Ce se întâmplă în F1 în timpul vacanței de vară. Explicaţiile lui Adrian Georgescu
De Adrian Georgescu
Publicat: 7.08.2024, 9:53
Actualizat: 14.08.2024, 17:01
Ce se întâmplă în F1 în timpul vacanței de vară. În primul rând, trebuie să facem o diferență. Vacanța de vară durează anul acesta de la Marele Premiu al Belgiei (26-28 iulie) până la cel al Olandei (23-25 august). În cadrul acesteia este perioada de “shutdown” (deconectare totală), care durează 14 zile consecutive.
Articolul 21.8 din Regulamentul Sportiv spune următoarele: „Toți competitorii trebuie să aibă o perioadă de deconectare totală de 14 zile consecutive în timpul lunilor iulie și / sau august”.
Ce se întâmplă în F1 în timpul vacanței de vară. Nu se pot nici măcar trimite mailuri
Pe durata acestor 14 zile sunt interzise orice activități legate de performanța mașinilor – de dezvoltare, design, cercetare, producția de noi piese, activități în tunelul de vânt sau în simulatorul de curse. Nu se pot ține ședințe, nu se pot da telefoane având ca subiect pregătirea mașinii și nici măcar trimite emailuri. Totuși, se poate repara o mașină, dacă este una „extrem de avariată”, însă numai cu permisiune specială de la FIA.
Unele departamente au permisiunea să-și continue activitatea: cum ar fi cele de marketing, contabilitate, servicii legale.
Ce se întâmplă în F1 în timpul vacanței de vară. Acest „îngheț” de activități are două motive.
1. Coborârea costurilor
În 2021 a fost introdus un prag maxim pentru suma pe care o echipă o poate cheltui. Acesta a fost de 175 milioane de dolari în 2021, apoi a fost redus la 145. De atunci a fost redus cu aproximativ 5 milioane de dolari anual. FIA dorește să aibă cât mai multe echipe și furnizori în Formula 1, de aceea le ajută pe cele care au bugetul mai mic prin această măsură.
2. Odihnă forțată pentru personal
Cel de-al doilea și cel mai important motiv este pentru a permite personalului să se odihnească. Ba mai mult, aproape a-l obliga să se odihnească. Anul acesta sunt 24 de curse, ultima este programată pe 8 decembrie. Imediat după Crăciun, formațiile încep pregătirile pentru testele de iarnă. Acestea se desfășoară la sfârșitul lunii febriuarie, în Bahrain. Apoi, pe 16 martie, prima cursă a anului va avea loc în Australia. Este un program foarte încărcat, care cere măcar de o vacanță de vară.
„Data viitoare nu sta atât de aproape”
Cum se relaxează piloții în acest scurt răstimp dinaintea reluării competiției? Două exemple.
Valterri Bottas și prietena lui, Tiffany Cromwell, au făcut o excursie în Norvegia, unde s-au îmbăiat și au pedalat în mijlocul unor peisaje minunate.
Lando Norris a jucat golf alături, printre alții, de Zak Brown, CEO McLaren Racing. În timpul partidei, Brown l-a lovit, din greșeală, pe Norris cu crosa. Gluma lui Zak la adresa lui Lando a fost mortală. Acesta a publicat o poză cu vânătaia pilotului, cu un comentariu în genul Verstappen: „Scuze, Lando! Data viitoare nu sta atât de aproape”.