Despre lupta pentru putere din culise de la Red Bull bănuiesc că știți. Dacă nu, aveți aici un scurt rezumat.
După cum de asemenea știți, contractul lui Sergio Perez a fost reînnoit. Performanțele mexicanului, mai ales în ultimele curse, nu se pot însă compara cu cele ale lui Max Verstappen. Mika Hakkinen e unul dintre cei care s-au arătat șocați de această veste. „Pur și simplu, diferența dintre performanțele sale și cele ale colegului de echipă e uriașă”, a declarat campionul mondial din 1998 și 1999.
După mine, prelungirea contractului cu Perez este un semn de putere dat de „tabăra Horner” în acest război dur și inutil. Mexicanul l-a sprijinit însă mereu necondiționat pe directorul echipei de când a început scandalul cu angajata anonimă. Max Verstappen nu. Aș zice chiar că dimpotrivă.
Mesajele lui Max
O scurtă paranteză, că tot vorbim despre comunicare. Să remarcăm că Max Verstappen e un tip mult mai subtil și mai priceput în domeniu decât tatăl lui, Jos. Max a dat recent un interviu în care spunea, e drept, că nu are de gând să plece de la Red Bull, nuanțând însă într-un mod interesant.
- A subliniat cât de important e să ai cea mai rapidă mașină de pe grilă. Subtext: „când Red Bull nu va mai avea cea mai rapidă mașină, nu voi fi la fel de interesat să rămân”.
- Întrebat dacă plecarea lui Newey îl face și pe el să pună sub semnul întrebării propria rămânere la Red Bull, Max a răspuns: „Nu în acest moment”. Mesajul e clar. „Acum nu, dar mai încolo e posibil.”
- „Suntem un grup cu-adevărat puternic despre care poate nu se vorbește atât de mult în presă”. Subtext: „Horner, cel care apare periodic în presă, de când cu scandalul cu angajata Red Bull, nu e neapărat parte din acest grup.
E plecarea lui Newey picătura care umple paharul?
Dar semnul cel mai clar de fragilizare este anunțul făcut de Adrian Newey pe 1 mai, după 19 ani la Red Bull, că va pleca, de la anul. Una dintre consecințele anunțului a fost că șase echipe, cel puțin, au lansat, sub o formă sau alta, discuții cu Newey. Șeful echipei, Zak Brown, a dezvăluit că, după anunțul lui Newey, o avalanșă de CV-uri a venit către McLaren. OK.
Genul acesta de declarație trebuie luat cu rezervă, pentru că vine de la concurența directă, care are tot interesul să destabilizeze. Totuși, „zboară CV-urile celor de la Red Bull pe-aici”? Dacă și 10% din această afirmație e adevărat, înseamnă că – așa cum prevestea Jos Verstappen – situația la Red Bull chiar e gata să explodeze.
Red Bull + Honda = love? Nope
Mai este relația complicată și bizară între Red Bull și motoristul Honda. Japonezii s-au retras formal din F1 în 2021, dar a fost stabilit să furnizeze motoare pentru Red Bull până la sfârșitul sezonului 2025. Până aici totul face parte din ecuația normală a unei ieșiri de „Marele Circ”. Red Bull a pornit apoi proiectul Powertrains, prin care pregătește construirea propriilor propulsoare. Au fost încercări de a include Honda în proiectul Powertrains, dar acestea au eșuat. După aceea, însă, Honda și-a anunțat, surprinzător, reintrarea în F1, în 2026, alături de Aston Martin.
Cât de implicat mai poate fi un motorist în colaborarea cu o echipă căreia îi livrează motoare în virtutea inerției, în timp ce-și pregătește reintrarea alături de o echipă rivală? (Răspuns posibil: cam cât de implicați sunt cei de la Mercedes în colaborarea cu Hamilton, de când englezul a anunțat că din 2025 va pilota pentru Ferrari).
