Acum câteva zile s-au împlinit 50 de ani de la un eveniment important în istoria Formulei: o femeie a cucerit o jumătate de punct în F1. Poate părea o performanță mică în comparație cu punctele adunate de către cei 355 piloți-bărbați care au reușit acest lucru de-a lungul vremii, însă lucrurile trebuie privite în context.
De-a lungul celor 75 de ani de existență, la diverse faze ale competiției au participat doar cinci femei: Maria de Filippis, Lella Lombardi, Divina Galica, Desire Wilson și Giovanna Amati. Dintre aceste, doar primele două au luat cu adevărat startul în curse, în total șaptesprezece la număr. Niciuna însă la volanul unei mașini de top.
Să vedem însă cum a fost povestea acelei jumătăți de punct și a celei care a ”spart” gheața.
Povestea Lellei Lombardi
Cine a fost Lella Lombardi? A fost un om foarte retras. Persoană gay, a acordat foarte puține interviuri, în încercarea de a se proteja pe sine și pe partenera sa. Din nefericire, Lombardi nu mai este printre noi. A decedat din cauza unui cancer la sân în 1992, la doar 50 de ani.
„Nu am luat niciodată în considerare diferențele dintre bărbați și femei, ci doar competiția care există între piloți. Sub cască, femeile și bărbații sunt totalmente egali”, a spus Lombardi.
Ce diferență față de cuvintele pe care, cu câțiva ani înainte, le-a rostit directorul Marelui Premiu al Franței din 1958. Anume, ”singura cască pe care trebuie să o poarte o femeie este cea de la coafor”. Aceste cuvinte i le-a spus Mariei de Filippis directorul Marelui Premiu al Franței din 1958, care i-a interzis italiencei accesul în cursă.
O jumătate de punct istorică
Pe 27 aprilie 1975, Marele Premiu al Spaniei s-a disputat în Parcul Montjuic din Barcelona. Unii piloți au boicotat cursa, alții s-au retras în timpul ei, invocând considerente de siguranță. Au fost cel puțin șase accidente majore. Totuși, cursa nu a fost oprită decât în turul 26, atunci când mașina lui Ralf Stommelen a intrat în public și a omorât patru oameni. Cum cursa a fost oprită atunci când încă nu se consumaseră 75% din tururi, s-au acordat jumătate dintre punctele care s-ar fi dat în mod normal. Lella Lombardi fiind în acel moment pe locul al șaselea, a primit jumătate de punct.
Neînfricata Giovanna
Dacă vreți însă să citiți povestea ultimei femei care a participat în Formula 1, nu o ocoliți pe cea a Giovannei Amati. Când avea 18 ani, în 1978, Amati a fost răpită și ținută 75 de zile într-o cușcă și supusă unor abuzuri fizice și psihice. Aceste atrocități nu au împiedicat-o însă să lupte pentru visul ei, acela de a pilota în F1.
Prietenă și colegă în copilărie cu Elio de Angelis, ea a obținut în 1992 postul de pilot al echipei Brabham. Nu a reușit, din păcate, să se califice în niciuna dintre cele trei curse la care s-a înscris, realizând timpi cu 9-10 secunde mai slabe decât cele realizate de ocupantul pole-ului, care a fost același în toate ocaziile: Nigel Mansell.
Cât de aproape e însă o femeie-pilot, în prezent, de Formula 1?
Șansele fetelor la accederea în F1
Conform statisticilor, în ultimii ani interesul publicului feminin pentru Formula 1 a crescut enorm. În prezent, de la o pondere de 10%, doamnele aproape au ajuns la paritate cu publicul masculin. Reprezentantele sexului frumos au început să ocupe posturi importante. În ultimii ani, Hannah Schmitz a fost Senior Race Strategist la Red Bull Racing, iar Margarita Torres Díez, Track Engineer pentru Mercedes Power Unit.
Cât despre femeile-pilot care ar putea accede în F1, cel mai aproape pare a fi Jamie Chadwick, care a câștigat toate cele trei ediții din W Series, o competiție rezervată doar doamnelor. Din păcate, competiția s-a desființat în perioada Covid-19. Ultimele două femei care au testat în F1 sunt Tatiana Calderon (pentru Sauber, în 2018) și Jessica Hawkins (pentru Aston Martin, în 2023). Alte fete sau femei-pilot care au avut performanțe bune în diferite competiții sunt Maya Weug, Abbi Pulling sau Macie Hitter.