Ar trebui să introducă McLaren ordine de echipă? De ceva timp mă preocupă această dilemă. Punându-mă în situația celor care trebuie să decidă, m-am tot gândit și răzgândit. Este o chestiune complicată din multe puncte de vedere, pentru că sunt multe aspecte de luat în calcul: cel matematic, cel organizațional, cel uman,… etc.
Să recapitulăm.
Cum stau lucrurile în prezent
Max Verstappen (Red Bull) a strâns până acum 303 puncte.
Lando Norris (McLaren) are 241. Oscar Piastri (McLaren) are 197.
Punctele strânse în întrecerea constructorilor sunt: Red Bull – 446, McLaren – 438.
Mai sunt de disputat 8 curse normale și 3 de sprint.
Punctele alocate primilor zece clasați într-o cursă obișnuită se dau, după sistemul 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 (plus unul pentru cel mai rapid tur, dacă pilotul respectiv s-a clasat pe una dintre primele zece poziții).
Punctele alocate primilor opt clasați într-o cursă de sprint se dau, după sistemul 8-7-6-5-4-3-2-1 (aici nu se acordă punct pentru cel mai rapid tur).
În aceste condiții, dacă ați fi Andrea Stella (directorul echipei McLaren), i-ați cere pilotului cu mai puține puncte (Piastri) să-l sprijine pe cel aflat mai sus în clasament (Norris) să câștige titlul mondial?
Câteva chestiuni istorice
Să detaliem câteva lucruri.
Prin „ordine de echipă” înțelegem instrucțiunile pe care un șef de echipă le dă unui pilot de-ai săi prin care îi cere să suspende competiția cu colegul său, concentrându-se doar asupra adversarilor din alte echipe. De obicei, se întâmplă atunci când echipa nu vrea să riște un rezultat bun din lupta coechipierilor, în urma căreia unul – sau amândoi – ar putea abandona ori pierde puncte.
Sunt multe variante ale ordinelor de echipă. Uneori, trebuie doar să te dai la o parte din fața colegului desemnat drept pilotul numărul 1. În alte cazuri, sunt la granița sportivității. De pildă, la Suzuka, în 1997, Irvine (Ferrari) a plecat cu puțin combustibil, a depășit pe toată lumea și a jucat apoi rol de „iepure” pentru Michael Schumacher (Ferrari). După ce l-a lăsat pe acesta să-l depășească, Irvine i-a ținut pe loc cât a putut pe adversarii Villeneuve și Frentzen (Williams).
Oricât de diverse au fost metodele de aplicare ale acestor ordine de echipe, putem sintetiza astfel definiția lor: „Să nu mai lupți în primul rând pentru tine, ci pentru echipă”.
Încă un amănunt important: sumele obținute de echipe din drepturile comerciale ale Formulei 1 depind de poziția în clasamentul constructorilor din sezonul precedent, nu de pozițiile din clasamentul piloților.
Interzicerea și revenirea asupra deciziei
După sezonul 2002, FIA a interzis ordinele de echipă, dar printr-o formulare ridicolă. A interzis, de fapt,”ordinele de echipă care ar putea influența rezultatul unei curse”. Dar orice intervenție asupra unui pilot influențează rezultatul unei curse, de vreme ce acela nu mai face ce avea de gând să facă.
A urmat poate cel mai urât moment din istoria ordinelor de echipă, scandalul „Crashgate”. În Singapore, în 2008, pilotului Renault Nelson Piquet junior i s-a cerut să se izbească de un parapet, pentru ca mașina de siguranță să fie scoasă pe circuit, astfel încât colegul lui de echipă Alonso să câștige întrecerea.
Doi ani mai târziu, interzicerea ordinelor de echipă a fost scoasă din regulament, pentru că nu rezolva de fapt nimic: când unui pilot i se cerea să-și favorizeze colegul de echipă, i se spunea asta prin radio, într-un limbaj cifrat, care să nu poată fi decodificat.
De ce are nevoie McLaren de ordine de echipă?
De ce ar avea nevoie cei de la McLaren, în prezent, de ordine de echipă? La începutul acestui sezon, RedBull a avut o mașină foarte bună și Max Verstappen a câștigat curse pe bandă rulantă. Apoi, roata s-a întors: de la un moment încolo, McLaren a pus la punct o mașină mai bună decât cea a concurenței directe.
Astfel, în campionatul constructorilor McLaren a micșorat diferența față de Red Bull la numai 8 puncte. În campionatul piloților Verstappen încă are 62 de puncte în fața lui Norris și 106 puncte în fața lui Piastri.
În cursa de la Monza, de pildă, Piastri l-a depășit în primul tur pe Norris în lupta pentru prima poziție. În urma acelei depășiri Norris a mai pierdut atunci o poziție. Până la urmă, în loc să termine 1-2 Norris – Piastri, cei doi au terminat pe locurile 2-3, în ordinea Piastri – Norris. S-au pierdut astfel puncte în ambele întreceri din cauza „luptei intestine”.
