Formula 1 merge pe malul mării! Analiza lui Adrian Georgescu, înaintea Marelui Premiu al Ţărilor de Jos
De Adrian Georgescu
Publicat: 23.08.2024, 8:58
Formula 1 merge la malul mării, pe pista de la Zandvoort. Gazda Marelui Premiu al Țărilor de Jos, se află lângă malul Mării Nordului, în apropierea plajelor de nisip. Este un traseu care le convine mai mult celor de la Mercedes și McLaren.
Prințul polisportiv
Prima cursă a avut loc aici înaintea Formulei 1, în 1948. Întrecerea a fost câștigată de prințul thailandez Birabongse Bhanudej Bhanubandh, mai cunoscut ca Prințul Bira din Siam. Respectivul – ultimul thailandez din F1 până la apariția lui Alex Albon – a fost un polisportiv extraordinar. A concurat în proba olimpică de navigație și a zburat între Londra și Bangkok într-un avion construit de el.
Această scenă superbă a lipsit 35 de ani din Formula 1, între 1985 și 2021. Bernie Ecclestone a scos-o din calendar pentru că încasările erau sub așteptări, dar ascensiunea din ultimii ani a olandezului Max Verstappen a contribuit mult la implicarea guvernului Țărilor de Jos și la creșterea interesului olandezilor pentru acest sport.
Au fost multe curse legendare la Zandvoort și mulți piloți, din păcate, s-au stins aici. Cei mai cunoscuți sunt Piers Courage (1970) și Roger Williamson (1973). Ediția de anul trecut a Marelui Premiu al Olandei a fost una interesantă. Au fost 47 depășiri, multă ploaie, iar Alonso și Gasly au fost pe podium. Sunt două linii DRS, probabilitatea de apariție a ploii e destul de ridicată în general, iar cea a mașinii de siguranță de 67%.
O pistă variată și atipică
Configurația pistei, care a suferit multe modificări de-a lungul anilor, e una extrem de variată. Virajul cel mai frumos, care permite depășiri, este cel de la capătul liniei de start-sosire. Se numește “Tarzan”. Sunt multe povești despre modul în care a fost denumit această curbă. Cea mai des întâlnită se referă la un proprietar de grădină de legume care a acceptat să-și vândă terenul doar când i s-a promis că respectivul viraj va moșteni porecla sa.
Condițiile meteo joacă un rol important aici. Vineri și sâmbătă, temperaturile aerului sunt anunțate în jurul a 22 grade Celsius și va ploua în reprize. Duminică va fi mai rece, în jur de 19 grade Celsius, dar nu e anunțată ploaie. În general, grație mai ales temperaturilor ceva mai reduse, soft-urile
durează relativ mult. Dacă vântul va sufla cu putere, poate aduce nisip de pe plajele din apropiere, micșorând aderența gumelor.
O altă caracteristică interesantă a pistei de la Zandvoort este că, în anumite viraje, cu numerele 3 și 14, are înclinare laterală. În ultimul, denumit “Arie Luyendyk”, este de 18 grade, aproape dublu față de unghiul de înclinare de la Indianapolis. Acest fapt favorizează mult depășirile, mărind, în același timp, forțele la care sunt supuse mașinile, pneurile, piloții.
Uzura redusă a cauciucurilor e esențială
Compozițiile de cauciuc pentru cer senin sunt cele mai dure din gama 2024: C1 – White hard, C2 – Yellow medium și C3 – Red soft. Încărcarea aripilor este de așteptat să fie medie spre mare. Apăsarea mare la sol duce la o frânare îmbunătățită, la stabilitate în viraje, dar va afecta viteza pe liniile drepte.
McLaren va merge probabil pe apăsare mare la sol, la fel și Mercedes. Red Bull și Ferrari vor încerca o abordare mai prudentă, care să nu afecteze foarte mult vitezele de top.
Este un traseu care convine, în principiu, celor de la McLaren și Mercedes, cu temperaturi scăzute și viraje medii și de viteză mică. Pe alt gen de circuite, spune James Shovlin, Engineering Director la Mercedes, echipa respectivă nu va fi favorită la victorie.
Așa cum au făcut pe aproape fiecare pistă, McLaren va începe prin a maximiza cea mai rapidă secțiune, primul sector. Este probabil, așadar, să seteze rigidități mai mari ale suspensiilor, pentru a limita pe cât posibil mișcările podelei. Aderența la viteze mari este cu siguranță unul dintre punctele lor forte. Aderența pe tronsoanele de viteză medie și mică s-a îmbunătățit semnificativ în ultimele luni. În plus, mașinile McLaren au în general o uzură redusă a anvelopelor.
Principala problemă pentru cei de la Red Bull este subvirarea. De asemenea, aderența redusă pe puntea din față. De aceea vor încerca să folosească și ei suspensii mai rigide.
McLaren și Mercedes vin din urmă
Următoarea statistică ne arată clar cum stau lucrurile la revenirea din vacanță.
McLaren a avut zece podiumuri la rând în ultimele Mari Premii, Mercedes șase. Lewis Hamilton s-a clasat pe podium în fiecare dintre ultimele trei curse. Lando Norris s-a calificat de 12 ori la rând pe una dintre primele cinci poziții pe grilă.
În același timp, Max Verstappen a ajuns la patru curse consecutive fără victorie. Colegul lui de la Red Bull, Sergio Perez, a ajuns la nouă curse consecutive fără să se fi urcat pe podium.
În cursa lui de acasă, Max stă însă foarte bine la timpii din calificări. Are trei pole-uri obținute la Zandvoort.