E monopostul Red Bull special construit pentru Verstappen? Analiza lui Adrian Georgescu, după performanţele slabe ale lui Liam Lawson
De Adrian Georgescu
Publicat: 26.03.2025, 10:46
E monopostul Red Bull special construit pentru Verstappen? În primele trei curse din 2025, noul coleg al lui Max, Liam Lawson, a realizat performanțe mult mai slabe decât cele ale olandezului și e la un pas să fie schimbat.
De ce piloți precum Pierre Gasly, Alex Albon, Sergio Perez și, mai nou, Liam Lawson au realizat, când au fost colegi cu Verstappen la Red Bull, timpi considerabil mai slabi decât el? O părere larg răspândită este că echipa construiește din start un monopost adaptat la stilul de pilotaj al lui Verstappen.
Cum e stilul lui Max?
În primul rând, prin ce se caracterizează stilul de pilotaj al lui Verstappen? Max are un stil asemănător cu cel al lui Michael Schumacher, bazat pe supravirare. Preferă o apăsare mai mare pe puntea din față, ceea ce o ”eliberează” pe cea din spate. Pilotul are nevoie de apăsarea mai mică pe puntea din spate, pe care, din variația direcției și a vitezei în viraje, o duce către limita derapajului. Aceasta ajută la luarea virajului, pentru că nasul monopostului poate fi îndreptat către interiorul acestuia.
Majoritatea piloților preferă astfel de mașini, cu tendințe supraviratorii. Partea cea mai grea este că pilotul trebuie să ”simtă” cât poate răsuci mașina în viraj, astfel încât să nu rupă aderența. Aceasta e așa-zisa ”fereastră de operare”, intervalul în care poate fi pilotată mașina, astfel încât această să fie și rapidă prin viraje, dar și în limitele aderenței.
Diferența între Max Verstappen și colegii lui de echipă este că olandezul poate pilota într-o fereastră de operare foarte îngustă.
Ce spun cei de la Red Bull?
Dar e monopostul Red Bull special construit pentru Verstappen?
Max zice că nu. ”De-a lungul unui sezon, upgrade-urile pot modifica felul în care se comportă o mașină în viraje. Dacă mașina e mai degrabă subviratoare, mă adaptez la ea”.
Directorul echipei, Christian Horner, neagă și el varianta. ”Monopostul e dificil de pilotat, dar Max e capabil să se adapteze la el”, a declarat el acum câteva zile. ”La începutul lui 2022, aveam un monopost stabil, dar subvirator. Evident, lui Max nu-i plăcea. Apoi am făcut un upgrade în Spania, care a adus mai multă apăsare pe puntea din față. Din acel moment, Max a mers din ce în ce mai bine, iar Checo din ce în ce mai rău. Ca echipă, nu construim o mașină în jurul unui pilot. Folosim informațiile și feedback-urile piloților pentru a construi cea mai rapidă mașină posibilă”.
De fapt, în acel sezon, tatăl lui Checo Perez, Antonio Perez Garibay, a declarat că ”mașina e construită special pentru Max”. Speculația a fost reluată de multe ori. De pildă, în 2023, Toto Wolff, directorul echipei Mercedes, a afirmat că ”Verstappen tinde să-și distrugă colegii de echipă pentru că monopostul e construit pentru el”.
Pierre Waché, directorul tehnic al echipei Red Bull, spune că, prin definiție, dacă vrei să construiești o mașină rapidă, o faci din start cu tendințe supraviratoare. „Nu a fost intenția noastră să dezvoltăm o mașină special pentru Max, dar, ca pilot, el poate face față unui monpost mai puțin stabil”, a declarat francezul.
Ce spune Alex Albon
O altă mărturie interesantă este cea a lui Alex Albon, care a fost coleg cu Max la Red Bull în 2019 și 2020.
„Mulți oameni spun că mașina este construită în jurul lui, că ar fi un fel de Michael Schumacher al Ferrari. Sincer, mașina este ceea ce este, iar el e foarte rapid. Are un stil de conducere destul de unic, nu este atât de ușor să te împaci cu el. Aș spune că stilul meu de pilotaj este mai lin, dar îmi place o mașină cu apăsare mare pe față. Și lui Max îi place, dar nivelul său de acuitate este cu totul diferit – este uluitor”.
Albon vorbește și de pierderea încrederii în sine, pe măsură ce mașina intră într-o fereastră de operare din ce în ce mai îngustă.
Apoi, în 2023, Albon a scris un articol într-o publicație, unde a explicat mai direct. ”Nu vreau să umbresc calitățile cuiva de la Red Bull Racing sau ale lui Max, sincer. Dar mașina este configurată într-un stil aparte, construit în jurul pilotului principal, iar acela e Max. Și înțeleg de ce. Adică, el ar putea fi cel mai mare pilot din toate timpurile. Dar are un stil de condus foarte distinct și îi place ca mașina să fie reglată într-un anumit fel, la care multor piloți le e greu să se adapteze. Bineînțeles, îți poți modifica propria mașină, dar monopostul se potrivește în general stilului lui Max”, a spus thailandezul.
Lando îl contrazice
Lando Norris, principalul rival al lui Verstappen în lupta pentru titlul mondial, nu e însă de acord cu acest lucru. ”O echipă nu poate construi un monopost special pentru un pilot. Poate, doar într-o lume ideală. Nu așa merg lucrurile. Cât de rapidă e o mașină depinde de pilot. De aceea suntem acolo”.
Un fost mecanic la Red Bull, Blake Kinsey, a scris recent pe platforma X: ”Nu cred că mașina e construită special pentru el. Nici în 2021 nu se întâmpla astfel. Construiești cea mai rapidă mașină posibil, apoi fiecare pilot o adaptează la stilul care îi convine. Pilotul care se poate adapta la cea mai puțin stabilă variantă e cel care va menaja cel mai bine pneurile și va avea timpi pe tur mai buni”.
Un specialist în mecanica fluidelor, Dr. Obbs, a explicat: ”Proiectezi mașina care îți dă performanțele cele mai bune. Nici măcar nu te gândești la piloți până ce ei se așază la volan și îți dau feedback-ul lor. Că monopostul e construit în jurul lui Max e un argument fals. Am colegi care chiar testează mașini în sistemul Computational Fluid Dynamics. Pilotul nici măcar nu apare în gândurile lor. E vorba doar de cifre”.