După părerea mea, cu simplificarea de rigoare, forța din ultimii ani a echipei Red Bull a fost dată mai ales de axa Adrian Newey – Max Verstappen. Cel mai bun aerodinamician – cel mai bun pilot, cu un motor așa și-așa. Dacă această axă se frânge, echipa cade.
Ce va fi?
În primul rând, nu doar că Red Bull are probleme, dar Ferrari și McLaren au făcut pași importanți înainte. Au câștigat curse, au introdus inovații tehnice, au progresat, au tandemuri de piloți foarte buni și motivați, chiar dacă în Canada „căluțul” s-a împiedicat și a căzut.
În al doilea rând, dacă vorbim de întrecerea constructorilor, Sergio Perez nu prea mai aduce puncte. Între Red Bull și Ferrari, după MP al Canadei, sunt 49 de puncte. N-am ajuns nici la jumătatea sezonului: mai sunt 14 curse de alergat (aproape un întreg sezon din anii ’90).
În al treilea rând, la Monaco ni s-au dezvăluit și părțile slabe ale mașinii RB20. În Principat, pentru că monopostul nu este stabil la trecerea peste denivelări, garda la sol a fost mărită. Astfel, unul dintre atuurile mașinii – buna folosire a efectului de sol – a fost diminuat și mașina a devenit greu controlabilă. Verstappen, exasperat, a spus chiar că invită pe oricine o poate pilota mai bine ca el să o facă. OK, este o cursă specială, majoritatea traseelor pe care se va mai alerga în 2024 avantajează mașinile Red Bull, dar există un călcâi al lui Ahile.
În al patrulea rând, acest sezon are 24 de curse, câte nu au fost niciodată de-a lungul istoriei. Or, mai multe curse înseamnă mai multe șanse pentru cei de pe locurile 2 și 3 de a-i ajunge pe lideri.
Dar „the final nail in the coffin”, cum spun englezii, este plecarea lui Newey, care mai este doar formal la Red Bull. Englezul nu mai lucrează la monopost. (Despre cât de important este și a fost Adrian Newey pentru echipele la care a lucrat vom discuta însă într-un articol viitor).
E clar că, în acest moment, „mariajul” Christian Horner – Max Verstappen e strict unul de interes. Nu se iubesc, dar au un țel comun. Va fi suficient? Există însă o vorbă bună care se potrivește acestei relații: ești puternic doar atâta timp cât cel mai slab punct al tău rezistă. Max are contract cu Red Bull până în 2028, dar are și (cel puțin) o clauză de ieșire din acesta. N-o avea o clauză de ieșire legată de plecarea lui Adrian Newey, dar cu siguranță această demisie îi arată olandezului că Red Bull are din ce în ce mai puține șanse să fie, de la anul, echipa dominantă.
După mine, faptul că, în ciuda acestor tensiuni, Max poate câștiga curse (fie și cu o mașină încă foarte bună) arată cât de bun pilot este, de fapt, olandezul.
Rezumând, „Red Bull – Newey” este o relație deja destrămată. La fel, cea dintre „tabăra Verstappen” și directorul echipei, Christian Horner. „Red Bull – Honda” este în curs de destrămare.
Întrebarea pe care ne-o punem toți este: va reuși Red Bull să ia ambele titluri într-un an pe care, la început, părea că-l va domina copios?
Eu cred că Max va lua titlul la piloți. Este un pilot foarte bun, iar monopostul Red Bull e, deocamdată, cel mai performant. La constructori va fi însă o întrecere palpitantă și, pe la mijlocul lui septembrie, când vom părăsi Europa, Ferrari și McLaren se vor fi apropiat mult de Red Bull. Deci un sezon care nu se anunța la început foarte disputat a devenit astfel pe parcurs, iar spre sfârșit va fi chiar „fierbinte”.
- „A fost o surpriză”. George Russell, primele declarații după ce a obținut pole-position în Marele Premiu din Las Vegas
- George Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări
- Piloţii din Formula 1 se plâng de mirosul puternic de canabis de la circuitul din Las Vegas: „Toată lumea ar ieşi pozitiv”