Max Verstappen pare de neatins – Analiza lui Adrian Georgescu
De Adrian Georgescu
Publicat: 31.07.2024, 9:30
Actualizat: 6.08.2024, 17:00
Max Verstappen pare de neatins. Formula 1 a intrat în vacanța de vară, de aproape o lună. Este perioada perfectă pentru analize. În prezent, lupta se dă, în principiu, între doi piloți: Max Verstappen (Red Bull – 277 puncte) și Lando Norris (McLaren – 199 puncte).
Max Verstappen pare de neatins. Are Lando probleme cu starturile?
Da. Mai ales dacă îl comparăm cu Max Verstappen, care e bun la acest capitol. De fapt, în cariera sa, Lando a luat de cinci ori startul din prima poziție (Rusia 2021, Brazilia 2023 sprint, China 2024 sprint, Spania 2024, Ungaria 2024), dar, de fiecare dată, la sfârșitul primului tur el nu s-a mai aflat în fruntea respectivei curse.
Să analizăm cele 14 curse disputate până acum în 2024. Le putem împărți în două „minisezoane” de câte șapte Mari Premii. În prima jumătate, Red Bull a avut mașina cea mai bună. Apoi, de la Marele Premiu de la Monaco, McLaren a reușit să-i prindă din urmă pe Max&Co și să trimită în curse monopostul cel mai bun.
Se apropie Lando de Max? Nu prea
Dar iată ceva interesant: atât în primele șapte curse, cât și în ultimele șapte curse, Max Verstappen a realizat cele mai multe puncte dintre toți piloții (161, respectiv 116 puncte). Ar fi fost campion în ambele „minisezoane”. Lando Norris, în primele șapte curse, a obținut 101 puncte, însă în ultimele șapte, când a avut o mașină mai bună decât înainte și clar cea mai rapidă de pe grilă, a reușit cu 3 puncte mai puțin: 98.
Mai mult, deși nu a câștigat niciuna dintre ultimele patru curse, cu o mașină mai slabă, Max Verstappen și-a mărit ecartul în clasament față de Lando Norris cu 9 puncte.
Cel mai grăitor exemplu de șanse irosite este cel petrecut în chiar ultima cursă, Marele Premiu al Belgiei: deși a plecat cu șapte poziții în fața lui Max, Lando a terminat în urma acestuia.
Aceste statistici arată clar cât de multe puncte irosește englezul.
Ce urmează?
Ce va fi în următoarele 10 curse clasice de disputat și 3 de sprint? Nu știm pentru cine va fi vacanța de vară sfetnicul cel mai bun, dar, dacă lucrurile se vor prezenta cam cum sunt acum, lupta pentru titlul individual se anunță extrem de echilibrată.
În acest moment, diferența dintre Max și Lando în clasament e de 78 de puncte. Să presupunem, pentru a face o simulare destul de grosolană, că Lando – cel cu mașina mai bună – va câștiga toate aceste curse, iar Max sosi mereu pe locul 2. Să presupunem, de asemenea, că punctele pentru cel mai rapid tur din cursă se vor repartiza egal și nu vor influența meciul direct.
Sistemul de punctaj într-o cursă clasică este 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Într-o cursă de sprint este 8-7-6-5-4-3-2-1.
Pornind de la premisa de mai sus, Lando ar obține, în plus față de Max, 10×7 + 3×1 = 73 de puncte. Or, diferența dintre cei doi în acest moment este 265 – 189 = 78. Așadar, lui Lando nu-i ajunge o diferență medie de șapte puncte de cursă clasică și unul pe cursă de sprint pentru a lua titlul mondial.
Dar, repet, Lando pierde puncte și având mașina mai rapidă. Chiar și în aceste condiții, Verstappen reușește cumva, profitând mai ales de greșelile adversarului, să mărească distanța față de acesta.
Un alt motiv de nesomn pentru Norris: Piastri
În Marele Premiu al Ungariei a fost deja clar: cel puțin deocamdată la McLaren nu există un pilot principal și un „scutier”. Piastri a fost atunci sprijinit să obțină o victorie pe care o merita, chiar și cu riscul ca Norris să aibă, la sfârșitul sezonului, nevoie mare de cele 7 puncte astfel pierdute în lupta cu Verstappen.
Să nu uităm însă că, în multe curse, Norris a beneficiat de upgrade-uri înaintea lui Piastri (McLaren), doar în ultimele trei curse au avut mașini cu aceleași specificații.
În clasamentul general, în acest moment, Piastri este pe locul al patrulea, cu 167 de puncte. Nu cred că Leclerc (Ferrari), cel de pe locul al treilea (177 puncte) mai poate conta în lupta pentru titlu. Dar Piastri poate. E suficientă o cursă câștigată de el, în care Lando Norris să nu puncteze, pentru ca Piastri să devină principalul contracandidat la titlu al lui Verstappen.