Sainz învinge, Max și Lando continuă duelul! Analiza lui Adrian Georgescu după Marele Premiu al Mexicului
De Adrian Georgescu
Publicat: 28.10.2024, 9:37
Actualizat: 28.10.2024, 11:22
Sainz învinge, Max și Lando continuă duelul. Frustrarea și supărarea s-au putut citi pe figura lui Charles Leclerc (Ferrari) pe durata întregului weekend. La primul antrenament nu a participat, oferindu-i mașina lui Bearman. (În Arabia Saudită, vă reamintesc, Bearman l-a înlocuit pe Sainz, operat de apendicită). Există o prevedere regulamentară care spune că fiecare pilot trebuie să cedeze, la un moment dat, volanul în FP1 unui pilot tânăr care nu a luat încă startul de trei ori în F1.
Or, Bearman a avariat mașina lui Leclerc în FP1, în urma unei coliziuni cu Albon. Avaria nu a fost gravă, însă l-a forțat pe monegasc să intre cu întârziere în cea de-a doua sesiune de antrenamente libere. Nu ar fi fost nici asta o mare problemă, având în vedere că respectiva sesiune fusese prelungită cu jumătate de oră, în cadrul programului de teste al Pirelli pentru cauciucurile sezonului 2025. Numai că sesiunea a fost scurtată, după ce Russell a avut un accident care a dus la apariția steagului roșu.
Ghinionul lui Leclerc
În condițiile actuale, când testele cu mașina pe circuit sunt strict limitate, aceste minute de teste sunt extrem de importante. Astfel, Carlos Sainz (Ferrari) a avut mai bine de o oră în plus față de colegul lui să „înțeleagă” mașina și să-i găsească echilibrul necesar. La sfârșitul zilei de vineri, Leclerc încă nu testase nicio secundă pneurile soft pe care, a doua zi, aveau să se desfășoare calificările. La aceasta se adaugă și faptul că Leclerc nu se simte bine, după propria declarație, în tururile rapide desfășurate pe piste cu aderență scăzută. În aceste condiții, faptul că Sainz a luat pole-ul, iar Leclerc locul al patrulea pe grilă (la aproximativ 3 zecimi în urma spaniolului) este un rezultat normal.
Un circuit special
Pe un asemenea circuit, unde aerul este rarefiat, câteva fenomene capătă o pondere sporită. În primul rând se pot atinge unor viteze mai mari față de un circuit aflat o altitudine obișnuită. De asemenea, răcirea și frânarea se fac în alți parametri.
Pe Autodromo Hermanos Rodriguez, atât de variat, nu poți fi cel mai rapid în toate secțiunile. Ferrari, în mod normal, favorizează secțiunile de viteză, cu apăsare mică aerodinamică. În Mexic, așa este primul sector. De asemenea, scuderia are o tracțiune bună la ieșirea din virajele de viteză mică. Așa arată T3. Aveau probleme de stabilitate doar în T2, unde curbele de la 7 la 11 sunt rapide, cu accelerații laterale puternice. În T2, unde McLaren și Red Bull sunt favorizate, au reușit inginerii italieni să optimizeze setarea mașinii, minimalizând pierderile, astfel încât Sainz să poată face un timp de pole și un parcurs excelent în cursă. Dacă Leclerc ar fi avut la fel de mult timp la dispoziție ca Sainz în prima zi de teste, cursa din Mexico ar fi adus, în mod normal, o nouă „dublă” Ferrari.
Sainz, imperial tot weekend-ul
Leclerc este pilotul aflat înainte în clasamentul mondial și cel care va continua la anul cu scuderia. Putea gestiona Ferrari altfel cursa? În timpul primului stint, disputat pe gume medii, cât timp Sainz și Leclerc au fost pe primele două poziții, cei de la boxele Ferrari au prioritizat rezultatul echipei. Leclerc a intenționat un timp să se țină aproape de colegul său, dar a renunțat, mai ales pentru că prezența în siajul mașinii acestuia i-ar fi cauzat probleme de stabilitate și de răcire.
Lando n-a cedat niciun moment și a făcut o cursă de recuperare foarte bună. Când s-a făcut trecerea pe gumele hard, mai ales.
Atât de confortabil s-a simțit Sainz în tot acest weekend, încât în turul 49 al cursei, când conducea cu 6,5 secunde în fața lui Leclerc, le-a comunicat celor de la boxe: „După părerea mea, forțăm prea mult. Echipa n-are deloc nevoie de asta.” Echipa – adică el – nu avea nevoie, dar Leclerc poate ar fi avut. Profitând de faptul că monegascul a avut câteva probleme de trafic, pierzând aproape 3 secunde cu depășirea întârziaților, Lando Norris (McLaren) s-a apropiat de Leclerc. Acesta, pus sub presiune, a greșit abordarea unui viraj și a pierdut poziția a doua. A trebuit să se mulțumească cu treapta a treia a podiumului și cu punctul pentru cel mai rapid tur în cursă, realizat după trecerea la soft-uri.
