Ferrari schimbă abordarea. După lansarea comună din Londra, monopostul SF-25 a fost lansat ieri pe pista de la Fiorano.
V-am spus că anul acesta se pare că vom discuta destul de mult despre Ferrari. Un motiv este că, fără un upgrade major ratat, scuderia ar fi fost anul trecut în luptă directă pentru ambele titluri. Un al doilea este tandemul valoros de piloți pe care îl aruncă în luptă. Un al treilea motiv este că Ferrari va avea anul acesta o mașină cu un proiect aerodinamic interesant, cu o configurație nouă de suspensii.
Schimbarea sistemului de suspensie-față
Rolul principal al suspensiilor este de a ține cât mai mult timp posibil roțile în contact cu solul, astfel încât orice manevră care presupune aderența (accelerare, frânare sau virare) să poată fi în orice moment făcută cu maximum de eficiență.
În F1 se folosesc două sisteme de amortizare, fiecare având avantajele și dezavantajele sale. În acest filmuleț sunt explicate clar și succint funcționarea acestora. În mare, este vorba despre diferența între comprimare și alungire („pushrod” / „pullrod”) în ceea ce privește funcționarea bielei și de plasarea punctului de prindere a bielei de pe monopost.
Până la reintroducerea permisiunii de a fi folosit efectul de sol în F1, în 2022, echipele foloseau în general suspensii de tip „pushrod” pe puntea din față. Adrian Newey, cel care a făcut proiectul aerodinamic al ultimelor monoposturi Red Bull, a introdus o abordare pullrod-față / pushrod-spate. Beneficiile principale ale acestei configurații fiind, pentru puntea din față, o coborâre a centrului de greutate, prin plasarea brațului suspensiei mai jos, și posibilitatea de a direcționa mai bine fluxul de aer care întâlnește acest element, grație unei poziționări mai apropiate de orizontală. Și McLaren a abordat apoi această configurație.
În 2024, configurațiiile sistemelor de suspensie față / spate ale echipelor de top au arătat după cum urmează:
Red Bull: pullrod / pushrod. McLaren: pullrod / pushrod. Mercedes: pushrod / pushrod. Ferrari: pushrod / pullrod. Aston Martin: pushrod / pushrod. Alpine: pushrod / pushrod. Williams: pushrod / pullrod.
Ferrari schimbă abordarea. De ce?
În mod interesant, Ferrari este echipa de top care a readus sistemul „pullrod” pentru puntea-față în atenție în 2012. S-a întâmplat după o absență de 11 ani. După care, în 2015, a renunțat la acesta pentru monopostul din 2016, când a revenit la sistemul „pushrod”. Cumulat cu sistemul „pullrod” folosit pe spate, o configurație exact pe dos față de cea folosită anul trecut de Red Bull și McLaren.

În 2025, monopostul SF-25 va funcționa pe o schemă de tip „pullrod” pe ambele punți. Este o configurație pe care echipele nu prea au folosit-o. La acest fapt s-a referit Fred Vasseur când a declarat că SF-25 este „în proporție de 99% unul nou”.
Cresc posibilitățile de evoluție de-a lungul sezonului
Cei doi specialiști care au gândit, în principal, proiectul tehnic sunt Loic Serra (directorul tehnic pentru șasiu), care a preluat funcție în octombrie 2024, și Diego Tondi, care a fost avansat drept șef al departamentului de aerodinamică după plecarea lui Enrico Cardile.
Schimbarea de la „pushrod” la „pullrod” pentru puntea din față a fost dictată, în principal, de o mai mare posibilitate de a găsi noi căi de dezvoltare de-a lungul sezonului. Pentru cei care doresc să aprofundeze chestiunea tehnică, acest articol oferă câteva informații interesante, în limba italiană.
După cum au observat cei de la The Race, ampatamentul a fost ușor mărit. Nasul nu a suferit modificări majore, nici aripa din față, în schimb secțiunea radiatoarelor a fost mărită.
Cum se comportă SF-25 pe pistă și cât e de rapid vom vedea nu peste mult timp. SE va întâmpla la testele dinaintea începerii sezonului, care se vor desfășura între 26 și 28 februarie, în Bahrain.