Ce ne spun testele din Bahrain. Analiza lui Adrian Georgescu, înainte de startul noului sezon de Formula 1
De Adrian Georgescu
Publicat: 3.03.2025, 12:29
Ce ne spun testele din Bahrain? De miercuri până vineri (26-28.02), pe circuitul din Bahrain au avut testele presezon pentru 2025. Au participat toate echipele și au fost condiții destul de variate, chiar și un pic de ploaie. Asta ne furnizează deja primele indicii despre cum va arăta acest sezon.
Topul 10 al celor mai rapizi piloți din toate zilele
1. Carlos Sainz, Williams, 1m29.348s, ziua 2
2. Lewis Hamilton, Ferrari, 1m29.379s, ziua 2
3. Charles Leclerc, Ferrari, 1m29.431s, ziua 2
4. George Russell, Mercedes, 1m29.545s, ziua 3
5. Max Verstappen, Red Bull, 1m29.566s, ziua 3
6. Alex Albon, Williams, 1m29.650s, ziua 3
7. Kimi Antonelli, Mercedes, 1m29.784s, ziua 2
8. Oscar Piastri, McLaren, 1m29.940s, ziua 3
9. Pierre Gasly, Alpine, 1m30.040s, ziua 3
10. Lance Stroll, Aston Martin, 1m30.229s, ziua 2
Două adnotări trebuie făcute însă la acest Top 10. Albon a realizat timpul său pe pneuri de specificație C4, mai moi și mai aderente decât C3, pe care le-au avut montate ceilalți prezenți în top. A doua este că Lando Norris (McLaren) a realizat cel mai bun timp din prima zi, într-o sesiune întreruptă din cauza unei pene de curent, dar timpii din acea sesiune nu apar în acest tabel. Sesiunea respectivă a fost una mai mult de familiarizare. În plus, temperatura a fost mai scăzută și chiar a și plouat un pic.
Ce echipe s-au arătat puternice
Echipa care a surprins cel mai mult a fost, per total, Williams. Nu doar prin prisma celui mai bun timp realizat în Bahrain de către Carlos Sainz, ci și ca pachet general. Și Andrea Stella, șeful echipei McLaren, a spus despre Williams că sunt toate șansele ca în acest sezon respectiva echipă să facă un salt important, intrând printre primele cinci sau șase.
Dar cel mai bun timp realizat de-a lungul a trei zile e un criteriu care poate lesne induce în eroare. Era un banc vechi cu o întrebare la Radio Erevan: „Poate fi un Trabant cea mai rapidă mașină din Formula 1?” Răspunsul a fost: „Da, dar numai o dată și în cădere liberă”.
Echipa cea mai consistentă în timpul acestor teste a fost, clar, cea campioană en-titre: McLaren. Team-ul respectiv a obținut cele mai bune performanțe atât în regim de simulare a calificărilor, cât și a curselor. Mai mult, a înregistrat cele mai bune performanțe atât cu mașina plină cu combustibil, cât și cu puțin combustibil la bord.
Iată cifrele:
Simulare calificări
- McLaren 0,00
- Ferrari +0,21 s
- Red Bull +0,33 s
- Mercedes +0,44 s
- Williams +0,53 s
- Alpine +0,78 s
Simulare cursă
- McLaren 0,00
- Ferrari +01,5s
- Red Bull +0,21s
- Mercedes +0,23s
- Williams +0,62s
- Racing Bulls +0,78s
Cum se prezintă Ferrari
Am spus-o din start, intuitiv, când încă nu erau cifre rezultate din teste: anul acesta Ferrari se va lupta pentru titluri.
Scuderia are, probabil, cel mai bun tandem de piloți dintre toate echipele. Rapiditatea cu care Hamilton s-a adaptat unei mașini / motor / transmisii / suspensii noi este de invidiat. Leclerc a fost constant printre cei mai rapizi driveri în Bahrain. Tunelul de vânt, care a fost refăcut anul trecut, pare a fi deja un punct de reper în F1. Datele obținute în tunel și în modelul Computational Fluid Dynamics par să se verifice cu cele venite din teren. În plus, capacitatea celor de la Ferrari de a-și bate singuri cuie în talpă pare a fi mai scăzută de când Vasseur e șef.
Red Bull pare că stagnează
Era, cumva, de așteptat, ca echipele să nu investească multă energie și resurse în modificările aduse în acest sezon monoposturilor. Toate preferă să se concentreze asupra mașinilor de la anul, când se vor face modificări importante de regulament. Totuși, monopostul prezentat de Red Bull a surprins prin lipsa aparentă a evoluțiilor. Există schimbări minimale în zonele vizibile, iar Pierre Waché, directorul tehnic al team-ului, a confirmat că monopostul RB21 nu va avea schimbări spectaculoase în prima parte a sezonului. De-abia în cea de-a treia zi de teste din Bahrain au fost folosite noua aripă frontală și noul nas. Această configurație e menită să reducă subvirarea în virajele de viteză mare, problemă semnalată de Verstappen în multe curse în 2024. Însuși Waché a admis că rezultatele și mașina nu au fost, în unele ocazii, pe măsura așteptărilor.
Să nu uităm însă un alt aspect. Red Bull este echipa care a parcurs cei mai puțini kilometri în aceste trei zile: 304. La polul opus se situează Mercedes, cu 458. Iar kilometrii de testare sunt ca aurul în acest context al regulamentului: ocazii care nu trebuie ratate de a aduce corecții. Deci e mult loc pentru evoluții și îmbunătățiri. Să avem în vedere și faptul că, spre deosebire de 2024, Red Bull e echipa de pe locul 3, ceea ce oferă mai multe ore permise de teste în tunelul de vânt și în CFD.
Mai mult despre noul monopost RB21 vom vorbi însă în zilele următoare.
Mercedes stă parcă la pândă
Ce ne spun testele din Bahrain. Suntem, de fapt, în cam același stadiu de la sfârșitul sezonului trecut. Nu e nefiresc, de vreme ce upgrade-urile n-au putut fi, până la aceste teste, verificate pe teren. Anume, McLaren și Ferrari se duelează pentru supremație, Red Bull așteaptă „lumina” de la Max, iar Mercedes este în siaj și va obține, cu siguranță, victorii pe traseele care o avantajează.
Antonelli, în opinia mea, este un mare câștig pentru Mercedes. Dacă în testele de anul trecut a arătat un mare curaj și a avut o abordare îndrăzneață, la Bahrain a demonstrat că începe să „se așeze”. Timpii lui se îmbunătățesc constant. Russell, la rândul lui, a fost cel mai iute în cea de-a treia zi de teste și a avut un timp foarte bun – al doilea – și în prima zi. The Race îi vede chiar pe locul al doilea într-un clasament al celor mai bune echipe. Mașina pare totuși să mențină câteva dintre problemele care în 2024 au împiedicat Mercedes să intre în Top 3.