Moara unde se macină piloți! Adrian Georgescu, despre marea problemă a celor de la Red Bull după primele Grand Prix-uri din noul sezon
De Adrian Georgescu
Publicat: 24.03.2025, 8:41
Actualizat: 24.03.2025, 12:13
Moara unde se macină piloți. Uneori am senzația că Red Bull lansează piloți în spațiu cu o praștie uriașă doar pentru a vedea în câte bucăți se sparg la aterizare. Ocuparea postului de pilot secund la Red Bull e ca un concurs în care câștigătorul are numai de pierdut.
Uitați-vă la Alex Albon, un pilot dotat cu niște calități umane remarcabile, care îi permit să vorbească extrem de apreciativ despre fostul său coleg, Max Verstappen. Contrazice o teorie, că Red Bull construiește mașini strict pentru Verstappen, deși chiar această teorie i-ar fi putut permite să-și găsească scuze. ”Nu”, spune, ”Max e foarte rapid pe orice mașină l-ai pune”. Dar chiar și Albon a plecat de la Red Bull, spunând că mediul era toxic.
După mine, parte din această toxicitate vine de la Helmut Marko, 81 de ani, directorul Red Bull Junior Team, cel care se ocupă cu descoperirea și promovarea piloților tineri. Este, în același timp, omul numărul 2 în organigrama echipei mari. Dintr-un alt punct de vedere, este de fapt, omul numărul 1, pentru că Max Verstappen condiționează rămânerea sa la Red Bull de rămânerea lui Marko.
O istorie neplăcută
De-a lungul timpului, au fost multe episoade neplăcute legate de Helmut Marko. A anunțat plecarea lui Coulthard înaintea anunțului oficial făcut de echipă. A declarat că unul dintre piloții echipei era mai lent decât celălalt, deși primul avea piciorul rupt. A făcut declarații precum ”Bortoleto e un debutant de mâna a doua”, ”Perez o fi băut ieri tequila”, ”Perez e sud-american și de aceea nu se poate concentra”, ”Isack Hadjar a plâns puțin în fața camerelor de luat vederi. A fost extrem de penibil”. Și multe altele.
Un pilot submediocru
În primul rând, să fiu iertat, Helmut Marko a fost la vremea lui un pilot submediocru. Da fapt, în două sezoane, 1971 și 1972, a cucerit zero puncte în Formula 1.
Bineînțeles, nu abilitățile sale de pilot sunt în discuție aici, ci cele manageriale. Totuși, nu te poți referi la piloți mult mai buni decât ai fost tu vreodată cu atâta lejeritate, ca să nu spun răutate.
Helmut Marko a sprijinit și promovat piloți excepționali, ca Sainz, Vettel sau Verstappen, lucru pentru care merită apreciere. Pe alții i-a tratat însă oribil și i-a distrus.
Funcționează călirea prin critică?
Moara unde se macină piloți îi transformă pe mulți dintre aceștia în făină. Acum a venit rândul lui Liam Lawson, promovat la Red Bull Racing alături de Verstappen.
Oare chiar funcționează această metodă: ”călirea” prin critică? Eu cred că nu.
E ca și cum fratele tău câștigă an de an Olimpiada Internațională de matematică. Iar tu ești ”doar” un elev de zece pe linie la această materie. Tatăl tău nu vede însă că ai 10 pe linie. În fiecare seară, îți zice că, pe lângă fratele tău, ești o mediocritate. Te face asta mai bun? Nu. Te năruie încet-încet.
De fapt, poate că Helmut Marko e persoana care trebuie călită prin propriile metode. Multe dintre deciziile Red Bull de a promova piloți s-au dovedit ulterior greșite. De fapt, de la lovitura de maestru din 2014, când a insistat pentru aducerea lui Max Verstappen la Red Bull, deși acesta nu trecuse prin F2, nu a mai promovat un pilot excepțional. Sau poate că printre cei promovați vor fi fost și piloți excepționali, dar nu am ajuns s-o aflăm, căci declarații precum ”X este extrem de penibil” le-au retezat aripile.
Alegeri greșite și neasumate
Tot el a făcut o afirmație anul trecut, când se punea problema alegerii între Tsunoda și Lawson drept al doilea pilot al echipei. ”Tsunoda e mai rapid, dar face prea multe greșeli, are prea multe izbucniri de mânie, Lawson e mai puternic mental”. Ca urmare a fost ales Lawson. Acum, după trei curse slabe ale lui Lawson, a început bușirea lui la temelie. ”Lawson nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor”, a afirmat octogenarul.
După părerea mea, Max Verstappen e cel mai bun pilot de Formula 1 din ultimii ani. Capacitățile sale de a extrage viteză dintr-un monopost sunt, după cum spunea Albon, ”eye-watering”. Dar o echipă are nevoie de doi piloți buni. Un al doilea pilot bun e necesar pentru dezvoltarea monopostului, pentru jocul tactic din timpul curselor, pentru motivarea lui Max însuși. Oricum, niciun pilot care ar fi putut veni la Red Bull în locul lui Perez nu i-ar fi putut face față olandezului.
Sacii din căruță
Nu călești un om repetându-i cât de mult greșește. Înfigerea unui cuțit în spate nu e tratament chirurgical.
E ca și cum ai avea doi cai înhămați la căruță, unul foarte puternic și unul obișnuit. Iar tu, ca vizitiu, îl biciuiești până la sânge pe cel obișnuit pentru a-l aduce la viteza celuilalt. Dar astfel nu faci căruța să meargă mai iute. Dimpotrivă.
Pentru că nu are un pilot secund puternic, Red Bull nu se mai apropie de titlul la constructori. Însă acest titlu – mai important, din punct de vedere economic, pentru că banii se împart după poziția ocupată în acest top – nu pare foarte interesant pentru austriac, cât timp Max ia titlul. Sacii lui sunt deja în căruță, indiferent cât de rapidă e aceasta.