Ce schimbări importante sunt în Formula 1! Adrian Georgescu, despre principalele modificări din noul sezon
De Adrian Georgescu
Publicat: 11.03.2025, 8:51
Actualizat: 11.03.2025, 10:55
Ce schimbări importante sunt în Formula 1! Mai întâi, iată însă ce nu s-a schimbat. Vom avea tot 24 de curse, în aceleași locuri. Unele Mari Premii au primit însă alte date de disputare în calendar.
Dintre cele zece team-uri, doar două – McLaren și Aston Martin – și-au păstrat distribuțiile de piloți de anul trecut. Vor fi șase “rookies” pe grilă în acest sezon, ceea ce va aduce o doză de avânt tineresc în F1. Patru dintre ei – Antonelli, Doohan, Hadjar și Lawson – au însă contract semnat pentru un singur sezon.
Adio punctului pentru turul cel mai rapid!
Se renunță la punctul suplimentar acordat ca bonus, în cursele clasice, dacă cel care îl realiza se clasa printre primii zece. Regula a fost introdusă în 2019, având ca scop declarat creșterea gradului de spectaculozitate, mai ales în ultima parte a curselor.
Și chiar asta a și făcut. A făcut cursele mai palpitante. Motivul principal, deși au trecut vreo trei luni până ce șefii F1 l-au anunțat, a fost cele ce s-au petrecut la Marele Premiu din Singapore în 2024. Atunci, Ricciardo (RB) a intrat la boxe spre sfârșitul cursei, a schimbat gumele și i-a „suflat” cel mai rapid tur lui Lando Norris (McLaren). Ricci nu era eligibil pentru „punctul-bonus”, dar a vrut să ajute team-ul Red Bull, la care spera să ajungă.
Regula va continua totuși să fie aplicată în F2 și F3.
Apar costumele de răcire
Când temperatura va depăși 30,5 grade Celsius, FIA va declara cursa sau sesiunea respectivă drept amenințată de arșiță. Piloții vor primi atunci, dacă doresc, niște costume de răcire. Acestea au inserate, în jurul trunchiului, canale subțiri de răcire cu o lungime totală de 48 de metri.
S-au schimbat și regulile privind opririle la boxe. Mașinile nu vor putea părăsi garajul sau zona boxelor în condiții care ar putea pune în pericol alți șoferi sau personalul prezent în zonă. Când o mașină a suferit avarii grave, aceasta trebuie să se oprească imediat pe pistă. Asta înseamnă că nu va putea parcurge toată pista în speranța de-a ajunge la boxe și a fi reparată. Directorul cursei e cel care va decide dacă mașina poate să continue sau trebuie să se retragă imediat.
Lupta împotriva aripilor flexibile
Anul trecut, McLaren a revoluționat acest domeniu, introducând aripi flexibile atât în față, cât în spate (așa-numitul MiniDRS). Acestea vor fi supuse unor reglementări mult mai stricte. În cazul aripilor frontale, acestea se vor aplica începând cu cursa din Barcelona, cea de-a opta din sezon.
Piloții debutanți vor avea mai mult timp de testare
Echipele sunt obligate din 2022 să dea șansa de a testa unor piloți care nu au participat încă la două curse de Formula 1 în cariera lor. Aceste teste au loc la primele antrenamente, care se desfășoară în zilele de vineri. În 2025, acest timp petrecut pilotând monoposturi de F1 s-a dublat față de 2024. Fiecare team va pune monoposturile la dispoziția a doi piloți neexperimentați în patru rânduri, față de două în prezent.