Un pilot constant rapid de-a lungul weekend-ului a fost Lando Norris. Beneficiind de un nou upgrade al podelei, Lando a avut timpi foarte buni în Q1 și Q2, dar Sainz și Verstappen au fost mai iuți în Q3. În ceea ce-l privește pe olandez, perfomanța lui e cu atât mai bună, cu cât el aproape că nu a rulat în ziua de vineri, din cauza unor probleme diferite.
Nesfârșita și palpitanta luptă dintre Lando și Max
Am ajuns la subiectul principal: lupta dintre Verstappen (Red Bull Racing) și Lando Norris pentru titlul mondial la piloți.
Sainz știa că tot ceea ce-i trebuia pentru a avea o cursă fără probleme era să intre cel dintâi în primul viraj. Distanța dintre linia de start-sosire și primul viraj în Mexic este cea mai lungă din F1. Carlos a plecat bine în cursă, dar Max, deși a luat startul de pe partea murdară a pistei, a plecat excepțional. Ca urmare, Verstappen a câștigat o poziție, pe care Sainz a recuperat-o ulterior.
Dar lupta lui Max era cu Lando. Așa că am mai avut parte de două episoade ale acestui thriller. Dacă verdictul din cursa trecută, de la Austin, i-a fost favorabil lui Max, de data aceasta nu s-a mai întâmplat așa.
De ce a fost penalizat Max
Cele două dueluri au avut loc în virajele 4, respectiv 8. În primul, Lando a arătat că a învățat lecția din Austin. S-a avântat în depășirea lui Max pe exterior, având însă grijă ca nasul mașinii sale să se afle, la mijlocul virajului, înaintea celui al monopostului lui Max. Lando adjudecându-și virajul, când a vrut să revină, după apex, pe trasă, a găsit-o ocupată de olandez. Aceasta a fost prima penalizare de 10 secunde pentru Verstappen, pentru forțarea lui Norris în afara pistei.
După cursă, Christian Horner, directorul Red Bull Racing, a prezentat datele de telemetrie pentru evoluția lui Lando Norris în virajul 4. Potrivit lui Horner, în respectivul tur, englezul a avut în virajul acela o viteză care nu i-ar fi permis revenirea pe pistă. Este, cumva, ceea ce s-a întâmplat în celebrul duel din 1997, de la Jerez, între Jacques Villeneuve și Michael Schumacher. Cu alte cuvinte, Norris s-ar fi bizuit în abordarea virajului, pe faptul că Max îi va „închide ușa”. Ceea ce s-a și întâmplat.
A doua penalizare de 10 secunde pentru Max a venit când Verstappen a încercat depășirea pe interior într-un viraj mai deschis, cel cu numărul 8. Pentru că a părăsit pista, revenind în fața lui Norris, a fost „taxat” pentru părăsirea pistei și obținerea unui avantaj necuvenit.
Îl revedem, parcă, pe Max cel din primii ani de F1: mult talent îmbinat cu lipsă de măsură. Ambele manevre au fost exagerate și lipsite de eficiență. La prima, dacă i-ar fi lăsat loc lui Lando, ar fi avut șanse mai bune să-și recapete ulterior poziția. Așa, cele 20 de secunde de penalizare l-au îndepărtat definitiv de podium și a terminat pe locul al șaselea.
Ce se întâmplă cu Piastri?
Numai ciudata evoluție a lui Piastri (McLaren) a făcut ca Verstappen să nu piardă mai mult în fața lui Norris. E totuși greu de explicat ca, având o astfel de mașină, să pleci în cursă de pe poziția a 17-a. Echipa a încercat să-i prelungească primul stint cât s-a putut de mult, pentru a avea gume mai proaspete spre sfârșit. Dar Piastri a terminat cursa în spatele lui Max și chiar al lui Magnussen. Să punem asta în ecuație cu brusca disponibilitate a managerul său de a negocia cu Red Bull. Putem oare să ne gândim că Piastri profită de ocazie pentru a-și sublinia importanța în cadrul echipei?
Competiția se ascute
După cea de-a doua victorie consecutivă Ferrari, lucrurile sunt din ce în ce mai complicate în clasament. Verstappen are 362 puncte, Norris 315, Leclerc 291. Norris a recuperat 10 puncte în Mexic față de Verstappen. Leclerc este la mai puțin de o victorie (pentru locul 1 se dau 25 de puncte) de Norris. Un DNF al lui Verstappen, de pildă, ar putea schimba spectaculos lucrurile.
La constructori, e și mai palpitant. McLaren are 566 puncte, Ferrari 537, Red Bull 512. Dacă Piastri va continua să nu conteze în luptă, cu Perez (Red Bull) care nu mai contează de mult, cu mașina pe care Ferrari o are la dispoziție, scuderia va deveni principala favorită a întrecerii.