A trișat Red Bull? Analiza lui Adrian Georgescu

De Adrian Georgescu
Publicat: 22.08.2024, 8:00

A trișat Red Bull? Analiza lui Adrian Georgescu

Monopostul Red Bull / Profimediaimages

Un vechi și reputat jurnalist, Peter Windsor, a postat zilele trecute pe X (fostul Twitter) un mesaj. Conform acestuia, se pare că Red Bull ar fi folosit un sistem inteligent de frânare, înainte ca echipa să fie obligată să-l îndepărteze, în cursa din Miami. Aceasta ar explica abandonul cauzat de frâne din Australia al lui Verstappen și problemele echipei de după MP al Chinei.

Reclamă

Există o potrivire interesantă, care ar putea susține această ipoteză.

Reclamă

O subliniere bizară

În Formula 1 ai voie să ai frânare diferențiată, dar numai între cele două punți. Toate echipele fac acest lucru. Fiecare team reglează această distribuție, care contribuie la egalizarea temperaturilor discurilor de frână, la reducerea distanței de frânare (prin deplasarea ponderii către puntea din față), la echilibrarea monoposturilor și la corectarea comportamentului subvirator sau supravirator. Frânarea diferențiată între roțile aceleiași punți, stânga-dreapta, e însă interzisă.

În articolul 11.1.2 din Regulamentul tehnic, rubrica Circuite de frânare și distribuție a presiunii, scrie că “este interzis orice sistem sau mecanism care poate produce, sistematic sau intenționat, cupluri de frânare asimetrice pe o anumită axă”. Interesant e însă faptul că această precizare, care exista în numărul din iunie al buletinului FIA, a fost scoasă în evidență cu o altă culoare în numărul de la sfârșitul lunii iulie.

De ce a fost nevoie de această evidențiere? De obicei, atunci când FIA intervine asupra unui detaliu tehnic al unui paragraf din regulament, o face pentru a umple orice „zone gri” care ar putea fi exploatată de către o echipă. Sublinierea putea să servească la „avertizarea” unei anume echipe care căuta să obțină un avantaj în acea zonă sau care deja îl obținuse.

Cum funcționează frânarea diferențiată

Cum funcționează însă un astfel de sistem și de ce este interzis?

La intrarea într-un viraj, forțele de inerție mută încărcarea către pneul din exteriorul axei. Un dispozitiv care ar redistribui forța de frânare între cele două roți distribuie, în mod controlat, mai multă forță de frânare pe pneul exterior. Acest lucru contribuie la o uzură mai redusă a pneurilor prin evitarea blocării.

Mașinile construite de Adrian Newey sunt, în general, performante în viraje rapide, profitând de o rigiditate mai mare a suspensiei. În același timp, ele își mențin eficacitatea pe secțiunile lente. În prima parte a sezonului, concurența nu a reușit un asemenea setup echilibrat. Potrivit lui Peter Windsor, scăderea în performanțe a mașinilor Red Bull poate fi explicabilă și prin demontarea acestui sistem.

Și McLaren a încercat un asemenea sistem, în 1998

Ideea frânării diferențiate nu e nouă în Formula 1. Sistemul cu cea de-a treia pedală a fost introdus de McLaren în cea de-a doua jumătate a sezonului 1997. Cu ajutorul acestuia, piloții puteau aplica o frânare suplimentară pe una dintre cele două roți din spate. Prin reducerea vitezei roții interioare comparativ cu a celei exterioare, ajuta mașina să vireze. Să notăm că monpostul McLaren de atunci era tot o mașină gândită de Adrian Newey. Acest sistem a fost declarat ilegal după câteva curse desfășurate în 1998, în urma unei contestații introduse de Ferrari, după ce, inițial, fusese considerat OK.

Reclamă
Recomandări
  • Cupa Mondială 2025 la tenis de masă e live în AntenaPLAY (14-20 aprilie)
  • Marele Premiu al Arabiei Saudite este live în AntenaPLAY, duminică, de la ora 20:00
  • Cine ia titlul în La Liga în acest sezon?



    *după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

    Citește și:
    0:44

    „A fost ultimul meci cu Real în Liga Campionilor?” Răspunsul lui Carlo Ancelotti! Ce a spus de viitor

    0:24

    „O noapte istorică” Declan Rice, după ce Arsenal a eliminat-o pe Real Madrid: „Vrem trofeul”

    0:00

    Arsenal – PSG și Barcelona – Inter, în semifinalele Champions League! Dueluri „de foc” pentru marea finală

    23:55 16 apr.

    Real Madrid – Arsenal 1-2 și Inter – Bayern Munchen 2-2! Deţinătoarea trofeului, OUT din Ligă!

    23:48 16 apr.

    Lautaro Martinez a înscris în Inter – Bayern Munchen şi a atins o bornă impresionantă!

    23:26 16 apr.

    Harry Kane a deschis scorul în Inter – Bayern Munchen! Cifre uriaşe pentru starul englez

    1 Alexandru Cicâldău a câştigat procesul! Suma uriaşă pe care o are de primit de la Konyaspors 2 Mirel Rădoi, reacţie furibundă după egalul cu FCSB: „Îmi iau sacoul şi mă duc în lojă. Nu aştept un punct”s 3 EXCLUSIVLovitură pentru Mirel Rădoi! Ştefan Baiaram forţează transferul de la Universitatea Craiovas 4 Ce a spus Cristi Chivu despre Dennis Man, după ce românul a atins de 4 ori mingea în meciul cu Fiorentinas 5 Turcii anunță că Aaron Boupendza ar fi fost ucis! Cine urmează să fie arestats 6 „Când? La încălzire?” Florin Tănase a făcut show după 0-0 cu Universitatea Craiova. A făcut praf arbitrajuls