The Papaya rules. Care sunt?
De când aceste cuvinte au fost pronunțate în timpul, ele au devenit parte din folclorul „Marelui Circ”. Cea vrut să spună Andrea Stella cu acest termen când i-a reamintit lui Lando Norris de existența lor, la Monza? (Culoarea fructului papaya este culoarea de brand McLaren).
Iată chiar răspunsul directorului McLaren F1: “Regulile papaya se rezumă astfel. «Așa cum ești atent să nu provoci un accident când concurezi împotriva cuiva, atunci când o faci împotriva colegului de echipă, să ai chiar mai multă grijă». Trebuie să ne asigurăm, mai ales acum, când avem o mașină competitivă, că terminăm cursele. Vrem să avem o sinergie între piloții noștri, mai degrabă decât unul să-l considere pe celălalt drept principalul adversar”.
Întrebat același lucru, Norris a oferit o explicație și mai comprimată: „Să nu provoci un accident. Atâta tot”.
Calculul matematic
În fiecare dintre cele opt weekend-uri de curse (dintre care, în trei, au loc și curse de sprint), Norris trebuie să câștige, pentru a-l egala pe Verstappen, în medie 62 : 8 = 7,75 puncte. Așadar, dacă obține o medie de opt puncte pe weekend de cursă mai mult decât Max, l-ar depăși pe acesta.
Șansele lui Piastri la titlu sunt net mai reduse. El ar trebui să obțină o medie de 14 puncte pe weekendde cursă mai mult decât Max. (Pentru că 106 : 8 = 13,25.) Dar nu trebuie să facem greșeala să credem căse luptă numai cu Max. Aidoma lui Lando, el ar trebui să se lupte pentru titlu și cu colegul de echipă, fără ordine de echipă. Ba chiar și cu Charles Leclerc (Ferrari), în prezent locul al treilea în clasamentul general, cu 217 puncte.
Nu se știe dacă în contractele piloților există clauze care să le impună (sau nu) susținerea colegului deteam. Nico Rosberg zice că ar exista indicii că Piastri ar avea o înțelegere prin care să nu poată fi obligat la așa ceva, cât timp are șanse matematice la obținerea titlului. Dar asta e doar o presupunere.
Zak Brown, director general la McLaren, a reamintit un fapt. Filosofia McLaren a fost mereu de a acorda piloților șanse egale, cum a fost în cazul cu Senna și Prost.
Argumentele taberelor
Unii susțin că „Piastri nu trebuie obligat să renunțe la interesul lui pentru cel al colegului său”. Dintre argumente amintim: 1. Dacă Verstappen a fost în 97% dintre tururile alergate în 2024 în fața coechipierului Perez, Norris are un avantaj de numai 69% asupra lui Piastri, 2. Norris a ratat, din vina lui, puncte și victorii în curse precum cele din Canada, Spania, Austria sau Marea Britanie. Cine garantează că nu ar risipi și punctele pe care Piastri l-ar ajuta să le obțină? 3. Câți campioni mondiali există care, înainte de a deveni campioni mondiali, și-au ajutat colegul de echipă să câștige titlul?
Alții, precum jurnalistul Will Buxton, găsesc că McLaren trebuie să instituie aceste ordine de echipă. Motivul? Pentru a avea șanse mai mari la titlul mondial la piloți.
Care sunt argumentele
Dintre argumente amintim: 1. Dacă echipa nu i-ar fi ordonat lui Norris să-i cedeze la loc poziția în MP alUngariei lui Piastri, englezul s-ar fi aflat acum la doar 52 de puncte în spatele lui Verstappen, 2. Când cei de la McLaren se vor trezi că au risipit puncte, va fi prea târziu, 3. Dacă Norris ar primi susținerea echipei, asta i-ar da un boost de încredere și ar avea mai multe șanse la victoria finală.
Acum câteva zile, Andrea Stella a spus că McLaren va revizui sistemul de ordine de echipă. Dorința lor este de a-i mări șansele lui Norris la obținerea titlului mondial la piloți. Dar nu a spus în ce fel se va întâmpla asta.
După mine, este o problemă care transcende sporturile cu motor: e mai degrabă o chestiune de eficiență managerială. Cum să obții cele mai bune rezultate stârnind cât mai puțină frustrare și mai puține pagube.
Aproape fiecare fan al Formulei are o soluție în această speță. Mâine voi scrie care e soluția mea. Desigur, e una imperfectă și discutabilă, dar în acest tip de chestiuni nu există decât astfel de soluții.
- Viitorul lui Sergio Perez se decide la Marele Premiu din Abu Dhabi. Christian Horner, verdict în privinţa mexicanului: „Va fi decizia lui”
- Programul Marelui Premiu din Abu Dhabi. Calificările şi cursa sunt LIVE pe Antena 1 şi în AntenaPLAY
- Esteban Ocon, OUT de la Alpine pentru Marele Premiu din Abu Dhabi! Jack Doohan va debuta în Formula 1 în ultima cursă a sezonului