rapide până se dă sentința și să se distanțeze.

Apariția mașinii de siguranță

Tot în primul tur, dar în virajul al cincilea, acroșajul dintre Tsunoda și Gasly a dus la apariția mașinii de siguranță. Statistic, în toate cursele de F1 disputate pe acest traseu, mașina de siguranță – reală sau virtuală – a fost mereu prezentă. Aceasta a părăsit pista la capătul turului al treilea. Dacă nu ar fi fost deloc pe traseu, poate că Max ar fi reușit să pună mai multe secunde între el și Piastri. Pe de altă parte, dacă mașina de siguranță apărea pe traseu mai târziu, podiumul putea arăta altfel.

Reclamă
Reclamă

Nu mult după ieșirea safety-car-ului a venit sentința pentru incidentul din primul viraj: cinci secunde de penalizare pentru Max.

Efortul lui Max

Verstappen a încercat să revină în duelul pentru victorie cu Piastri, dar nu a fost chip. A încercat să se desprindă de australian. Piastri a ținut aproape, însă cât să nu intre în siajul olandezului. În turul 20, când australianul a intrat la boxe să schimbe pneurile medii cu cele hard, Max avea un avantaj de aproape 3 secunde. Cum schimbul lui Piastri a durat 3,4 secunde, cam cu 1,2 secunde mai mult decât durează un schimb bun, mai avea de recuperat o secundă sau două pe circuit. Max a încercat să le recupereze în cele două tururi cât a stat în plus față de Oscar pe circuit, rulând în frunte.

Per total, Max avea nevoie la intrarea la boxe de un ecart cam de 25 de secunde în fața lui Oscar. La începutul turului 21, avea 22,358 secunde. Avea șanse să reușească, mai ales că Piastri era în spatele lui Hamilton, pe poziția a șasea.

Reclamă

Două momente hotărâtoare

Numai că Piastri a reușit să-l depășească pe Hamilton, în turul 21, fără să piardă prea mult timp. A fost o mișcare măiastră, un punct de inflexiune al cursei. Un al doilea moment hotărâtor a fost când Max a intrat la boxe, în turul 22. A stat pe loc cele cinci secunde ale penalizări plus 3,3 secunde cât a durat schimbul de roți. Dacă schimbul de roți ar fi durat două secunde – cât avea să dureze cel al lui Leclerc, peste niște tururi – poate mai avea o șansă. Dar a ieșit și în urma lui Piastri, și în urma lui Hamilton.

E foarte greu de spus ce s-ar fi întâmplat dacă Verstappen ar fi cedat foarte rapid poziția obținută pe nedrept în primul viraj. Probabil însă că ar fi avut mai multe șanse să revină pe primul loc. Mai ales că DRS-ul celor de la Red Bull este printre cele mai eficiente din F1.

Din acel moment, Piastri, situat pe poziția a doua, avea victoria în buzunar, cu condiția să nu facă greșeli mari. Adversarul principal al lui Verstappen avea să devină Russell. Dar englezul nu a reușit să se ”împace” nici cu gumele medii, nici cu pneurile hard și a dispărut treptat din joc. Până la urmă, a pierdut și ”bronzul” în fața lui Leclerc.

Leclerc, remarcabil

Prestația lui Leclerc la Jeddah a fost cu adevărat remarcabilă. Monegascul a obținut prima clasare pe podium pentru Ferrari din acest sezon în cursele clasice. (Victoria lui Hamilton din China a fost la sprint.) Leclerc a fost rapid atât pe gumele medii, cât și pe cele hard. A reușit să termine cursa înaintea unui monopost McLaren, în ciuda diferențelor dintre cele două monoposturi. Dacă ar fi ”primit cadou” o mașină de siguranță prin turul 27-29, avea șanse chiar la victorie.

Leclerc, un adevărat ”îmblânzitor de pneuri”, a făcut ca gumele lui medii să reziste în primul stint pe traseu cât unele hard. Le-a schimbat în turul 30, intervalul de rezistență al anvelopelor hard fiind 28-34 de tururi. Motivul a fost același ca al lui Verstappen: să ruleze cât mai multe tururi în ”aer curat”. În cazul lui au fost opt.

Doi lideri cumva neașteptați

Ce concluzii putem trage după Marele Premiu al Arabiei Saudite? Că două dintre echipele fruntașe au lideri cumva neașteptați. La McLaren, Oscar Piastri este deja la cea de-a treia victorie din cinci curse în acest sezon și e lider la general. Totodată, e singurul pilot care, în 2025, a câștigat o cursă fără să pornească din pole-position. Norris nu pare să se simtă în largul lui, în timp ce Oscar a înflorit.

La Ferrari, după ”buzz-ul” creat de venirea lui Hamilton, Leclerc și-a recuperat încet-încet postura de lider. Realizează constant timpi mai buni decât septuplul campion mondial și, în acest moment, are 47 de puncte în clasament, față de cele 31 ale lui Lewis.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Mai poate pierde FCSB titlul din Liga 1 după victoria cu CFR Cluj?

Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
14:40

Dinamo – Universitatea Craiova LIVE TEXT (21:00). Oltenii atacă locul 2 din play-off. Echipele probabile

14:37

„Vreau să îl sparg!” Gigi Becali i-a pus gând rău lui Marius Șumudică înainte de Rapid – FCSB: „E hoț”

13:49

Lando Norris a dat verdictul despre lupta la titlul din Formula 1: „Mai avem mult de muncit”

12:52

Gigi Becali, primul transfer pentru sezonul viitor la FCSB: „Am dat deja comisionul”

11:58

Echipa lui Cristi Chivu nu mai joacă luni! Meciul Parma – Juventus a fost amânat după moartea Papei Francisc

11:04

„Ofensă la adresa fotbalului!” Cristi Balaj a răbufnit după FCSB – CFR Cluj 3-2: „Așa să îi ajute Dumnezeu”

1 „Cascadorii râsului!” Louis Munteanu nu s-a ferit de cuvinte după FCSB – CFR Cluj 3-2: „Pierdem în halul ăsta” 2 VIDEOAlex Mitriţă a semnat de faţă cu Mirel Rădoi! Imaginile care i-au surprins pe fanii Craiovei 3 „Nu a fost de vină” Gigi Becali a analizat „parada” lui Mihai Popescu din cu CFR 3-2. Ce i-a reproșat lui Târnovanu 4 „M-a șocat!” Dan Petrescu, la pământ după FCSB – CFR Cluj 3-2: „Nu am înțeles nimic” 5 FotoUltimul român celebru văzut alături de Papa Francisc. Suveranul Pontif a murit la 88 de ani, în a doua zi de Paşte 6 S-a decis soarta lui Marius Şumudică! Anunţul şefilor giuleşteni după înfrângerea cu U Cluj
Citește și