Închide meniul

Piastri a greșit, Norris a speculat. Concluziile lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Marii Britanii

Publicat: 7 iulie 2025, 8:33 / Actualizat: 7 iulie 2025, 12:00

Comentarii
Piastri a greșit, Norris a speculat. Concluziile lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Marii Britanii

Podium Marele Premiu al Marii Britanii / Profimedia

Piastri a greșit. Întrebarea numărul 1 după Marele Premiu al Marii Britanii e dacă penalizarea lui Oscar Piastri trebuia dată. În opinia mea, da. Australianul a frânat prea brusc.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Stewarzii care au luat decizia sunt Nish Shetty, Mathieu Remmerie, Richard Norbury și Vitantonio Liuzzi. Între virajele 14 și 15, Oscar a aplicat o forță de frânare de 59,2 psi, decelerând de la 218 kilometri pe oră la 52. A încălcat astfel articolul 55.15 din Regulamentul Sportiv, care spune că pilotul aflat în urma mașinii de siguranță ”trebuie să aibă o viteză care să nu implice frânări bruște ori alte manevre care să-i pună în pericol pe ceilalți piloți, din momentul în care luminile de avertizare ale mașinii de siguranță au fost stinse”. Piastri a afirmat că frânarea a coincis cu momentul în care mașina de siguranță a stins luminile, dar pe filmare se vede altceva. În plus, se întâmpla pe o pistă încă udă, deci ar fi trebuit să fie mai precaut.

Prin comparație, forța de frânare aplicată de Russell în Canada, în regim de safety car, în fața aceluiași Verstappen, a fost de 30 psi, adică jumătate.

Martin Brundle spunea la Sky că ”în mod evident, Oscar a vrut să scoată pneurile lui Max din temperatură”. Poate de aceea olandezul a pierdut aderența în virajul imediat următor. Sau poate a fost o greșeală de pilotaj, nu putem ști.

Max a riscat mult

Pentru că suntem aici, trebuie remarcată totuși evoluția lui Verstappen. Sâmbătă, înaintea calificărilor, a decis să riște și să parcurgă sesiunea cu o mașină având o apăsare la sol foarte redusă. Această setare permite atingerea unor viteze mari pe liniile drepte, dar face controlul mașinii în virajele rapide – de pildă, în secțiunea Maggots – Becketts- Chapel – foarte dificil. Turul lui din Q3 a fost formidabil, iar fără acea răsucire pe asfalt Max ar fi fost probabil pe podium. Pista udă a făcut însă pilotarea unui monopost astfel setat aproape imposibilă.

Reclamă
Reclamă

Chiar și Hülkenberg i-a spus, elegant, după cursă, lui Piastri că, în momentul în care australianul a frânat în spatele mașinii de siguranță, a fost cât pe ce să lovească mașinile dinaintea sa.

Poate că o penalizare de 5 secunde ar fi mai potrivită pentru această infracțiune, având în vedere că pilotul pedepsit cam pierde orice șansă la victorie. Grila de pedepse a FIA prevede însă 10 secunde și cu asta mergem mai departe.

A greşit McLaren?

Când doi se ceartă, evident, al treilea câștigă. Lando Norris a fost din nou omul potrivit la locul potrivit. Piastri a fost ceva mai rapid decât el, atât în calificări, cât și în cursă. Lando a capitalizat însă când a trebuit, cum a trebuit.

Reclamă

Ar fi trebuit McLaren, dacă era de părere că pedeapsa primită de Oscar a fost nemeritată, să le ceară piloților să schimbe ordinea din cursă?

Nu. Ar fi fost o greșeală. Cei de la McLaren au depus plângerea în sprijinul lui Piastri, nu însă și în defavoarea lui Norris. Să intervii ulterior și să repari o posibilă nedreptate făcând încă una, de-abia asta ar fi fost ciudat. Iar ceea ce a fost de lăudat la echipa papaya a fost tocmai faptul că și-a lăsat piloții să concureze unul împotriva celuilalt.

Ce se întâmplă cu Ferrari?

Mișcarea îndrăzneață a unor piloți de a schimba intermediarele cu pneuri slick în timpul turului de formare nu a dat rezultate. Numai că Russell a recuperat ulterior și a obținut un punct, în timp ce Leclerc a terminat pe 14. Hamilton, cu ceva mai mult noroc, ar fi putut însă urca pe podium.

Ferrari avusese însă un weekend bun. Leclerc și Hamilton fuseseră foarte rapizi în antrenamente și păreau echipa a doua, după McLaren. Noua podea părea a da rezultate bune. Însuși Andrea Stella numise Ferrari drept echipa cea mai puternică, în afara McLaren.

Evoluția lor slabă a fost mai degrabă rodul greșelilor de strategie și al celor individuale, atât în calificări, cât și în cursă. În plus, SF-25 nu se descurcă deloc bine pe piste ude. Există însă și o problemă tehnică, iar aceasta-i afectează pe Leclerc și Hamilton mai ales în calificări. ”În calificări avem probleme, mai ales în Q2 și Q3. Ne confuntăm cu ceva din interiorul mașinii. Problema nu e legată de echilibru, nici de aderență”, a afirmat Leclerc. Se spune că este vorba de modurile de funcționare ale motorului. Mai ales pe circuite de viteză, cum e Silverstone, în modul de funcționare necesar pentru calificări, propulsorul se încălzește excesiv.

Nico, în sfârşit!

În încheiere, câteva vorbe despre Nico Hülkenberg. Germanul deținea nedoritul record de a lua startul în 239 de Mari Premii fără a urca vreodată pe podum. Ieri, s-a reparat această nedreptate. Scriu ”nedreptate” pentru că Nico a fost în vreo două rânduri foarte aproape de a urca pe un podium, dar a avut un ghinion cumplit. În plus, una e să urci pe podium când pilotezi pentru Mercedes, McLaren, Ferrari sau Red Bull, alta e când o faci pentru Force India, Sauber și Haas.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Cina va câştiga titlul mondial în Formula 1?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
23:52
Președintele Federației din Turcia a “uitat” de barajul cu România. Declarație arogantă după tragerea la sorți
23:46
“FIFA a aranjat tragerea pentru noi”. Reacţie categorică a americanilor după ce şi-au aflat grupa de la World Cup 2026
23:38
Bilanțul României contra posibilelor adversare de la World Cup 2026: un meci istoric și un discurs memorabil
23:23
Florin Purece, tiradă la adresa colegilor, după 0-3 la Oțelul: „Mă simt umilit. Fac un apel public”
23:00
FIFA anunţă sâmbătă (19:00, AntenaPLAY) programul complet şi stadioanele unde se vor juca meciurile de la World Cup 2026
22:57
Reacţia lui Mauricio Pochettino, selecţionerul SUA, după ce a aflat că poate întâlni România la World Cup 2026
1 EXCLUSIVMircea Rednic, revenire senzaţională în Liga 1! Are contractul pe masă 2 Lando Norris, cel mai rapid și în a doua sesiune de antrenamente de la Abu Dhabi! Programul complet al weekendului decisiv 3 VIDEOTragerea la sorţi a grupelor World Cup 2026 | România a aflat cu cine poate juca. Cum arată toate grupele 4 S-a decis cine arbitrează confruntarea FCSB – Dinamo 5 VideoLando Norris l-a evitat în ultima secundă pe Verstappen: “Ce face omul ăsta? Era să ne lovim” 6 Victor Piţurcă, atac devastator: “Zero barat! Nu a realizat nimic cu Steaua!” Cine este conducătorul pus la punct
Citește și